Deelprogramma 3.3: Welzijn, gezondheid, zorg en diversiteit

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld).

Wat willen we bereiken (resultaten)

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

Stimulering samenlevingsopbouw

Inwoners nemen dankzij verschillende laagdrempelig georganiseerde voorzieningen in en rond hun wijk vaker deel aan verschillende activiteiten en zijn daarmee in de gelegenheid om andere buurtgenoten te ontmoeten, hen (beter) te leren kennen en de kans op sociaal isolement te verminderen.

  • Het passend en op maat subsidiëren van buurtaccommodaties/dorpshuizen voor ontmoeting en activering; 
  • Het subsidiëren van Humanitas voor de trekkersrol voor het netwerk eensamen050 voor lokale aanpak vermindering van eenzaamheid. 
  • Het subsidiëren van bewonersorganisaties in wijken en dorpen.  

Kansrijke ideeën uit de wijk worden tijdig omarmd en indien nodig (verder) geholpen, waardoor deze meer perspectief krijgen om uit te kunnen groeien tot waardevolle initiatieven voor en door inwoners en andere lokale partners, om zo ook bij te kunnen dragen aan de verbetering van de vitaliteit en leefbaarheid van de wijk.

  • Het subsidiëren van diverse burgerinitiatieven. 

Ter verlichting van de belasting die met mantelzorg gepaard kan gaan, hebben mantelzorgers toegang tot ondersteuning bij het uitvoeren van hun zorgtaken en kennen zij de weg daartoe.

  • Het subsidiëren van het Steunpunt Mantelzorg (Humanitas) voor het uitvoeren van mantelzorgwaardering en -ondersteuning; 
  • Het uitvoeren van het project verbetering toegang tot mantelzorgregelingen.
  • Het uitvoeren van het project verbetering toegang tot mantelzorgregelingen. Respijtzorg, adempauze voor de mantelzorger, worden vaker ingezet. 

Meer inwoners verrichten vrijwilligerswerk als gevolg van (al dan niet) gerichte activering en stimulering.

  • Het subsidiëren van het steunpunt vrijwillige inzet LINK050 en het subsidiëren van  (vrijwilligers)organisaties als Humanitas, HIP en Present en Jasmijn. 

Door onze gedeelde geschiedenis met regelmaat te agenderen is er brede maatschappelijke aandacht voor dit onderwerp onder onze inwoners.

  • Het realiseren van een slavernijmonument met een zo groot mogelijk draagvlak onder de nazaten.

Door vraagstukken die gepaard gaan met diversiteit en inclusie met regelmaat te agenderen is er brede maatschappelijke aandacht voor dit onderwerp onder onze inwoners.

  • Het organiseren van de Roze Zaterdag.
  • Het organiseren van netwerkbijeenkomsten over diversiteit en inclusie voor medewerkers van organisaties die werken met inwoners.
  • Het geven van voorlichting en houden van spreekuren voor vrouwen met een multiculturele achtergrond, in het vrouwencentrum.
  • Het organiseren van 'Orange the World', met het oog op het tegengaan van grensoverschrijdend gedrag.

Publieke gezondheid

Kinderen hebben meer kans om gezond en veilig op te groeien in een stimulerende leefomgeving.  

  • Uitbreiding van twee naar acht projectleiders Kansrijke Start voor de 7 noordelijke stadswijken en de Wijert. In de overige wijken komt een ‘basispakket’ Kansrijke Start met informatie en interventies voor ouders en kinderen. 
  • Het actief aanbieden van trainingen, workshops en cursussen ‘voorbereiden aanstaand ouderschap’ en aanbieden informatie over hulp en ondersteuning rondom zwangerschap, geboorte en de eerste vier jaren.  
  • Partner zijn in de provinciale aanpak Kansrijke Start.
  • Het betrekken van ervaringsdeskundigen.

Inwoners gebruiken minder middelen als alcohol, tabak of drugs

  • Het samen met partners ontwikkelen van een integraal plan gericht op het tegengaan en verminderen van middelengebruik.
  • Het programma Helder op school aanbieden op VO en MBO scholen.
  • Het deelnemen aan Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO).  
  • Het rookvrij maken van plekken waar veel kinderen komen, zoals speelplekken en sportlocaties.

Jongeren hebben een betere mentale gezondheid

  • Het uitvoeren van het ‘actieplan mentale gezondheid jongeren’. 

Passende ondersteuning

Er is sprake van een fijnmazige structuur van maatschappelijke voorzieningen voor informatie, ondersteuning en hulp, die toegankelijk en laagdrempelig is georganiseerd, waardoor inwoners met een hulpvraag beter bekend zijn met de mogelijkheden tot ondersteuning en daar - waar nodig – in een vroeg stadium gebruik van kunnen maken om zo beter in staat te zijn zich te kunnen (blijven) redden in het alledaagse.

