Financiën
In dit onderdeel worden de financiën van het deelprogramma toegelicht op het niveau van het beleidsveld. Door een toelichting op het niveau van het beleidsveld, sluiten we aan bij de indeling in de tabel met resultaten/ activiteiten. Indien mogelijk wordt bij de toelichting op de totale lasten aangesloten bij de activiteiten.
Financieel overzicht lasten en baten
03.3 | Welzijn, gezondheid, zorg en diversiteit | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Rekening | Actuele Begroting | Primitieve begroting | |||||
(Bedragen x 1.000 euro) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Lasten | ||||||||
03.3.1 | Stimulering samenlevingsopbouw | 19.294 | 18.202 | 19.950 | 19.616 | 20.118 | 20.622 | |
03.3.2 | Publieke gezondheid | 9.193 | 9.910 | 9.905 | 9.873 | 9.852 | 10.087 | |
03.3.3 | Passende ondersteuning | 243.808 | 253.574 | 271.403 | 272.527 | 279.696 | 289.095 | |
03.3.4 | Zorg en veiligheid | 42.700 | 35.666 | 36.128 | 36.441 | 35.915 | 36.057 | |
Totaal | 314.994 | 317.351 | 337.386 | 338.458 | 345.581 | 355.860 | ||
Baten | ||||||||
03.3.1 | Stimulering samenlevingsopbouw | 2.279 | 1.336 | 1.203 | 1.222 | 1.227 | 1.231 | |
03.3.2 | Publieke gezondheid | 359 | 717 | 485 | 485 | 485 | 485 | |
03.3.3 | Passende ondersteuning | 6.733 | 4.560 | 3.522 | 3.552 | 6.976 | 6.985 | |
03.3.4 | Zorg en veiligheid | 12.347 | 8.547 | 9.010 | 9.012 | 9.014 | 9.016 | |
Totaal | 21.719 | 15.160 | 14.220 | 14.271 | 17.701 | 17.717 | ||
Saldo van baten en lasten voor reservemutaties | -293.275 | -302.191 | -323.167 | -324.187 | -327.880 | -338.143 | ||
Reserve mutaties | ||||||||
Totaal toevoegingen | 3.015 | 4.458 | 8.375 | 10.822 | 12.981 | 14.981 | ||
Totaal onttrekkingen | 2.487 | 3.749 | 7.776 | 8.204 | 10.530 | 12.977 | ||
Saldo van baten en lasten na reservemutaties | -293.803 | -302.900 | -323.765 | -326.805 | -330.331 | -340.147 |
Financiële toelichtingen begroting 2024
Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Tot slot geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.
Toelichtingen op baten en lasten begroting 2024
03.3 Welzijn, gezondheid en zorg | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Begroting 2024 | 337.386 | 14.220 | -323.167 |
Waarvan intensiveringen 2024* | 14.926 | 4.865 | -10.061 |
Bestaand beleid 2024 | 322.460 | 9.355 | -313.105 |
Verschil ten opzichte van 2023 | 5.109 | -5.805 | -10.914 |
*Dit betreffen de intensiveringen exclusief reservemutaties
Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid):
3.3.1 Stimulering samenlevingsopbouw | Lasten | Baten |
---|---|---|
Bevorderen sociale samenhang en leefbaarheid | 11.600 | |
We zetten de middelen onder andere in voor mantelzorg, maatschappelijke dienstverlening, dorpshuizen, buurt- en wijkcentra, bewonersorganisaties en vrijwilligerswerk. | ||
Positief opgroeien en innovatie jeugd | 3.900 | 900 |
Positief Opgroeien is het beleidskader van waaruit wij preventief inzetten op gezond, kansrijk en veilig opgroeien van kinderen en jongeren. We hebben hiervoor (inclusief School als Wijk) 3,9 miljoen euro begroot. We ontvangen hiervoor diverse bijdragen, onder meer 0,7 miljoen euro uit de regio voor School als Wijk. | ||
Sociaal culturele en welzijnsinstellingen | 2.000 | 300 |
We hebben 2,0 miljoen euro begroot voor kapitaallasten, energie, onderhoud en verzekeringen van het vastgoed. We ontvangen 0,3 miljoen euro aan huuropbrengsten en doorberekende faciliteiten. | ||
Diversiteitsbeleid | 1.200 | |
Wij zetten het begrote bedrag met name in voor de activiteiten van onze vaste uitvoeringspartners van de diversiteitsagenda. |
3.3.2 Publieke gezondheid | Lasten | Baten |
---|---|---|
Gezondheidszorg | 9.900 | |
Het merendeel van het begrote bedrag heeft betrekking op de inwonersbijdrage GGD (7,6 miljoen euro). De rest van de gelden zetten we onder meer in voor rijksvaccinatie, forensische geneeskunde, kansrijke start, JOGG, suïcidepreventie, healthy ageing, B-slim en uitvoeringskosten gezondheid. |
3.3.3 Passende ondersteuning | Lasten | Baten |
---|---|---|
Jeugd | 83.800 | |
