Deelprogramma 3.3: Welzijn, gezondheid, zorg en diversiteit

Financiën

Financiën

In dit onderdeel worden de financiën van het deelprogramma toegelicht op het niveau van het beleidsveld. Door een toelichting op het niveau van het beleidsveld, sluiten we aan bij de indeling in de tabel met resultaten/ activiteiten. Indien mogelijk wordt bij de toelichting op de totale lasten aangesloten bij de activiteiten.

Financieel overzicht lasten en baten

03.3

Welzijn, gezondheid, zorg en diversiteit

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

(Bedragen x 1.000 euro)

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Lasten

03.3.1

Stimulering samenlevingsopbouw

19.294

18.202

19.950

19.616

20.118

20.622

03.3.2

Publieke gezondheid

9.193

9.910

9.905

9.873

9.852

10.087

03.3.3

Passende ondersteuning

243.808

253.574

271.403

272.527

279.696

289.095

03.3.4

Zorg en veiligheid

42.700

35.666

36.128

36.441

35.915

36.057

Totaal

314.994

317.351

337.386

338.458

345.581

355.860

Baten

03.3.1

Stimulering samenlevingsopbouw

2.279

1.336

1.203

1.222

1.227

1.231

03.3.2

Publieke gezondheid

359

717

485

485

485

485

03.3.3

Passende ondersteuning

6.733

4.560

3.522

3.552

6.976

6.985

03.3.4

Zorg en veiligheid

12.347

8.547

9.010

9.012

9.014

9.016

Totaal

21.719

15.160

14.220

14.271

17.701

17.717

Saldo van baten en lasten voor reservemutaties

-293.275

-302.191

-323.167

-324.187

-327.880

-338.143

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

3.015

4.458

8.375

10.822

12.981

14.981

Totaal onttrekkingen

2.487

3.749

7.776

8.204

10.530

12.977

Saldo van baten en lasten na reservemutaties

-293.803

-302.900

-323.765

-326.805

-330.331

-340.147

Financiële toelichtingen begroting 2024

Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Tot slot geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.

Toelichtingen op baten en lasten begroting 2024

03.3 Welzijn, gezondheid en zorg

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2024

337.386

14.220

-323.167

Waarvan intensiveringen 2024*

14.926

4.865

-10.061

Bestaand beleid 2024

322.460

9.355

-313.105

Verschil ten opzichte van 2023

5.109

-5.805

-10.914

  *Dit betreffen de intensiveringen exclusief reservemutaties

Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid):

3.3.1 Stimulering samenlevingsopbouw

Lasten

Baten

Bevorderen sociale samenhang en leefbaarheid

11.600

We zetten de middelen onder andere in voor mantelzorg, maatschappelijke dienstverlening, dorpshuizen, buurt- en wijkcentra, bewonersorganisaties en vrijwilligerswerk.

Positief opgroeien en innovatie jeugd

3.900

900

Positief Opgroeien is het beleidskader van waaruit wij preventief inzetten op gezond, kansrijk en veilig opgroeien van kinderen en jongeren. We hebben hiervoor (inclusief School als Wijk) 3,9 miljoen euro begroot. We ontvangen hiervoor diverse bijdragen, onder meer 0,7 miljoen euro uit de regio voor School als Wijk.

Sociaal culturele en welzijnsinstellingen

2.000

300

We hebben 2,0 miljoen euro begroot voor kapitaallasten, energie, onderhoud en verzekeringen van het vastgoed. We ontvangen 0,3 miljoen euro aan huuropbrengsten en doorberekende faciliteiten.

Diversiteitsbeleid

1.200

Wij zetten het begrote bedrag met name in voor de activiteiten van onze vaste uitvoeringspartners van de diversiteitsagenda.

3.3.2 Publieke gezondheid

Lasten

Baten

Gezondheidszorg

9.900

Het merendeel van het begrote bedrag heeft betrekking op de inwonersbijdrage GGD (7,6 miljoen euro). De rest van de gelden zetten we onder meer in voor rijksvaccinatie, forensische geneeskunde, kansrijke start, JOGG, suïcidepreventie, healthy ageing, B-slim en uitvoeringskosten gezondheid.

