Programma 3: Vitaal en Sociaal

Deelprogramma 3.3: Welzijn, gezondheid, zorg en diversiteit

Deelprogramma 3.3: Welzijn, gezondheid, zorg en diversiteit

In dit diverse en omvangrijke deelprogramma staan resultaten, indicatoren en activiteiten centraal die gericht zijn op het versterken van de lokale sociale basis. Daarnaast richt het deelprogramma zich op het verlenen van (al dan niet tijdelijke) ondersteuning en zorg, ten behoeve van het herstel en de bevordering van de zelfredzaamheid en participatie van onze inwoners. De zorg en ondersteuning, die aanvullend is op de eigen kracht en mogelijkheden van onze inwoners, hebben een preventief karakter en staan in het teken van het voorkomen van escalaties. Indien hiervan toch sprake is, bieden we een doelmatig vangnet (bijvoorbeeld in de vorm van maatschappelijke opvang of jeugdhulp) en werken we vanuit dat perspectief aan het herstel van regie.

Doelen Deelprogramma 3.3: Welzijn, gezondheid, zorg en diversiteit

  • We vinden het van groot belang dat eenieder zo veel als mogelijk gelijke kansen heeft op een goede kwaliteit van leven
  • We vinden het van groot belang dat iedereen, ongeacht etniciteit, seksuele voorkeur, gender of beperking, op volwaardige wijze deel kan uitmaken van de samenleving en hierdoor niemand in een (sociaal) isolement hoeft te raken;
  • We vinden het van groot belang dat eenieder een gezonde levensloop kan doormaken, waarbij de kansen op onderlinge gezondheidsverschillen beperkt blijven;
  • We vinden het van groot belang dat eenieder zo lang als mogelijk - naar eigen aard en vermogen - zelfstandig of met hulp van naasten kan (blijven) functioneren en wonen in en nabij de eigen thuis- en leefomgeving;
  • We vinden dat de kwaliteit van de (sociale) leefomgeving op positieve wijze bijdraagt aan het welbevinden van inwoners
  • We vinden dat buurten, wijken en dorpen een prettig leefklimaat hebben, waarin mensen elkaar kennen, zich opgenomen en geaccepteerd voelen, op een plezierige wijze met elkaar omgaan en waar inclusie de norm is;
  • We vinden dat buurten, wijken en dorpen vitale, veerkrachtige sociale structuren kennen, van waaruit mensen maatschappelijk actief kunnen zijn en hierbij iets voor elkaar kunnen en willen betekenen;
  • We vinden dat buurten, wijken en dorpen een laagdrempelig georganiseerde infrastructuur aan sociale - en maatschappelijke voorzieningen hebben, waar mensen terecht kunnen voor informatie, advies en (lichte) ondersteuning.

Beleidsvelden

Stimulering samenlevingsopbouw

Samenlevingsopbouw (sociale basis)  

  • Op dit beleidsveld werken we aan de cohesie in de samenleving. In dat kader is het belangrijk dat er plekken zijn waar mensen elkaar ontmoeten, bijvoorbeeld in buurthuizen, kerken, scholen en sportclubs. We faciliteren zelf- en samenredzaamheid en makkelijk toegankelijke informatie over de voorzieningen die de maatschappelijke organisaties in de stad aan onze inwoners aanbieden. We stimuleren actief burgerschap in veerkrachtige buurten en wijken en we bieden faciliteiten aan betrokken burgers die verantwoordelijkheid willen nemen voor elkaar en voor hun omgeving. De nota ‘Sociale basis voor elkaar’ 2023-2026 is het fundament van ons beleid op dit thema.

Diversiteit

  • In de afgelopen jaren is de overgang gemaakt van doelgroepenbeleid naar divers en inclusief beleid. Divers en inclusief denken houdt onder meer in dat voorzieningen en activiteiten zich in toenemende mate richten op de groeiende diversiteit van de Groningse bevolking. Alle Bewoners, ongeacht leeftijd, etniciteit, levensbeschouwing, seksuele geaardheid, geslacht, beperking, inkomenspositie of arbeidspositie moeten gebruik kunnen maken van laagdrempelige en toegankelijke lokale voorzieningen. Mocht dit reguliere beleid niet voldoende zijn om bepaalde Groningers te kunnen bereiken of bedienen, dan kunnen we ervoor kiezen om specifieke maatregelen in te zetten.