We zetten de middelen grotendeels in voor de jeugdhulp die we inkopen via de Regionale Inkooporganisatie Groninger Gemeenten (RIGG) en voor de basisjeugdhulp die wordt uitgevoerd via WIJ Groningen. Daarnaast zetten we middelen in voor ondersteuning jeugd en gezin, PGB 18+ en uitvoeringskosten. | ||
Beschermd Wonen | 75.600 | 1.500 |
Via de centrumregeling Beschermd Wonen (BW) bieden we een veilige woonomgeving en begeleiding voor mensen die door psychische of psychosociale problemen niet zelfstandig kunnen wonen. We voeren deze regeling uit in regionaal verband waarbij de gemeente Groningen functioneert als centrumgemeente. Het programma en de verdeling van de middelen vindt plaats volgens de afspraken die de Groninger gemeenten hierover hebben gemaakt. De bate van 1,5 miljoen is de eigen bijdrage BW die we van cliënten verwachten. | ||
WMO | 62.600 | 2.100 |
Vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) geeft de gemeente ondersteuning om mensen zo lang mogelijk thuis te kunnen laten wonen. Het begrote bedrag zetten wij onder meer in voor huishoudelijke hulp, collectief vervoer, hulpmiddelen, persoonsgebonden budgetten, begeleiding via het gebiedsondersteunende netwerk (GON) en uitvoeringskosten. De begrote baten zijn met name de eigen bijdragen WMO die we ontvangen van cliënten. | ||
WIJ | 38.200 | |
Het begrote bedrag wordt ingezet voor de kosten van activiteiten, huisvesting en ICT van WIJ Groningen. Deze stichting organiseert voor de gemeente de toegang tot de jeugdhulp en de WMO. Daarnaast werkt zij aan versterking van de sociale basis en aan inzet van de doorbraakmethode, de gecombineerde ondersteuning van huishoudens die voorzieningen nodig hebben vanuit meerdere domeinen. | ||
Algemene Zorg en Veiligheid | 1.300 | |
De begrote middelen zetten we in voor diverse onderdelen waaronder de aanpak van mensen met onbegrepen gedrag, de aanpak van mensenhandel, inzet van jongerencoaches en woonopvang in de gemeente in het kader van maatschappelijke opvang. |
3.3.4 Zorg en veiligheid | Lasten | Baten |
---|---|---|
Maatschappelijke opvang | 17.200 | |
De Maatschappelijke opvang voorziet in een tijdelijke verblijfplaats voor mensen die dakloos zijn of geen veilige plek hebben om te wonen. We voeren deze opvang uit in samenwerking met de regio waarbij de gemeente Groningen optreedt als centrumgemeente. We zetten het budget in voor tijdelijk onderdak en voor begeleiding en preventie. Aanvullend organiseren we activiteiten op het gebied van Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGz). | ||
Vrouwenopvang | 11.800 | 3.200 |
De voorzieningen Vrouwenopvang worden door de gemeente Groningen georganiseerd voor alle inwoners van de provincie Groningen in samenwerking met de regio. We zetten de middelen in voor opvangplaatsen, het regionale advies- en meldpunt Veilig Thuis, de versterking van kind- en gezinsbescherming en voor het steunpunt huiselijk geweld. De begrote baten betreffen bijdragen van andere Groninger gemeenten. | ||
Opvang vluchtelingen en asielzoekers | 1.000 | |
We zetten 375 duizend euro in voor perspectief en leefgeldverstrekking alleenstaande minderjarige vreemdelingen. Daarnaast verstrekken we 74 duizend euro subsidie voor vluchtelingenwerk. De overige middelen betreffen uitvoeringskosten. | ||
Heroïneverstrekking | 850 | 793 |
Op basis van de overheidsregeling Heroïnebehandeling verstrekken wij een subsidie aan Verslavingszorg Noord Nederland voor behandelplaatsen waar onder medisch toezicht heroïne wordt verstrekt. Wij ontvangen hiervoor van de overheid een uitkering van 0,8 miljoen euro. |
Waar zetten we dit jaar extra geld voor in (intensiveringen) en waar hebben we extra dekkingsbronnen binnen dit deelprogramma:
3.3 | Intensiveringen en dekkingsbronnen 2024* | Intensivering | I/S | Dekking |
---|---|---|---|---|
42 | Aanvullende inzet JGZ verzuim | 150 | I | |
51 | Accommodatiebeleid, toevoegen acc. en beheer ten Boer Haren | 200 | S | |
51 | Oplossen binnen gebiedsteam / sociale basis, tot 2026 pegas | S | 200 | |
63 | Capaciteit maatschappelijke opgaven sociaal domein (totaal 1,5 miljoen in programma 3) | 761 | I | |