3.3.3 Passende ondersteuning

Lasten

Baten

Jeugd

83.800

We zetten de middelen grotendeels in voor de jeugdhulp die we inkopen via de Regionale Inkooporganisatie Groninger Gemeenten (RIGG) en voor de basisjeugdhulp die wordt uitgevoerd via WIJ Groningen. Daarnaast zetten we middelen in voor ondersteuning jeugd en gezin, PGB 18+ en uitvoeringskosten.

Beschermd Wonen

75.600

1.500

Via de centrumregeling Beschermd Wonen (BW) bieden we een veilige woonomgeving en begeleiding voor mensen die door psychische of psychosociale problemen niet zelfstandig kunnen wonen. We voeren deze regeling uit in regionaal verband waarbij de gemeente Groningen functioneert als centrumgemeente. Het programma en de verdeling van de middelen vindt plaats volgens de afspraken die de Groninger gemeenten hierover hebben gemaakt. De bate van 1,5 miljoen is de eigen bijdrage BW die we van cliënten verwachten.

WMO

62.600

2.100

Vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) geeft de gemeente ondersteuning om mensen zo lang mogelijk thuis te kunnen laten wonen. Het begrote bedrag zetten wij onder meer in voor huishoudelijke hulp, collectief vervoer, hulpmiddelen, persoonsgebonden budgetten, begeleiding via het gebiedsondersteunende netwerk (GON) en uitvoeringskosten. De begrote baten zijn met name de eigen bijdragen WMO die we ontvangen van cliënten.

WIJ

38.200

Het begrote bedrag wordt ingezet voor de kosten van activiteiten, huisvesting en ICT van WIJ Groningen. Deze stichting organiseert voor de gemeente de toegang tot de jeugdhulp en de WMO. Daarnaast werkt zij aan versterking van de sociale basis en aan inzet van de doorbraakmethode, de gecombineerde ondersteuning van huishoudens die voorzieningen nodig hebben vanuit meerdere domeinen.

Algemene Zorg en Veiligheid

1.300

De begrote middelen zetten we in voor diverse onderdelen waaronder de aanpak van mensen met onbegrepen gedrag, de aanpak van mensenhandel, inzet van jongerencoaches en woonopvang in de gemeente in het kader van maatschappelijke opvang.

3.3.4 Zorg en veiligheid

Lasten

Baten

Maatschappelijke opvang

17.200

De Maatschappelijke opvang voorziet in een tijdelijke verblijfplaats voor mensen die dakloos zijn of geen veilige plek hebben om te wonen. We voeren deze opvang uit in samenwerking met de regio waarbij de gemeente Groningen optreedt als centrumgemeente. We zetten het budget in voor tijdelijk onderdak en voor begeleiding en preventie. Aanvullend organiseren we activiteiten op het gebied van Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGz).

Vrouwenopvang

11.800

3.200

De voorzieningen Vrouwenopvang worden door de gemeente Groningen georganiseerd voor alle inwoners van de provincie Groningen in samenwerking met de regio. We zetten de middelen in voor opvangplaatsen, het regionale advies- en meldpunt Veilig Thuis, de versterking van kind- en gezinsbescherming en voor het steunpunt huiselijk geweld. De begrote baten betreffen bijdragen van andere Groninger gemeenten.

Opvang vluchtelingen en asielzoekers

  1.000

We zetten 375 duizend euro in voor perspectief en leefgeldverstrekking alleenstaande minderjarige vreemdelingen. Daarnaast verstrekken we 74 duizend euro subsidie voor vluchtelingenwerk. De overige middelen betreffen uitvoeringskosten.

Heroïneverstrekking

     850

   793

Op basis van de overheidsregeling Heroïnebehandeling verstrekken wij een subsidie aan Verslavingszorg Noord Nederland voor behandelplaatsen waar onder medisch toezicht heroïne wordt verstrekt. Wij ontvangen hiervoor van de overheid een uitkering van 0,8 miljoen euro.

