Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld).
Wat willen we bereiken (resultaten) | Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten) |
---|---|
1. Onderwijskansen en onderwijshuisvesting | |
Maatschappelijk Akkoord Sociale Inclusie | |
Meer kinderen boeken ontwikkelingswinst en stromen daardoor beter toegerust het onderwijs uit. | Uitvoeren van de onderdelen van de uitvoeringsagenda van het Maatschappelijk Akkoord. |
OAB & VVE | |
Meer (jonge) kinderen boeken ontwikkelingswinst en stromen beter toegerust het primair onderwijs in. | Organiseren van passend aanbod voor- en vroegschoolse educatie. Dit doen we door uitvoeren van het beleidsplan "Een goede start voor alle jong kinderen". |
Verlengde schooldag | |
Meer kinderen boeken ontwikkelingswinst en stromen daardoor beter toegerust het voortgezet onderwijs in. | Aanbieden van extra aanbod naast het reguliere onderwijs-curriculum, met de volgende ontwikkeldoelen:
|
Volwasseneneducatie | |
Meer inwoners (18+) ontwikkelen vaardigheden en behalen een kwalificatie (en zijn daardoor beter toegerust om onder andere succesvol de arbeidsmarkt op te kunnen (en daarmee kans op financiële zekerheid te verhogen). | Organiseren van aanbod voor volwasseneneducatie verzorgd door de ROC’s. |
Onderwijshuisvesting | |
Er zijn voldoende goede scholen in de nabijheid van leefomgeving kind; de scholen zijn daarbij een goede afspiegeling van wijk waarin ze staan en de populatie die er gebruik van maakt, zodat segregatie voorkomen of bestreden kan worden. | Uitvoeren van het Integraal Huisvestingsplan (IHP 2020-2039). |
Bewegingsonderwijs | |
De randvoorwaarden voor goed bewegingsonderwijs zijn aanwezig. | Zorgen voor voldoende en kwalitatief goede gymnastiekaccommodaties voor het bewegingsonderwijs |
2. Voortijdig schoolverlaten en leerlingenvervoer | |
Voortijdig schoolverlaten | |
Meer kinderen en jongeren volgen onderwijs en ronden hun onderwijscarrière af met een erkend diploma. | In 2024 evalueren we de huidige regionale VSV-aanpak samen met onderwijs en andere partners. We stellen een nieuw plan van aanpak op voor de periode vanaf 2025 tot/met 2028. Aanpak van 2023 wordt voortgezet in 2024. Vooruitlopend op nieuwe wetgeving in 2025 gaan we meer inzetten op doorstroom van jongeren naar werk. We verstevigen de samenwerking met professionals in de gebieden. We gaan extra inzet plegen op de doelgroep nieuwkomers. Tenslotte implementeren we de nieuwe landelijke naam van het RMC: Doorstroompunt. |
Aansluiting jeugdhulp-onderwijs | |
Kinderen en jongeren worden optimale kansen geboden om zich te ontwikkelen met als uitgangspunt dat elk kind onderwijs krijgt en dat dit zo gewoon mogelijk is. | We gaan in het kader van de experimenteerregeling onderwijs-zorgarrangementen experimenten verder ontwikkelen, monitoren en onderzoeken op het effect voor zowel de kinderen, ouders, onderwijs en de gemeente Groningen. |
Leerlingenvervoer | |
Alle kinderen kunnen de voor hen dichtstbijzijnde toegankelijke school bezoeken. | We regelen leerlingenvervoer voor kinderen die hier volgens de verordening van de gemeente Groningen gebruik van kunnen maken. |