39 | Definitieve oplossing naschoolse opvang voor kinderen met een beperking | 200 | I | |
42 | Dekking preventie met gezag | I | 150 | |
39 | Dekking uit jeugdmiddelen en onderwijsmiddelen | I | 200 | |
50 | Dekking vastgoed programma welzijn | S | 45 | |
33 | Meldpunt Zorg & Overlast | 126 | S | |
42 | Inzet WIJ onderbrengen bij de Wij (basis jeugdhulp) | S | 100 | |
42 | Inzet WIJ speciaal basis onderwijs | 100 | S | |
59 | Mentale gezondheid jongeren | 200 | I | |
60 | Aanvullende inzet team gezondheid | 200 | S | |
60 | Inzet Rijksmiddelen (Gezond en Actief Leven Akkoord) | S | 260 | |
61 | Aanpak vroegsignalering / doorbreken intergenerationele problematiek | 400 | I | |
62 | Aansluiten programma opgroeien in een kansrijke omgeving (OKO) | 210 | I | |
64 | Jongerenparticipatie | 50 | I | |
40 | Schakelvoorziening onderwijs-jeugdhulp (Koepeltje Bedum) | 66 | I | |
36 | Stijging huisvestingslasten GGD en WIJ | 300 | S | |
66 | Verzekeringen en belastingen vastgoed | 5 | S | |
50 | Wijkcentrum bij van Houten 2e fase | 85 | S | |
34 | Zorgkosten Jeugdhulp | 7.800 | S | |
35 | Zorgkosten WMO | -2.388 | S | |
32 | Landelijke Vreemdelingen Voorziening (LVV) | 4.865 | S | |
32 | Rijksfinanciering voor Landelijke Vreemdelingen Voorziening | S | 4.865 | |
52 | Gesubsidieerde instellingen | 2.551 | I | |
52 | Dekking uit reserve accres instellingen | I | 2.541 |
* Dit betreffen de intensiveringen inclusief reservemutaties die betrekking hebben op deze intensiveringen.
De nummering komt overeen met de nummering in het Financieel meerjarenbeeld , hier staat een totaaloverzicht en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen.
Toelichting op hoofdlijnen op het verschil in de baten en lasten ten opzichte van de begroting 2023
Onderwerp | Lasten | Baten |
---|---|---|
Beschermd Wonen | 5.100 | |
De lasten zijn 5,1 miljoen euro hoger dan in 2023 als gevolg van extra toegekende middelen door het rijk vanwege loon- en prijsbijstelling. | ||
WMO | 4.100 | |
De lasten zijn 4,1 miljoen euro hoger dan in de begroting 2023. Dit komt voornamelijk door de nominale compensatie van 2,5 miljoen euro die in de begroting 2024 is opgenomen en de verwachte ontwikkelingen in het meerjarenbeeld vanuit voorgaande begrotingen. | ||
Jeugd | 576 | -865 |
De lasten zijn per saldo 576 duizend euro hoger op een totaal budget van 83,8 miljoen euro. De lasten nemen met name toe door de nominale prijscompensatie en de verwachte ontwikkeling in het meerjarenbeeld vanuit voorgaande begrotingen. Daarbij ontbreken in de begroting 2024 ten opzichte van 2023 nog de lasten en baten van drie specifieke uitkeringen. We nemen deze op zodra de hoogte ervan bekend is. In 2023 waren de bedragen tijdig bekend en daarom wel in de begroting verwerkt. | ||
Publieke Gezondheid en Zorg (PG&Z) | 637 | |
In de meerjarenbegroting van PG&Z is rekening gehouden met noodzakelijke investeringen in de bedrijfsvoering van de GGD en met een indexatie van 6,2%. Daardoor stijgen de lasten in 2024 met 637 duizend euro. | ||
Landelijke Vreemdelingen Voorziening (LVV) | -4.400 | -4.400 |
In de begroting van 2023 zijn de uitgaven voor de LVV opgenomen en de verwachte bijdrage van het rijk voor de LVV van 4,4 miljoen euro. Voor 2024 is de bijdrage van het rijk nog niet bekend en zijn deze lasten en baten nog niet opgenomen. | ||
Inburgeringswet | -905 | |
De uitvoering van de nieuwe inburgeringswet gebeurt door Thuisin050 en valt onder deelprogramma 3.1. Het uitvoeringsbudget van 905 duizend euro is daarom verplaatst naar dat deelprogramma. |
In het hoofdstuk financiële positie zijn aanvullend nog de volgende overzichten en toelichtingen opgenomen:
- In het Financieel meerjarenbeeld staat een totaaloverzicht van en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen uit voorgaande jaarschijven;
- In de Intensiveringen 2024-2027 staat een totaaloverzicht van en toelichting op alle intensiveringen 2024;
- In de Dekkingsbronnen 2024-2027 staat een totaaloverzicht van en toelichting op alle dekkingsbronnen.
Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft een totaaloverzicht van en een toelichting op de (financiële) risico’s.