Deelprogramma 3.2: Onderwijs

Financiën

Financiën

In dit onderdeel worden de financiën van het deelprogramma toegelicht op het niveau van het beleidsveld. Door een toelichting op het niveau van het beleidsveld, sluiten we aan bij de indeling in de tabel met resultaten/ activiteiten. Indien mogelijk wordt bij de toelichting op de totale lasten aangesloten bij de activiteiten.

Financieel overzicht lasten en baten

03.2

Onderwijs

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

(Bedragen x 1.000 euro)

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Lasten

03.2.1

Onderwijskansen en onderwijshuisvesting

29.947

36.482

35.582

36.062

36.753

36.546

03.2.2

Voortijdig schoolverlaten en leerlingenvervoer

4.113

4.562

5.533

5.930

6.251

6.457

Totaal

34.060

41.044

41.116

41.993

43.004

43.003

Baten

03.2.1

Onderwijskansen en onderwijshuisvesting

11.990

11.668

11.245

11.353

11.438

11.489

03.2.2

Voortijdig schoolverlaten en leerlingenvervoer

1.432

1.533

1.533

1.533

1.533

1.533

Totaal

13.422

13.201

12.778

12.886

12.971

13.022

Saldo van baten en lasten voor reservemutaties

-20.639

-27.844

-28.338

-29.106

-30.033

-29.981

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

2.966

2.488

6.647

7.652

9.185

10.988

Totaal onttrekkingen

603

736

982

1.008

1.160

1.318

Saldo van baten en lasten na reservemutaties

-23.001

-29.595

-34.003

-35.751

-38.058

-39.651

Financiële toelichtingen begroting 2024

Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Tot slot geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.

Toelichtingen op baten en lasten begroting 2024

3.2 Onderwijs

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2024

41.116

12.778

-28.338

Waarvan intensiveringen 2024*

1.284

0

-1.284

Bestaand beleid 2024

39.832

12.778

-27.054

Verschil ten opzichte van 2023

-1.212

-423

789

*Dit is exclusief reservemutaties die betrekking hebben op intensiveringen.

Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid):

3.2.1 Onderwijskansen en onderwijshuisvesting

Lasten

Baten

Onderwijshuisvesting

19.500

3.700

De gemeente heeft een wettelijke zorgplicht om te voorzien in de huisvesting van basisonderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs. De begrote lasten betreffen met name afschrijvingen, rente, onderhoud, energie en verzekeringen. De baten bestaan met name uit huurgelden (2,2 miljoen euro), doorberekende kosten (1,5 miljoen euro) en doorberekende rente over beklemde reserves (0,3 miljoen euro).

Onderwijskansen

11.100

4.100

Wij zetten het begrote bedrag onder meer in ten behoeve van voorschoolse educatie, de verlengde schooldag, taalinterventies, talentontwikkeling en kwaliteitsbewaking kinderopvang. De baten zijn de rijksmiddelen die we ontvangen in het kader van voorschoolse educatie (2,9 miljoen euro) en taalinterventies (1,2 miljoen euro)

Volwasseneneducatie

3.400

3.300

De gemeente Groningen coördineert het regionale educatiebeleid en functioneert daarbij als contactgemeente. Het begrote bedrag zetten wij in ten behoeve van leertrajecten Nederlandse taal, rekenen en digitale vaardigheden via ROC's. Wij ontvangen voor dit programma een specifieke uitkering van het rijk (SPUK).

Natuur- en duurzaamheidseducatie

1.200

Via het centrum voor Natuur- en Duurzaamheid Educatie zetten wij 1,2 miljoen euro in om kinderen kennis te laten maken met natuur en duurzaamheid. De inzet van deze middelen sluit aan bij beleidsdoelen in deelprogramma 2.1 (kwaliteit leefomgeving).

3.2.2 Voortijdig schoolverlaten en leerlingenvervoer

Lasten

Baten

Voortijdig schoolverlaten

2.900

1.500

Wij zetten de begrote middelen in om verzuim en voortijdig schoolverlaten (VSV) te voorkomen en voor overige leerlingenzaken. Wij ontvangen van het rijk 0,6 miljoen euro aan VSV middelen en 0,9 miljoen euro omdat wij de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaters uitvoeren.

