Incidentele baten en lasten
Deelprogramma (bedragen x € 1.000) | Incidentele baten | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|---|
01.2 Mobiliteit | Verkenning en realisatie station De Suikerzijde | 750 | De gemeentelijke kosten voor de verkenning en realisatie station De Suikerzijde kunnen worden gedekt met de beschikbare middelen in het stedelijk investeringsfonds (SIF). | |||
03.1 Werk en inkomen | Onttrekking reserve ESF | 663 | 559 | In 2024 en 2025 worden bedragen uit de reserve onttrokken ten behoeve van inzet personeel, bedrijfsvoering en de basisbaan. | ||
03.1 Werk en inkomen | Onttrekking reserve Werk- en ontwikkelprogramma | 2.208 | 2.387 | In 2024 en 2025 worden jaarlijks bedragen uit de reserve onttrokken. Dit is het budget voor het werk- en ontwikkelprogramma in deze jaren. | ||
03.1 Werk en inkomen | Onttrekking reserve Werk in Zicht | 2.664 | 789 | In 2024 en 2025 worden jaarlijks bedragen uit de reserve onttrokken ten behoeve van inzet voor Werk in Zicht in deze jaren. | ||
03.2 Onderwijs | Egalisatiereserve Instellingen i.v.m. concernaccres: onttrekking t.b.v. VVE-Kansenbeleid | 451 | 477 | 629 | 787 | Betreft de onttrekking uit de egalisatiereserve die is ontstaan door het niet volledig toevoegen van de van het concern ontvangen indexatie in het betreffende jaar aan het subsidiebudget. Het verschil tussen de aan het subsidiebudget toegevoegde indexatiepercentage en de gemeentelijke compensatie wordt jaarlijks verrekend met deze reserve. |
03.3 Welzijn, gezondheid en zorg | Egalisatiereserve Instellingen i.v.m. concernaccres: onttrekking t.b.v. (Wmo in)Vitale wijken | 7.720 | 8.148 | 10.474 | 12.921 | |
03.4 Sport en bewegen | Egalisatiereserve Instellingen i.v.m. concernaccres: onttrekking t.b.v. Sportstimulering | 264 | 277 | 347 | 419 | |
03.5 Cultuur | Egalisatiereserve Instellingen i.v.m. concernaccres: onttrekking t.b.v. Podiumkunsten Cult.Voorz. | 4.662 | 4.907 | 6.290 | 7.746 | |
03.3 Welzijn, gezondheid en zorg | Versterk kind- en gezinsbescherming | 647 | 647 | 4 | Incidentele middelen voor Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) | |
04.2 College, raad, wijkvern. en gebiedsger. werken | Ontrekking reserve claim werkzaamheden zuidelijke ringweg | 103 | In de algemene bestemmingsreserve is een bedrag gereserveerd voor de extra kosten voor kabels en leidingen als gevolg van de verlegging riolering in verband met Aanpak Ring Zuid. Voor 2024 worden deze kosten van 103 duizend euro gedekt uit deze reserve. | |||
04.2 College, raad, wijkvern. en gebiedsger. werken | Inzet voor tekort begroting 2026 | 1.328 | Positief saldo van begroting 2024 wordt deels ingezet voor tekort in begroting 2026 | |||
04.2 College, raad, wijkvern. en gebiedsger. werken | Strategische eigendommen en verwervingen | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | Bij de dekkingsmogelijkheden houden we rekening met een ruil van incidentele met structurele middelen. We spelen incidentele middelen vrij die zijn bestemd voor investeringen door de kapitaallasten structureel te dekken in de begroting. |
04.2 College, raad, wijkvern. en gebiedsger. werken | Rekeningresultaat 2022 | 26.853 | Het positieve rekeningresultaat 2022 wordt ingezet voor begroting 2024. | |||
04.2 College, raad, wijkvern. en gebiedsger. werken | Rijksmiddelen versterking dienstverlening | 931 | Dit betreft diverse maatregelen in het kader van de versterking dienstverlening op basis van de incidentele middelen in de decembercirculaire 2021. | |||