Waar zetten we dit jaar extra geld voor in (intensiveringen) en waar hebben we extra dekkingsbronnen binnen dit deelprogramma:

3.3

Intensiveringen en dekkingsbronnen 2024*

Intensivering

I/S

Dekking

42

Aanvullende inzet JGZ verzuim

150

I

51

Accommodatiebeleid, toevoegen acc. en beheer ten Boer Haren

200

S

51

Oplossen binnen gebiedsteam / sociale basis, tot 2026 pegas

S

200

63

Capaciteit maatschappelijke opgaven sociaal domein (totaal 1,5 miljoen in programma 3)

761

I

39

Definitieve oplossing naschoolse opvang voor kinderen met een beperking

200

I

42

Dekking preventie met gezag

I

150

39

Dekking uit jeugdmiddelen en onderwijsmiddelen

I

200

50

Dekking vastgoed programma welzijn

S

 45

33

Meldpunt Zorg & Overlast

126

S

42

Inzet WIJ onderbrengen bij de Wij (basis jeugdhulp)

S

100

42

Inzet WIJ speciaal basis onderwijs

100

S

59

Mentale gezondheid jongeren

200

I

60

Aanvullende inzet team gezondheid

200

S

60

Inzet Rijksmiddelen (Gezond en Actief Leven Akkoord)

S

260

61

Aanpak vroegsignalering / doorbreken intergenerationele problematiek

400

I

62

Aansluiten programma opgroeien in een kansrijke omgeving (OKO)

210

I

64

Jongerenparticipatie

50

I

40

Schakelvoorziening onderwijs-jeugdhulp (Koepeltje Bedum)

66

I

36

Stijging huisvestingslasten GGD en WIJ

300

S

66

Verzekeringen en belastingen vastgoed

5

S

50

Wijkcentrum bij van Houten 2e fase

85

S

34

Zorgkosten Jeugdhulp

7.800

S

35

Zorgkosten WMO

-2.388

S

32

Landelijke Vreemdelingen Voorziening (LVV)

4.865

S

32

Rijksfinanciering voor Landelijke Vreemdelingen Voorziening

S

4.865

52

Gesubsidieerde instellingen

2.551

I

52

Dekking uit reserve accres instellingen

I

2.541

* Dit betreffen de intensiveringen inclusief reservemutaties die betrekking hebben op deze intensiveringen.

De nummering komt overeen met de nummering in het Financieel meerjarenbeeld , hier staat een totaaloverzicht  en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen.

Toelichting op hoofdlijnen op het verschil in de baten en lasten ten opzichte van de begroting 2023

Onderwerp

Lasten

Baten

Beschermd Wonen

5.100

De lasten zijn 5,1 miljoen euro hoger dan in 2023 als gevolg van extra toegekende middelen door het rijk vanwege loon- en prijsbijstelling.

WMO

4.100

De lasten zijn 4,1 miljoen euro hoger dan in de begroting 2023. Dit komt voornamelijk door de nominale compensatie van 2,5 miljoen euro die in de begroting 2024 is opgenomen en de verwachte ontwikkelingen in het meerjarenbeeld vanuit voorgaande begrotingen.

Jeugd

   576

-865

De lasten zijn per saldo 576 duizend euro hoger op een totaal budget van 83,8 miljoen euro. De lasten nemen met name toe door de nominale prijscompensatie en de verwachte ontwikkeling in het meerjarenbeeld vanuit voorgaande begrotingen. Daarbij ontbreken in de begroting 2024 ten opzichte van 2023 nog de lasten en baten van drie specifieke uitkeringen. We nemen deze op zodra de hoogte ervan bekend is. In 2023 waren de bedragen tijdig bekend en daarom wel in de begroting verwerkt.  

Publieke Gezondheid en Zorg (PG&Z)

    637

In de meerjarenbegroting van PG&Z is rekening gehouden met noodzakelijke investeringen in de bedrijfsvoering van de GGD en met een indexatie van 6,2%. Daardoor stijgen de lasten in 2024 met 637 duizend euro.

Landelijke Vreemdelingen Voorziening (LVV)

-4.400

-4.400

In de begroting van 2023 zijn de uitgaven voor de LVV opgenomen en de verwachte bijdrage van het rijk voor de LVV van 4,4 miljoen euro. Voor 2024 is de bijdrage van het rijk nog niet bekend en zijn deze lasten en baten nog niet opgenomen.

Inburgeringswet

   -905

De uitvoering van de nieuwe inburgeringswet gebeurt door Thuisin050 en valt onder deelprogramma 3.1. Het uitvoeringsbudget van 905 duizend euro is daarom verplaatst naar dat deelprogramma.

In het hoofdstuk financiële positie zijn aanvullend nog de volgende overzichten en toelichtingen opgenomen:

Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft een totaaloverzicht van en een toelichting op de (financiële) risico’s.

Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 15:43:03 met de export van 11/07/2023 15:35:31