Publieke gezondheid

  • De gemeente is op basis van de Wet publieke gezondheid (Wpg) verantwoordelijk voor het beschermen, bewaken en bevorderen van de gezondheid van al onze inwoners. Wij richten ons niet op individuele behandeling of verzorging van inwoners met gezondheidsproblemen (daar zijn bijvoorbeeld verzekeraars voor verantwoordelijk) maar vooral op collectieve preventie.
  • We hebben een steeds hogere levensverwachting, maar niet voor iedereen is dit hetzelfde. De verschillen in levensverwachting en gezondheid tussen mensen met hogere of lagere sociaaleconomische status (SES) zijn toegenomen. In onder meer in ervaren gezondheid en levensverwachting, zien we grote verschillen tussen wijken, gebieden en groepen inwoners. Inzet op preventie kan op termijn verlichting geven binnen het (jeugd)zorgdomein. Om deze reden richten wij ons extra op de wijken waar veel gezondheidspotentieel is door middel van een gebiedsgerichte aanpak. We zetten met ons gezondheidsbeleid in op een gezonde basis, een gezonde leefomgeving, gezond gedrag en een gezonde geest.  
  • Op basis van de Wpg voert de GGD taken uit op het gebied van preventie, gezondheidsbevordering en -bescherming. Daarnaast stelt de gemeente Groningen samen met de GGD een document op met dienstverleningsafspraken (DVA) waarin we afspraken maken op welke wijze de GGD optimaal kan bijdragen aan het realiseren van onze doelen met wettelijke en facultatieve taken. 

Passende ondersteuning
Jeugdhulp

  • Wij bieden jeugdhulp daar waar een jeugdige en/of zijn ouders dit nodig hebben bij het opgroeien en opvoeden, het vergroten van de zelfredzaamheid en/of maatschappelijk participatie. De wettelijke basis daarvoor is de Jeugdwet. Wij sluiten zo veel mogelijk aan bij de leefwereld van kind en gezin. Zo zorgen we dat de betrokken jeugdigen en ouders/opvoeders de begeleiding en ondersteuning krijgen die nodig is en waar zij tevreden over zijn. De ambities en leidende principes van het in 2020 vastgestelde Koersdocument visie inkoop Jeugdhulp zijn hierin ons vertrekpunt. Belangrijke uitgangspunten die wij meenemen bij de ontwikkeling van de Basis jeugdhulp zijn onder andere versterking van het normale leven, nadruk op normaliseren en een integrale gezinsgerichte aanpak die gepaard gaat met een sterke triage aan de voorkant.

Wmo

  • Wij zetten ons in om de zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie van onze inwoners te bevorderen en steun te bieden aan kwetsbare inwoners. Wij doen dit door de eigen kracht van onze inwoners zoveel mogelijk te benutten en te versterken waar nodig. Daarnaast zetten we in op het opbouwen van een sterk sociaal netwerk en algemene voorzieningen om de ondersteuning laagdrempelig en dicht bij de inwoner te organiseren. We sluiten aan bij de interesses, behoeften en talenten en mogelijkheden van de inwoners en hun sociale omgeving.
  • Door financiering per gebied, zoals we dit hebben georganiseerd bij de begeleidingstaken, proberen we inwoners in hun woonomgeving beter te helpen. Per 1-1-2023 organiseren we via deze werkwijze ook de huishoudelijke hulp. We zien dat dit bij de begeleidingstaken goed werkt, met behoud van kwaliteit van ondersteuning voor de inwoner. De komende jaren monitoren we de uitwerking hiervan.

WIJ Groningen

  • De toegang tot de Jeugdwet en de Wmo wordt door WIJ Groningen georganiseerd. Inwoners kunnen daar ook terecht voor informatie en advies. WIJ Groningen werkt daarnaast aan het versterken en benutten van de sociale basis en biedt vormen van basisondersteuning (zoals praktische hulp of lichte begeleiding). Ook werkt WIJ Groningen, samen met de gemeente, aan de doorbraakmethode. Dit betreft de aanpak voor huishoudens die ondersteuning (nodig) hebben vanuit meerdere domeinen, waar sprake is van een stapeling van door de gemeente verstrekte en/of gefinancierde voorzieningen.

Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang

  • Voor inwoners die omwille van verminderde zelfredzaamheid niet langer in staat zijn om zelfstandig te kunnen wonen, bieden we mogelijkheden tot beschermd wonen. De gemeente Groningen fungeert daarin als centrumgemeente en heeft daarnaast een eigenstandige verantwoordelijkheid.
  • Samen met de opvangaanbieders werken we aan een toekomstbestendige opvang voor dakloze personen. Daarnaast investeren we in een goede winteropvang en verbeteren we de zorg en aandacht voor deze mensen structureel.
  • De Groninger gemeenten hebben afspraken gemaakt over de verdeling van middelen en werken samen in een programma dat zich richt op de beweging van beschermd wonen naar beschermd thuis. Daarnaast organiseert elke gemeente zelf en in samenwerking met het programma de randvoorwaarden die hiervoor nodig zijn. De initiatieven die zijn voortgekomen uit het Meerjarenprogramma psychisch kwetsbare mensen en ondersteunend zijn aan de transformatieopgave voor beschermd wonen worden betrokken bij deze opgave. De vorm waarin beschermd wonen wordt aangeboden varieert van het wonen in een intramurale voorziening tot het zelfstandig (blijven) wonen met intensieve ondersteuning en toezicht, thuis.
  • De toegang tot deze vormen van ondersteuning worden voor de gemeente Groningen door een gemeentelijk toegangsteam georganiseerd, in samenwerking met de WIJ-teams.

Zorg en Veiligheid

  • Wij investeren in een domeinoverstijgende samenwerking en voeren regie op deze samenwerking om passende zorg en ondersteuning te organiseren voor mensen waarbij een opeenstapeling is van persoonlijke problemen met een zorg- en veiligheidscomponent. Deze inspanningen zijn er mede op gericht om moeilijk of gevaarlijk gedrag voor de mensen zelf en hun omgeving af te wenden.
  • In het beleidskader veiligheid 2021-2024 zijn de prioriteiten ‘jeugd en veiligheid’ en ‘aanpak personen met onbegrepen gedrag’ voor dit beleidsveld vastgesteld. In programma 2 Leefomgeving en Veiligheid zijn deze thema’s en de trends en ontwikkelingen op het gebied van zorg en veiligheid uitgewerkt.
  • Op basis van een integrale aanpak werken we aan preventie, signalering, handhaving, veiligheid en zorg om seksuele-, arbeids- en criminele uitbuiting tegen te gaan. Daarbij bieden wij ondersteuning aan sekswerkers en organiseren we extra hulp voor uittreders door het aanbod aan uitstapprogramma’s en het structureel steunen (en financieren) van het Overweeghuis. Mensen waarbij een  gevangenisstraf (‘zelfmelders’) is opgelegd ondersteunen we actief om het proces van resocialisatie en terugkeer in de maatschappij optimaal te laten verlopen.

Migratie

  • Binnen dit beleidsveld wordt gewerkt aan het huisvesten, integreren en participeren van vergunninghouders. Daarnaast richten activiteiten zich op taalverwerving, opleiding, participatie, werk en gezondheid. Ook wordt maatschappelijke begeleiding voor de groep inburgering-plichtige vergunninghouders georganiseerd.

In de nieuwe Wet inburgering heeft de gemeente de regie op de uitvoering van de inburgering en moet de gemeente zorgen voor een passend inburgeringsaanbod. Vergunninghouders met een uitkering ontvangen ondersteuning vanuit het coördinatiepunt ‘Thuisin050’ van de Directie Werk en Participatie. Met de vergunninghouder wordt een persoonlijk trajectplan gemaakt om te voorkomen dat nieuwkomers langdurig aan de maatschappelijke zijlijn komen te staan. Kwetsbare alleenstaande minderjarige vluchtelingen (met verblijfsstatus) worden ondersteund door middel van het faciliteren in een overgang naar een zelfstandige woning en het ondersteunen van pleegzorg tot 21 jaar.

  • Met de Landelijke Vreemdelingen Voorziening (LVV) die in Groningen per 1 april 2019 van start is gegaan, bieden we onderdak en begeleiding aan vreemdelingen zonder recht op verblijf of opvang.

Huiselijk geweld

  • De aanpak van huiselijk geweld vindt plaats op drie niveaus:
  1. Landelijk in samenspraak met VNG/andere centrumgemeenten en het Ministerie van VWS. Afspraken over landelijke functies voor Veilig Thuis, de Centra Seksueel Geweld en het Landelijk Knooppunt huwelijksdwang en achterlating) en de invulling van specifieke thema’s (zoals eergerelateerd geweld, seksueel geweld, vrouwenopvang etc.);
  2. Regionaal vanuit onze centrumgemeentefunctie, in samenspraak met de andere Groninger gemeenten, waarbij vanuit de Decentralisatie-uitkering Vrouwenopvang/huiselijk geweld regionale voorzieningen worden gefinancierd, zoals de vrouwenopvang, Veilig Thuis, Intensief Casemanagement bij huisverboden en het Centrum Seksueel geweld;
  3. Gemeentelijk op basis van het actieplan huiselijk geweld, kindermishandeling en geweld tegen vrouwen.

Relevante beleidsnota's

Lasten, baten en saldo

345.761

43,3 %

21.995

8,3 %

Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 15:43:03 met de export van 11/07/2023 15:35:31