Divers | Overige incidentele onttrekkingen | 32 | 21 | 11 | Betreft: reserve onttrekkingen Co financieringinvestering fonds | |
Totaal incidentele baten | 50.446 | 20.711 | 21.582 | 24.373 | ||
Deelprogramma (bedragen x € 1.000) | Incidentele lasten | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Toelichting |
01.2 Mobiliteit | Operatie Ingebruikname Julianaplein | 500 | Volgens planning kan het nieuwe Julianaplein in 2024 in gebruik worden genomen. De aansluiting van het nieuwe Julianaplein op het bestaande wegennet en het afbreken van het tijdelijke Julianaplein gaat voor veel overlast zorgen. Om de overlast zoveel mogelijk te beperken, willen we op ons eigen wegennet diverse flankerende maatregelen treffen. Daarnaast zetten we in op een groot maatregelenpakket op regionale schaal. | |||
01.2 Mobiliteit | Verkenning en realisatie station De Suikerzijde | 750 | Om de groei van de gemeente op te kunnen vangen is een schaalsprong nodig in het openbaar vervoer. Daarom hebben we met het Rijk afgesproken een nieuw station te realiseren binnen het projectgebied De Suikerzijde. Het Rijk heeft hiervoor in 2022 middelen toegekend. De volgende stap is dat we gezamenlijk met de Provincie Groningen een verkenning laten uitvoeren door ProRail naar mogelijke inpassingen van een nieuw station. Voor de verkenning en de realisatie zijn incidenteel middelen nodig. | |||
01.3 Wonen | Toevoeging reserve Eemskanaalzone | 600 | 600 | 126 | 126 | Er wordt in 2024 en 2025 600 duizend euro en in 2026 en 2027 126 duizend euro in de reserve gestort conform raadsvoorstel Stadshavens, ter vorming van een buffer voor het aandelenkapitaal. |
01.3 Wonen | Energietransitie | 4.000 | Vanuit het coalitieakkoord is voor de jaren 2023 en 2024 incidenteel budget voor de energietransitie beschikbaar gesteld. Dit betreft in 2024 4 miljoen euro. . Deze middelen worden ingezet voor de opgaven isolatie & warmtetransitie gebouwde omgeving en opwekking hernieuwbare energie. | |||
01.3 Wonen | Implementatie Omgevingswet | 800 | De Omgevingswet (Ow) treedt per 1 januari 2024 in werking. Ook na invoering zullen nog de nodige werkzaamheden verricht moeten worden. Het landelijke gedeelte van het digitaal stelsel omgevingswet (DSO) moet in de eerste maanden uitgebouwd worden. Voor de gemeente zullen nieuwe werkwijzen ingeslepen moeten worden en zal het nieuwe omgevingsplan opgebouwd moeten worden. We willen de projectwerkzaamheden in 2024 verder afbouwen. Het streven is om in 2023/2024 een onderzoek naar de (structurele) financiële effecten van de invoering van de Omgevingswet uit te voeren. | |||
01.3 Wonen | Flexwonen | 4.500 | We hebben samen met corporaties locaties in beeld gebracht waar flexwoningen gerealiseerd kunnen worden. Hiermee kunnen op korte termijn extra woningen worden toegevoegd om de druk op de woningmarkt te verlichten. De realisatie van flexwoningen wordt door het Rijk gestimuleerd. Wij hebben in overleg met het Rijk gekeken welke mogelijkheden er zijn om tot realisatie van flexwoningen te komen. | |||
02.2 Veiligheid | Veiligheidsregio Groningen – pensioenvoorziening | 677 | De Veiligheidsregio Groningen heeft in de jaarrekening 2019 een voorziening op moeten nemen in verband met FLO-overgangsrecht. Dit heeft geleid tot een negatief eigen vermogen. Op basis van de wet- en regelgeving dient dit eigen vermogen te worden weggewerkt. Daardoor is er een incidentele last van 677 duizend euro in 2024. | |||