  • Het bieden van informatie en advies (onder andere via de website van de gemeente site, de entree van WIJ Groningen, instellingen als Jasmijn, wijkwebsites, wijkkrantjes, etc.). 
  • Het in werking treden van een nieuw contract voor trapliften

(Meer) inwoners die als gevolg van psychische, somatische- en/of andere beperkingen belemmeringen ondervinden bij het uitvoeren van activiteiten in het alledaagse, ontvangen - daar waar nodig - tijdige en passende ondersteuning, om zich zo beter te kunnen (blijven) redden en zo lang als mogelijk vanuit de eigen thuissituatie aan het maatschappelijke verkeer te kunnen (blijven) deelnemen.

  • Het borgen van de initiatieven die zijn voortgekomen uit het Meerjarenprogramma psychisch kwetsbare mensen en het verbinden van de initiatieven aan de transformatieopgave voor Beschermd Wonen.
  • Het investeren in de netwerksamenwerking met onze ketenpartners om het aanbod van ondersteuning te optimaliseren.
  • Het implementeren van een nieuw contract voor trapliften.
  • Het treffen van voorbereidingen voor een nieuw contract voor collectief vervoer en het maken van afspraken voor woonvoorzieningen.

Jeugdigen en gezinnen ontvangen tijdig en dicht bij huis passende en samenhangende ondersteuning.

  • Het uitbreiden van de omvang van de Basis jeugdhulp verder uit zodat een grotere groep jeugd en gezinnen wordt bereikt.
  • Het maken van samenwerkingsafspraken met de andere wettelijke verwijzers zodat jeugdigen en gezinnen integraal ondersteund worden, met het perspectief op normaliseren en afschalen.
  • Het creëren van regelruimte in ondersteuningstrajecten voor de professionals, d.m.v. een pilot indicatieloos werken.

Jeugdigen en gezinnen met (zeer) complexe problematiek ontvangen tijdig passende en samenhangende ondersteuning.

  • Het ondersteunen van pleegouders d.m.v. de (regionale) pilot ondersteunen en versterken pleegouders, zodat uitval voorkomen wordt en het bijdraagt aan minder breakdowns.
  • Het organiseren van een dekkend aanbod van hoog specialistische jeugdhulp door middel van de nieuwe (regionale) inkoop HSJ die gericht is op betere ketensamenwerking en een integrale aanpak.

Jeugdigen en gezinnen ontvangen integrale ondersteuning en bescherming als hun ontwikkeling gevaar loopt.

  • Samenhangende hulp en ondersteuning beschikbaar stellen voor het hele gezin bij veiligheidsvraagstukken.

Beschermd wonen

Meer mensen kunnen gebruik maken van lokale voorliggende voorzieningen waardoor een beroep op een voorziening Beschermd wonen kan worden voorkomen. We werken toe naar sociale inclusie, waarin mensen met psychiatrische en sociaal- maatschappelijk ondersteuning op maat ontvangen in de eigen woon- en leefsituatie.

  • Het benutten van alle mogelijkheden (en waar nodig het verbreden) van hulp en ondersteuning in het lokale veld, voorliggend op beschermd wonen.
  • Het ontwikkelen van de toegang BW van indicatiestelling naar casemanagement met regievoering op doelrealisatie.
  • Het verstevigen van de samenwerking tussen de toegang BW en WIJ Groningen, het GON en de domeinen jeugd, werk en inkomen en participatie
  • Het aanbrengen van focus op de spreiding van voorzieningen om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen.

Maatschappelijke Opvang

  •  Meer mensen worden eerder en in de eigen omgeving ondersteund waardoor een vermindering van het aantal dakloze personen in de regio Groningen kan worden bewerkstelligd;
  • Waar het onvermijdelijk is, wordt opvang op maat geboden, uitgaande van een verblijfsduur die zo lang als nodig en zo kort als mogelijk .
  • Het gezamenlijk met partners uitvoering geven aan een werkagenda die gericht is op het versterken van de bestaanszekerheid en het inzetten van preventieve acties die (ook) voortkomen uit een regionale preventiescan en het landelijke actieplan dakloosheid;
  • Het ontwikkelen van trajecten die de uitstroommogelijkheden uit de opvang naar huisvesting en behandelende sector bevorderen.

Huiselijk geweld

  • Inwoners van Groningen weten dat geweld nergens thuis hoort.
  • Huiselijk geweld wordt door slachtoffers, omstanders en professionals eerder gesignaleerd en sneller gemeld.
  • Alle professionals in de daartoe aangewezen sectoren maken gebruik van de meldcode huiselijk geweld/kindermishandeling.
  • Professionals veiligheid en zorg, omstanders en potentiële slachtoffers herkennen de signalen van intieme terreur, stalking en de risico’s op femicide en weten waar men terecht kan voor hulp;
  • Slachtoffers en plegers van huiselijk geweld ontvangen zo snel mogelijk effectieve hulp en nazorg.
  • Brede educatieve publiekscampagne.
  • Voorlichting, training en deskundigheidsbevordering van professionals zorg/onderwijs/persoonlijke dienstverlening etc.
  • Opleiden van aandachtsfunctionarissen en actief  onderhouden van netwerken met aandachtsfunctionarissen.

