Programma 3: Vitaal en Sociaal

Deelprogramma 3.2: Onderwijs

Deelprogramma 3.2: Onderwijs

Doelen Deelprogramma 3.2: Onderwijs

Doel 1: Wij versterken de kwaliteit van het onderwijs en de onderwijshuisvesting;
Doel 2: Wij bieden gelijke kansen aan alle kinderen;
Doel 3: Wij creëren een klimaat voor een leven lang leren.

Effect indicator(en)

Behaald
2020

Behaald
2022

Beoogd
2024

Beoogd
2026

% Doelgroepkinderen VVE

12%

12%

Onderwijsniveau:

  • Gemiddelde score taaltoets (CITO) groep 8 PO in relatie tot landelijk gemiddelde

Groningen 214,4

landelijk 207,0

Hoger dan landelijk gemiddelde

≥ landelijk gemiddelde

≥ landelijk gemiddelde

  • Gemiddelde score rekentoets (CITO) groep 8 PO in relatie tot landelijk gemiddelde

Groningen 277,7

landelijke 274,0

Hoger dan landelijk gemiddelde

≥ landelijk gemiddelde

≥ landelijk gemiddelde

  • % leerlingen VO met niveau gelijk of boven niveau schooladvies in relatie tot landelijk gemiddelde

-

Hoger dan landelijk gemiddelde

≥ landelijk gemiddelde

≥ landelijk gemiddelde

  • % uitstroom binnen het VO met minimaal een HAVO-diploma in relatie tot landelijk gemiddelde

-

Hoger dan landelijk gemiddelde

≥ landelijk gemiddelde

≥ landelijk gemiddelde

% Voortijdig schoolverlaters (VSV)

2,0%

-

Afname

Afname

% Inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft (zeer) tevreden te zijn met de aanwezigheid van scholen in het primair onderwijs

81%

-

Toename

Toename

Prestatie-indicatoren

De prestatie indicator(en) meten de voortgang van de resultaten zoals opgenomen in de activiteitentabel. De activiteiten en resultaten zijn opgesteld aan de hand van de beleidsvelden onderwijskansen en onderwijshuisvesting en voortijdig schoolverlaten en leerlingenvervoer.

Prestatie indicator(en)

Behaald
2021

Behaald
2022

Beoogd
2023

Beoogd
2024

Prestaties in het primair onderwijs op basis van ontwikkelingslijnen taal en rekenen:

  • % doelgroepkinderen dat zonder achterstand instroomt in groep 3

-

80%

> 80%

> 80%

Prestaties in het primair onderwijs in vergelijking met het landelijk gemiddelde:

  • begrijpend lezen groep 4

Hoger

Hoger

Hoger

Hoger

  • rekenen groep 4

Hoger

Hoger

Hoger

Hoger

  • begrijpend lezen groep 8

Hoger

Gelijk

Hoger

Hoger

  • rekenen groep 8

Hoger

Gelijk

Hoger

Hoger

Overige indicatoren

% Kinderen dat gebruik gemaakt heeft van VVE
(% van het totaal aantal VVE-kinderen)

94%

94%

Toename

Toename

Aantal scholen dat een verlengde schooldag aanbiedt

6

19

22

28

Aantal kinderen dat gebruik gemaakt heeft van leerlingenvervoer

651

730

-

-

% Schoolverzuimers dat succesvol is teruggeleid naar het onderwijs (schooljaar)

88%

84,2%

Gelijk/ Toename

Gelijk/
Toename

Aantal volwassenen dat heeft deelgenomen aan basiseducatie

770

900

800

900

  • aantal nieuwe deelnemers hiervan

320

400

400

400

Toelichting en bron

Indicator en (eventueel) nadere toelichting:

Bron

Prestaties in het primair onderwijs op basis van ontwikkelingslijnen taal en rekenen:
% doelgroepkinderen dat zonder achterstand instroomt in groep 3

Monitor Cedin

Prestaties in het primair onderwijs in vergelijking met het landelijk gemiddelde:
begrijpend lezen groep 4
rekenen groep 4
begrijpend lezen groep 8
rekenen groep 8

Monitor Cedin

% Kinderen dat gebruik gemaakt heeft van VVE

(% van het totaal aantal VVE-kinderen)

Monitor GGD

Aantal scholen dat een verlengde schooldag aanbiedt

Projectleider VSD

Aantal kinderen dat gebruik gemaakt heeft van leerlingenvervoer

Leerlingzaken

% Schoolverzuimers dat succesvol is teruggeleid naar het onderwijs (schooljaar)

Leerlingzaken

Aantal volwassenen dat heeft deelgenomen aan basiseducatie (aantal nieuwe deelnemers hiervan)

ROC's

Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 15:43:03 met de export van 11/07/2023 15:35:31