03.2 Onderwijs | Egalisatiereserve Instellingen i.v.m. concernaccres: storting t.b.v. VVE-Kansenbeleid | 488 | 646 | 783 | 917 | Betreft de toevoegingen uit de egalisatiereserve die is ontstaan door het niet volledig toevoegen van de van het concern ontvangen indexatie in het betreffende jaar aan het subsidiebudget. Het verschil tussen de aan het subsidiebudget toegevoegde indexatiepercentage en de gemeentelijke compensatie wordt jaarlijks verrekend met deze reserve. |
03.3 Welzijn, gezondheid en zorg | Egalisatiereserve Instellingen i.v.m. concernaccres: storting t.b.v. (Wmo in) Vitale wijken | 8.375 | 10.822 | 12.981 | 14.981 | |
03.4 Sport en bewegen | Egalisatiereserve Instellingen ivm concernaccres: storting t.b.v. Sportstimulering | 296 | 368 | 435 | 494 | |
03.5 Cultuur | Egalisatiereserve Instellingen ivm concernaccres: storting t.b.v. Podiumkunsten Cult.Voorz. | 5.058 | 6.514 | 7.795 | 8.970 | |
03.2 Onderwijs | Toevoeging reserve Onderwijshuisvesting: nieuwbouw VMBO | 2.145 | Om deze reserve op peil te houden wordt de verwachte verkoopopbrengst van het voormalige schoogebouw aan de Travertijnstraat van 2,1 miljoen euro in 2025 aan deze reserve toegevoegd. | |||
03.2 Onderwijs | Toevoeging reserve Onderwijshuisvesting | 6.159 | 4.861 | 8.403 | 10.071 | Toevoegingen aan deze reserve zijn bedoeld voor het opvangen van risico's en het mogelijk maken van toekomstige investeringen. De hoogte wordt jaarlijks opnieuw vastgesteld. |
03.3 Welzijn, gezondheid en zorg | Voorinvesteringen Samen | 500 | In 2022 tot en met 2024 zijn voorinvesteringen noodzakelijk om SAMEN. mogelijk te maken en uitvoering te geven aan de motie van de gemeenteraad. De voorinvesteringen moeten ervoor zorgen dat WIJ Groningen voor wat betreft de bedrijfsvoering en de omvang en de kwaliteit van het personeel op tijd klaar is om met SAMEN. te starten. Onze inschatting is dat de totale voorinvesteringen voor de periode 2022-2024 circa 4,6 miljoen euro bedragen. Voor 2024 stellen we hiervoor 500 duizend euro beschikbaar. | |||
03.3 Welzijn, gezondheid en zorg | Versterk kind- en gezinsbescherming | 647 | 647 | 4 | Inzet incidentele middelen voor Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) | |
03.4 Sport en bewegen | Toekomst Kardinge (plankosten) | 1.000 | 1.000 | 500 | Voor de ontwikkeling van een vitaliteitscampus op Kardinge (inclusief een sportcentrum) is een inschatting gemaakt van de ontwikkel- en plankosten. Het gaat om zaken als gebiedsontwikkeling, herinrichting openbare ruimte, herinrichting infrastructuur en mobiliteit en nieuwbouw sportcentrum, onderwijsprogramma en wijkpost. De realisatie en daarmee de start van de exploitatie van het nieuwe sportcentrum en gebouwde parkeervoorziening is voorzien vanaf 2029. We ramen de planontwikkelingskosten in 2024-2026 op 2,5 miljoen euro. We stellen hiervoor 1 miljoen euro beschikbaar in 2024 en 2025 en 500 duizend euro in 2026. | |
03.5 Cultuur | Toevoeging reserve kapitaallasten | 1.124 | 1.130 | 3.036 | Er worden in 2023 t/m 2026 bedragen in de reserve gestort voor de herhuisvesting van Vrijdag. | |
03 Vitaal en Sociaal & 04 Dienstverlening en bestuur | Capaciteit en kwaliteit bestuurlijk-/maatschappelijke opgaven | 1.499 | 1.499 | De verschillende crisissen van de afgelopen jaren zorgen ervoor dat de gemeente voor steeds groter en complexere vraagstukken komt te staan. Daarbij wordt de gemeente in toenemende mate ingezet om landelijk beleid uit te voeren. Voor deze grote opgaven is onvoldoende capaciteit. Daarnaast is er weinig capaciteit om opkomende problemen op te lossen en snel in te kunnen spelen op actuele ontwikkelingen. Verder is er een behoefte aan meer brede capaciteit op de strategische opgaven in de samenleving. | ||
