Publiek vervoer Groningen Drenthe
Publiek Vervoer Groningen Drenthe | |
Rechtsvorm | Bedrijfsvoeringsorganisatie op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen |
---|---|
Vestigingsplaats | Assen |
Doelstelling en openbaar belang | Groningen en Drenthe willen een optimaal vervoersnetwerk creëren, dat betaalbaar en toekomstbestendig is; waarin duurzaam gebruik wordt gemaakt van alle vervoersmiddelen. Zodat alle inwoners naar hun werk of school gaan en/of deel willen nemen aan het sociale leven en voor bezoekers aan onze provincies. |
Relatie met deelprogramma | |
Deelnemende partijen | De gemeenten Groningen, Eemsdelta, Het Hogeland, |
Bestuurlijk belang | Lid van het bestuur is een collegelid. |
Financieel belang | De kosten van Publiek Vervoer worden gedragen door de deelnemende gemeenten in de provincie Groningen en Drenthe. De bijdrage van de gemeente Groningen is 122 duizend euro. |
Vermogen | Het eigen vermogen zal op 1 januari 2024 352 duizend euro en op 31 december 2024 263 duizend euro bedragen. Het vreemd vermogen zal op 1 januari 2024 45 duizend euro en op 31 december 2024 45 duizend euro bedragen. |
Financieel resultaat | Het begroot financieel resultaat over 2024 bedraagt duizend euro. |
Financiële risico’s | De organisatie van Publiek Vervoer en de bijdrage van de gemeente is relatief klein. Het risico zit met name in prijsstijgingen die onder andere worden bepaald door de NEA-index en die van invloed zijn op de overeenkomsten met Publiek Vervoer. |
Relevante beleidsinformatie | Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het doelgroepenvervoer. Dit is onder meer het vervoer van mensen met een Wmo-indicatie, het vervoer van leerlingen die op grond van de gemeentelijke verordening hiervoor in aanmerking komen en in enkele gemeentes (waaronder Groningen) het Participatiewet vervoer. |
Beleidsrisico | Geen. |