Specifiek op voorkomen femicide:

  • Het vergroten van expertise bij professionals, met name in zorg en justitie, over intieme terreur, stalking en de risico’s op femicide
  • Het vergroten van bewustwording bij omstanders en potentiële slachtoffers over intieme terreur, stalking en de risico’s op femicide samen met organisaties in de wijken en de GGD.
  • Het organiseren van laagdrempelige hulp.
  • Het bieden van betere hulp aan plegers d.m.v. carrouselgroepen en time out plekken.
  • Het inzetten van MDA++ voor complexe casuïstiek.
  • Het prioriteren van de capaciteit van WIJ Groningen met meer inzet in Noordelijke wijken;
  • Het doorontwikkelen van de aanpak binnen WIJ Groningen: verdere training systemisch werken en gefaseerde ketenzorg, meer betrekken van kinderen.
  • Het beter benutten van de Wet tijdelijk huisverbod.
  • Het inzetten van intensief casemanagement bij huisverboden.
  • Het ambulant inzetten van de expertise van de vrouwenopvang en deze eveneens beschikbaar stellen aan lokale teams (tweejarig regionaal experiment t/m 2024).

Specifiek op seksueel geweld:

  • Het onder meer met behulp van ervaringsdeskundigen breed inzetten op het bespreekbaar maken van seksueel geweld in diverse organisaties.
  • Het organiseren van een structurele publiekscampagne.
  • Het voor Noord-Nederland oprichten van een specialistisch team dat diagnostisch onderzoek en taxatiegesprekken kan voeren met kinderen waarbij vermoedens van seksueel misbruik zijn ontstaan zonder overduidelijke aanwijzingen.
  • Het actief ondersteunen en stimuleren van hulpverleningsorganisaties om in de intake specifiek te vragen naar eventuele ervaringen met seksueel geweld.
  • Het faciliteren van een laagdrempelig steunpunt waar alle Groningers terecht kunnen voor vragen en advies over seksueel geweld.

Zorg en veiligheid

Signalen over inwoners die als gevolg van psychiatrische problemen, middelengebruik en/of een verstandelijke beperking (mogelijk) onbegrepen en soms gevaarlijk gedrag vertonen worden zo vroeg mogelijk opgepakt om escalatie te voorkomen.

  • Het met partners ontwikkelen van een bredere en gedragen visie met passende interventies. Ervaringsdeskundigheid wordt hierbij benut.
  • Het zo tijdig mogelijk passende ondersteuning realiseren, gericht op herstel en (her)winning van vaardigheden en zelfredzaamheid.

De weerbaarheid en veerkracht van jongeren en jongvolwassenen wordt verstevigd, waardoor zoveel mogelijk wordt voorkomen dat jongeren en jongvolwassenen in aanraking komen met of verleid worden door het criminele circuit en als gevolg daarvan mogelijk doorgroeien in de criminaliteit en opnieuw misdaden plegen.

  • Het organiseren van een sluitende keten jeugd en veiligheid, van het laagste preventieniveau tot het hoogste repressieniveau.
  • Het investeren in jeugdboa’s, jongeren- en opbouwwerkers, toegankelijke voorzieningen, bereikbare hulp via de WIJ-teams en het vergroten van zeggenschap over de eigen wijk of dorp.

Sekswerkers die ondersteuning nodig hebben, bijvoorbeeld bij het uitstappen, kunnen gebruik maken van een breed aanbod aan ondersteuningsmogelijkheden, afgestemd op de verschillende vindplaatsen.

  • Het faciliteren van hulp, ondersteuning en uitstapprogramma’s voor sekswerkers, zoals het Overweeghuis.
  • Het differentiëren van het aanbod naar de verschillende vindplaatsen voor sekswerkers.

Het verbeteren van de signalering van misstanden om situaties van seksuele uitbuiting tegen te gaan/te beëindigen.

Inwoners die terugkeren uit detentie ontvangen zo tijdig mogelijk passende ondersteuning gericht op het beperken van veiligheidsrisico’s en detentieschade, ten behoeve van het verkleinen van de kans op recidive.

  • Het voorafgaand aan hun detentie benaderen van zelfmelders met het oog op het voorkomen/beperken van detentieschade.
  • Het tijdig -in samenwerking met netwerkpartners- anticiperen op terugkerende gedetineerden met het oog op reductie van veiligheidsrisico’s.

Migratie
Realiseren van de taakstelling huisvesting vergunninghouders.

  • Het in samenwerking met corporaties huisvesten van vergunninghouders.

Vergunninghouders weten de weg te vinden in de samenleving.

  • Het bieden van maatschappelijke begeleiding.

Inburgeringsplichtigen slagen voor het inburgeringsexamen en zijn actief op het gebied van onderwijs of werk.

  • Het uitvoeren van de Wet inburgering 2022.

Voorkomen dat mensen zonder voorzieningen op straat belanden.

  • Het bieden van opvang in de LVV
Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 15:43:03 met de export van 11/07/2023 15:35:31