04.2 College, raad, wijkvern. en gebiedsger. werken | Overige toevoegingen AR | 1.203 | 771 | 770 | 777 | Betreft diverse kleinere onttrekkingen, waaronder terugbetaling Groninger Archieven van 436 duizend euro in 2024. |
04.2 College, raad, wijkvern. en gebiedsger. werken | Transitie outsourcing ICT | 2.626 | De procedure voor het outsourcen van onze ICT heeft op 5 juli 2018 geleid tot de selectie voor het definitief gunnen van de opdracht. Uitkomst is dat de businesscase over de totale looptijd van het contract wordt gerealiseerd voor wat betreft de uitbesteding van de generieke ICT. Hier was voorfinanciering voor nodig om met name incidentele transitiekosten in 2019 en 2020 van respectievelijk 9,8 miljoen euro en 260 duizend euro. In de jaren 2021 tot en met 2024 wordt deze voorfinanciering weer ingelost door de structurele besparing op de ICT. | |||
04.2 College, raad, wijkvern. en gebiedsger. werken | Aanvulling weerstandsvermogen | 1.848 | 1.848 | 1.848 | 1.848 | Om het weerstandsvermogen te versterken wordt de AR, als onderdeel van het weerstandsvermogen, de komende jaren aangevuld. |
04.2 College, raad, wijkvern. en gebiedsger. werken | Saldo financieel perspectief via Algemene Reserve (BGR21-23) | 2.813 | 6.789 | Het uitgangspunt bij het opstellen van de begroting is het financiële meerjarenbeeld. Bij het saldo van het meerjarenbeeld houden we vervolgens rekening met de genoemde financiële knelpunten en dekkingsbronnen. Voor 2024 verwachten we een overschot van 2,8 miljoen euro en voor 2025 een overschot van 6,8 miljoen euro. De tekorten en overschotten verrekenen we met de Algemene Reserve. | ||
04.2 College, raad, wijkvern. en gebiedsger. werken | Saldo financieel perspectief begroting 2024 | 5.908 | 7.665 | Het saldo financieel perspectief vanuit begroting 2024 wordt gestort in een bestemmingsreserve sparen voor de toekomst | ||
04.2 College, raad, wijkvern. en gebiedsger. werken | Deel saldo begroting 2024 voor tekort begroting 2026 | 1.328 | Positief saldo van begroting 2024 wordt deels ingezet voor tekort in begroting 2026 | |||
04.2 College, raad, wijkvern. en gebiedsger. werken | Inzet rijksmiddelen versterking dienstverlening | 752 | 752 | 755 | 755 | Dit betreft diverse maatregelen in het kader van de versterking dienstverlening op basis van de incidentele middelen in de decembercirculaire 2021. |
04.4 Overhead en ondersteuning organisatie | Outsourcing ICT: Kosten nieuwe aanbesteding outsourcing | 1.000 | 500 | Overwogen wordt om extern belegde IT-taken die nu een adequate innovatie, ontwikkeling en informatieveiligheid bemoeilijken weer van de leverancier over te nemen. De ontwikkelingen in de markt, bijgestelde de opgedane ervaringen en daarbij gevraagde externe oordelen kunnen dan leiden tot een herijkte strategie ten aanzien van de outsourcing voor de korte en langere termijn. De opgave heeft betrekking op hogere kosten door het overnemen van IT-taken van de leverancier en hogere kosten bij de reguliere dienstverlening na de aanbesteding. We stellen hiervoor incidenteel 1 miljoen euro in 2024 en 500 duizend euro in 2025 beschikbaar. | ||
Divers | Overige incidentele toevoegingen | 110 | Betreft: reserve toevoegingen SIF | |||
Totaal incidentele lasten | 54.560 | 48.557 | 37.436 | 38.939 |