Voortgang lopende jaar en relevante ontwikkelingen
In 2023 hebben zowel de oorlog in Oekraïne als de instroom van vluchtelingen uit tal van andere landen de nodige impact op het onderwijs. Samen met het onderwijsveld hebben we het onderwijs voor beide groepen kinderen georganiseerd. Dit heeft geleid tot een forse uitbreiding van zowel het aantal Schakelklassen Nieuwkomers in het basisonderwijs als locaties waar de Internationale Schakelklas voor het voortgezet onderwijs verzorgt. Hoewel de uitvoering ons regelmatig voor moeilijke opdrachten stelt, bijvoorbeeld het vinden van voldoende leslokalen en leerkrachten en de zorg rondom deze kinderen, vormt de goede relatie tussen onderwijs en gemeente de basis om tal van uitdagingen waar we samen voor staan, ook samen te kunnen aanpakken.
Dit geldt namelijk ook voor de voortgang van alle andere relevante ontwikkelingen.
Wat betreft het creëren van gelijke kansen worden veel activiteiten verder doorontwikkeld. Zo blijven we intensief inzetten op de voor- en vroegschoolse educatie (vve). In het kader van NPLV werken we vanuit het domein leren naar een stevige wijkgerichte aanpak rondom vve en aanverwante beleidsvelden. Vanuit deze aanpak willen we meer ouders bereiken om zo meer doelgroepkinderen door te kunnen geleiden naar de vve. Daar blijven we inzetten op kwalitatief hoogwaardig educatief aanbod en permanente her- en bijscholing van de beroepskrachten. Ook blijven we deze beroepskrachten uit de voorschoolse opvang en het basisonderwijs stimuleren om met elkaar samen te werken om zo goede doorgaande ontwikkellijnen te creëren.
Omdat reguliere kinderopvang na schooltijd voor kinderen van cluster 3-scholen meestal geen optie is, is na uitgebreid onderzoek in september 2023 een pilot van een jaar gestart voor naschoolse opvang voor kinderen van onze cluster 3-scholen: NSO+. Het gaat om reguliere opvang met toegevoegde deskundigheid vanuit de (preventieve) jeugdhulp.
In het oog springend is de uitrol van de verlengde schooldag. Het aantal deelnemende scholen is de afgelopen jaren gestaag gegroeid en de inhoud krijgt steeds verder vorm. Met ingang van 1 januari 2023 zijn drie VO-scholen in een samenwerkingsverband ingestapt bij de verlengde schooldag, waardoor er ook gewerkt wordt aan de doorgaande lijn PO en VO.
Met betrekking tot het Maatschappelijk Akkoord blijven we relevante stappen zetten. Met dit akkoord hebben wij de ambitie om maatschappelijke kwesties samen met partners in onderwijs en kinderopvang op te pakken; het betreft het tegengaan van segregatie en het bevorderen van sociale inclusie. In 2023 is de looptijd voor onze gezamenlijke afspraken middels een addendum verlengd tot 2040. In het najaar van 2023 is de tweede conferentie over sociale inclusie en kansengelijkheid in het onderwijs georganiseerd met tal van praktische voorbeelden van en voor iedereen in het onderwijs.
We blijven intensief investeren in de functie van de brugfunctionaris, een onmisbare spil tussen onderwijs en gezinnen die een extra steun in de rug binnen onze complexe maatschappij nodig hebben. In 2023 is het aantal scholen met een brugfunctionaris toegenomen en is op veel scholen het aantal uren voor de brugfunctionaris opgehoogd. In 2023 hebben we de uniforme afspraken over de informatievoorziening aan ouders en het proces van aanmelden van kinderen voor het basisonderwijs vastgelegd. Deze afspraken worden in het schooljaar 2023-2024 geïmplementeerd en geëvalueerd. Vanaf 2024 werken we binnen het Maatschappelijk Akkoord aan nieuwe thema’s en onderwerpen die in de uitvoeringsagenda voor het primair en voortgezet onderwijs zijn of worden vastgelegd.
We investeren langjarig in goede en duurzame schoolgebouwen die een centrale rol in de wijk vervullen. Hiertoe is het traject actualisatie Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) inmiddels in gang gezet. Het IHP biedt de gemeente en schoolbesturen de mogelijkheid om strategisch te sturen op de onderwijshuisvestingsvraagstukken om zo de kansengelijkheid te vergroten, de onderwijs segregatie tegen te gaan en de doelen uit de onderwijs agenda te behalen. De ambities in sport en bewegen maken een verbetering van de kwaliteit en uitbreiding van de capaciteit van de gymzalen en andere binnensportaccommodaties noodzakelijk. Daarvoor is de uitvoering van het Integraal toekomstperspectief accommodaties bewegingsonderwijs en binnensport (IABB) vastgesteld en gekoppeld aan de uitvoering van het IHP. We optimaliseren daarmee de afstemming tussen onderwijs en bewegingsonderwijs, verbeteren o.a. de akoestiek in gymzalen, verduurzamen onderwijsgebouwen en dragen hiermee bij aan de klimaatdoelstellingen.
Het Nationaal Programma Onderwijs, het programma dat als doel heeft leer- en ontwikkelingsachterstanden door Covid-19 weg te werken, loopt inmiddels richting einde. Na het schooljaar 2023-2024 zullen vrijwel alle onderdelen zijn afgerond.