Deelprogramma 3.2: Onderwijs
Doelen Deelprogramma 3.2: Onderwijs
Doel 1: Wij versterken de kwaliteit van het onderwijs en de onderwijshuisvesting;
Doel 2: Wij bieden gelijke kansen aan alle kinderen;
Doel 3: Wij creëren een klimaat voor een leven lang leren.
Effect indicator(en) | Behaald | Behaald | Beoogd | Beoogd |
---|---|---|---|---|
% Doelgroepkinderen VVE | 12% | 12% | ||
Onderwijsniveau: | ||||
| Groningen 214,4 landelijk 207,0 | Hoger dan landelijk gemiddelde | ≥ landelijk gemiddelde | ≥ landelijk gemiddelde |
| Groningen 277,7 landelijke 274,0 | Hoger dan landelijk gemiddelde | ≥ landelijk gemiddelde | ≥ landelijk gemiddelde |
| - | Hoger dan landelijk gemiddelde | ≥ landelijk gemiddelde | ≥ landelijk gemiddelde |
| - | Hoger dan landelijk gemiddelde | ≥ landelijk gemiddelde | ≥ landelijk gemiddelde |
% Voortijdig schoolverlaters (VSV) | 2,0% | - | Afname | Afname |
% Inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft (zeer) tevreden te zijn met de aanwezigheid van scholen in het primair onderwijs | 81% | - | Toename | Toename |
Prestatie-indicatoren
De prestatie indicator(en) meten de voortgang van de resultaten zoals opgenomen in de activiteitentabel. De activiteiten en resultaten zijn opgesteld aan de hand van de beleidsvelden onderwijskansen en onderwijshuisvesting en voortijdig schoolverlaten en leerlingenvervoer.
Prestatie indicator(en) | Behaald | Behaald | Beoogd | Beoogd |
---|---|---|---|---|
Prestaties in het primair onderwijs op basis van ontwikkelingslijnen taal en rekenen: | ||||
| - | 80% | > 80% | > 80% |
Prestaties in het primair onderwijs in vergelijking met het landelijk gemiddelde: | ||||
| Hoger | Hoger | Hoger | Hoger |
| Hoger | Hoger | Hoger | Hoger |
| Hoger | Gelijk | Hoger | Hoger |
| Hoger | Gelijk | Hoger | Hoger |
Overige indicatoren | ||||
% Kinderen dat gebruik gemaakt heeft van VVE | 94% | 94% | Toename | Toename |
Aantal scholen dat een verlengde schooldag aanbiedt | 6 | 19 | 22 | 28 |
Aantal kinderen dat gebruik gemaakt heeft van leerlingenvervoer | 651 | 730 | - | - |
% Schoolverzuimers dat succesvol is teruggeleid naar het onderwijs (schooljaar) | 88% | 84,2% | Gelijk/ Toename | Gelijk/ |
Aantal volwassenen dat heeft deelgenomen aan basiseducatie | 770 | 900 | 800 | 900 |
| 320 | 400 | 400 | 400 |
Toelichting en bron
Indicator en (eventueel) nadere toelichting: | Bron |
---|---|
Prestaties in het primair onderwijs op basis van ontwikkelingslijnen taal en rekenen: | Monitor Cedin |
Prestaties in het primair onderwijs in vergelijking met het landelijk gemiddelde: | Monitor Cedin |
% Kinderen dat gebruik gemaakt heeft van VVE (% van het totaal aantal VVE-kinderen) | Monitor GGD |
Aantal scholen dat een verlengde schooldag aanbiedt | Projectleider VSD |
Aantal kinderen dat gebruik gemaakt heeft van leerlingenvervoer | Leerlingzaken |
% Schoolverzuimers dat succesvol is teruggeleid naar het onderwijs (schooljaar) | Leerlingzaken |
Aantal volwassenen dat heeft deelgenomen aan basiseducatie (aantal nieuwe deelnemers hiervan) | ROC's |