Deelprogramma 3.1: Werk en inkomen
Doelen Deelprogramma 3.1: Werk en inkomen
Doel 1: Eenieder zo veel mogelijk financieel zelfredzaam is, het liefst via goed werk, waarbij niemand onder het (economisch) bestaansminimum hoeft te komen;
Doel 2: Eenieder zo lang mogelijk - op hun eigen manier en niveau - actief kan (blijven) deelnemen aan het economische - en maatschappelijke verkeer, ook als gezondheidsbeperkingen en/of belemmeringen anderszins dit bemoeilijken.
Effect indicator(en) | Behaald | Behaald | Beoogd |
---|---|---|---|
% Personen dat op peilmoment 1 januari gebruik maakte van een uitkering levensonderhoud in het kader van de Participatiewet op de totale bevolking | 6,1% | 5,7% | Afname |
| 2,1% | 1,8% | Afname |
% Huishoudens behorend tot de minima: | |||
| 16,7% (2019) | 16% (2021) | Afname |
| 10,7% (2019) | 11% (2021) | Afname |
% Minderjarige kinderen behorend tot een minimahuishouden ** | 12,9% (2019) | 12% (2021) | Afname |
% Inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft moeite te hebben met rondkomen van het eigen huishoudinkomen | 9% | 15% | Afname |
% Minima ** (en niet-minima) (18 jaar e.o.) dat aangeeft: | |||
| niet-minima 20% >4j minima 47% | - | Afname |
| n.n.b. | - | Toename |
Toelichting en bron
Indicator en (eventueel) nadere toelichting: | Bron |
---|---|
% Personen dat op peilmoment 1 januari gebruik maakte van een uitkering levensonderhoud in het kader van de Participatiewet op de totale bevolking | Suite4Inkomen |
% Huishoudens behorend tot de minima | OIS / CBS Urban Data Center Armoedemonitor |
% Minderjarige kinderen behorend tot een minimahuishouden | OIS / CBS Urban Data Center Armoedemonitor |
% Inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft moeite te hebben met rondkomen van het eigen huishoudinkomen | OIS / CBS Urban Data Center Armoedemonitor |
% Minima ** (en niet-minima) (18 jaar e.o.) dat aangeeft
| OIS / CBS Urban Data Center Armoedemonitor & OIS Enquête Leefbaarheid |
Prestatie-indicatoren
De prestatie indicator(en) meten de voortgang van de resultaten zoals opgenomen in de activiteitentabel. De activiteiten en resultaten zijn opgesteld aan de hand van de onderstaande beleidsvelden (dikgedrukt in de tabel).
Prestatie indicator(en) | Behaald | Behaald | Beoogd | Beoogd |
---|---|---|---|---|
1. Werk en activering | ||||
Aantal personen met een bijstandsuitkering dat uitstroomt naar: | ||||
| 1.200 | 828 | 900 | 700 |
| 185 | 112 | 120 | 100 |
Aantal plaatsing met betrekking tot.: | ||||
| 750 | 1.176 | 750 | 900 |
| 3.728 | 4.372 | 4.127 | 4.528 |
| 119 | 137 | 165 | 178 |
| 90% | |||
2. Inkomensondersteuning en schuldhulpverlening | ||||
Aantal personen met een uitkering levensonderhoud in het kader van de Participatiewet (bijstand): | ||||
| 9.424 | 8.997 | Afname | Afname |
| 163 | 95 | Toename | Toename |
| - | 7.200 | Afname | Afname |
Aantal personen dat gebruik maakt van één of meerdere (aanvullende) inkomensondersteunende minimaregelingen | 7.084 | 4.533 | Toename | Toename |
Aantal huishoudens dat gebruik maakt van een of meerdere (langdurige) trajecten van schuldhulpverlening | 3.384 | 3.662 | Toename | Toename |
Percentage geslaagde 'minnelijke' schuldregelingen | 77% | 75% | 80% | 80% |
Toelichting en bron
Indicator en (eventueel) nadere toelichting: | Bron |
---|---|
Aantal personen met een bijstandsuitkering dat uitstroomt naar: Toelichting: Het aantal dat uitstroomt naar een regulier betaalde baan wordt o.a. bepaald door een aantal factoren: 1) de mate van instroom; 2) bijstandsvolume; 3) kansen op de arbeidsmarkt voor deze groep. De instroom is voor een langere periode laag en ook is het bijstandsvolume historisch laag. Dat betekent dat er in absolute aantallen minder personen zijn die kunnen uitstromen naar een regulier betaalde baan. De arbeidsmarkt is krap en bied kansen. De mismatch is echter nog wel een knelpunt. | Suite4Inkomen |
Aantal personen met een bijstandsuitkering dat uitstroomt naar: Toelichting: Dit gaat om personen die uitstromen naar een opleiding met studiefinanciering. | Suite4Inkomen |
Aantal plaatsing met betrekking tot.: Toelichting: Sociale return (SROI) is onderdeel van het inkoopbeleid. We werken hierbij samen met andere gemeenten, provincie en publieke instellingen. Zo stimuleren we opdrachtnemers om werk- en stageplekken voor inwoners te creëren. | Coördinatiepunt Social Return Groningen |
Aantal plaatsing met betrekking tot.: Toelichting: I nwoners met een doelgroepregistratie komen in aanmerking voor een afspraakbaan. De prestatie-indicator is gelijk aan de landelijke richtlijn. De doelstelling is afgeleid van de landelijke doelstelling voor de arbeidsmarktregio. | Dashboard Banenafspraak (UWV) |
Aantal plaatsing met betrekking tot.: Toelichting: Er is een quotum voor het aantal plekken dat gerealiseerd moet worden. Het beoogde aantal voor 2024 is gelijk aan het quotum. | iederz |
% Inwoners (met uitkering) dat persoonlijk contact had met hun coach Toelichting: Deze indicator is nieuw en vervangt de indicator '% Inwoners (met uitkering) dat via het traject Kansen in Kaart in beeld is'. De werkwijze van Kansen in Kaart is opgegaan in de gebiedsgerichte aanpak van Werk & Participatie en daarom niet meer meetbaar. De nieuwe indicator gaat over het contact met alle inwoner met een bijstandsuitkering in de gebiedsgerichte werkwijze. | Suite4Inkomen |
Aantal personen met een uitkering levensonderhoud in het kader van de Participatiewet (bijstand): | Suite4Inkomen |
Aantal personen met een uitkering levensonderhoud in het kader van de Participatiewet (bijstand): Toelichting: Dit cijfer geeft weer hoeveel inwoners in het betreffende jaar vanuit onze bijstandsuitkering zijn toegeleid naar parttime werk. | Suite4Inkomen |
Aantal personen met een uitkering levensonderhoud in het kader van de Participatiewet (bijstand): | Suite4Inkomen |
Aantal personen dat gebruik maakt van één of meerdere (aanvullende) inkomensondersteunende minimaregelingen | Suite4Inkomen |
Aantal huishoudens dat gebruik maakt van een of meerdere (langdurige) trajecten van schuldhulpverlening | Allegro |
Percentage geslaagde 'minnelijke' schuldregelingen | Allegro |