Leerlingenvervoer

1.700

Voor kinderen die vanwege bijzondere omstandigheden niet zelfstandig naar school kunnen reizen, bieden wij leerlingenvervoer aan (eigen vervoer en aangepast vervoer). Dit is een wettelijke onderwijstaak van de gemeente.

Waar zetten we dit jaar extra geld voor in (intensiveringen) en waar hebben we extra dekkingsbronnen binnen dit deelprogramma:

3.2

Intensiveringen en dekkingsbronnen 2024*

Intensivering

I/S

Dekking

63

Capaciteit maatschappelijke opgaven sociaal domein (totaal 1,5 miljoen euro binnen programma 3)

110

I

38

Leerlingvervoer

917

S

66

Verzekeringen en belastingen Vastgoed

208

S

52

Dekking uit reserve accres instellingen (totaal 4,3 miljoen euro binnen programma 3)

I

165

52

Gesubsidieerde instellingen (totaal 4,3 miljoen euro binnen programma 3)

48

I

*Dit is inclusief reservemutaties die betrekking hebben op intensiveringen.

De nummering komt overeen met de nummering in het Financieel meerjarenbeeld  ,hier staat een totaaloverzicht en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen.

Toelichting op hoofdlijnen op het verschil in de baten en lasten ten opzichte van de begroting 2023

Onderwerp

Lasten

Baten

Kapitaallasten

   829

De rente is gestegen met 0,2% waardoor de rentelasten 460 duizend euro hoger zijn. Daarnaast zijn er hogere lasten voor rente en afschrijving doordat er verbouw- en nieuwbouwprojecten gereed gekomen zijn.

Verlengde schooldag

   600

In tegenstelling tot 2023 verwachten we voor 2024 dat de verlengde schooldag wel volledig wordt uitgevoerd. Daarom zijn er hogere lasten begroot.

Vervanging en nieuwbouw accommodaties van scholen

-1.600

Op dit moment wordt de eerste Tranche van het scholenplan IHP-Gro UP uitgewerkt in diverse projecten. In 2024 zullen vermoedelijk uitvoeringskredieten voor de projecten: Bisschop Bekkersschool (Paddepoel), Meeroeversschool (Meerstad)en Brinkschool (Haren) worden aangevraagd. Begin 2024 zal de 2e tranche van het IHP-Gro-UP aan uw raad worden voorgelegd ter besluitvorming. Vervolgens zullen de projecten inclusief gym-sportzalen (IABB) in uitvoering worden genomen. De beschikbaar gestelde middelen van 1, 6 mio worden toegevoegd aan de onderwijsreserve en als dekking gebruikt voor de projecten uit de eerste en tweede tranche. Om te kunnen starten moet je zeker zijn dat middelen beschikbaar zijn voor de uitvoering. Daarom is er altijd sprake van een faseverschil tussen beschikbaar stellen en realisatie-activering van middelen.

Nationaal Programma Onderwijs

-1.300

-1.300

De financiering van het Nationaal Programma Onderwijs, gericht op onderwijsachterstanden als gevolg van de Covid-crisis, loopt medio 2023 af. We ontvangen in 2024 daardoor 1,3 miljoen euro minder en geven ook 1,3 miljoen euro minder uit.  

Energie, onderhoud en doorberekende faciliteiten

     -31

869

Per saldo verwachten we een afname van exploitatielasten van 31 duizend euro. Enerzijds moeten we voor 2024 inkoop van energie opnieuw aanbesteden en verwachten we dat de energiekosten als gevolg van prijsstijgingen 1,1 miljoen euro hoger zullen zijn dan in 2023. Anderzijds worden de lasten verlaagd door hogere opbrengsten uit interne doorberekening van energie- en gebruikskosten van panden (380 duizend euro) en zijn diverse lasten lager waaronder administratiekosten verzekeringen (240 duizend euro) en onderhoudslasten (340 duizend euro lager als gevolg van actualisatie van meerjarenonderhoudsbegrotingen).
De baten stijgen met 869 duizend euro als gevolg van doorbelasting van energiekosten aan huurders en gebruikers van de onderwijsfaciliteiten (666 duizend euro), door uitbreiding van huurcontracten en door toename van de renteopbrengsten door reserves.

In het hoofdstuk financiële positie zijn aanvullend nog de volgende overzichten en toelichtingen opgenomen:

Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft een totaaloverzicht van en een toelichting op de (financiële) risico’s.

Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 15:43:03 met de export van 11/07/2023 15:35:31