Deelprogramma 3.1: Werk en inkomen

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld).

Wat willen we bereiken (resultaten)

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

Werk en activering

Werk in Zicht (Regionaal arbeidsmarktbeleid)

  • Er is een betere aansluiting tussen vraag en aanbod van onbenut talent op de arbeidsmarkt. Inzet is gericht op het ontwikkelen van competenties van inwoners waardoor er voor (potentieel) kwetsbare doelgroepen en andere personen met een zekere afstand tot de arbeidsmarkt een beter perspectief naar een goede (betaalde) baan ontstaat.
  • Hierbij is ook een goede aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt van belang, waardoor de mismatch tussen kwalificaties van mensen enerzijds en gevraagde competenties anderzijds wordt verkleind, en (jong) volwassenen hierdoor makkelijker vanuit de opleiding kunnen doorstromen richting een betaalde baan of reeds werkenden meer wendbaar kunnen zijn in hun (verdere) werkzame leven.
  • Talent ontwikkelen door het organiseren en aanbieden van opleidings- en scholingstrajecten, zoals via Kansrijk Opleiden en praktijkleren.
  • Werkenden (die tussen wal en schip vallen) adviseren en ondersteunen we in hun ontwikkeling (ontwikkelen en duurzame inzetbaarheid), bijvoorbeeld via het RMT
  • Inwoners vanuit de sociale zekerheid te begeleiden naar werk (ontwikkelen en duurzame inzetbaarheid), bijvoorbeeld via jobcoaching
  • Ongekend talent te activeren (bereiken). Het gaat om inwoners die nog niet (volledig) werken maar hier wel direct toe in staat is, inwoners die een stap in de ontwikkeling kunnen maken om dichterbij scholing, werk of participatie te komen en om werknemers die zich kunnen ontwikkelen in hun werk of hun loopbaan. Dit willen we bijvoorbeeld realiseren via het Talentperron, Talenttours; een sluitende dienstverlening volgens het 'no wrong door' principe, marketing om onze dienstverlening onder de aandacht van inwoners en werkgevers te brengen via merken als Kansrijk Beroep en Werk in Zicht.
  • Met de sluitende aanpak jongeren begeleiden we jongeren vanuit het praktijkonderwijs (Pro) en voortgezet speciaal onderwijs (Vso) en MBO naar werk of een vervolgopleiding, bijvoorbeeld via Route Arbeid en Route Entree.
  • Strategische partnerschappen aangaan in de regio met werkgevers met als doel sociale impact realiseren waarbij we bedrijven ondersteunen met bijvoorbeeld andere manieren van werving en selectie en inzet op leven lang ontwikkelen.

Werk

Meer inwoners in een uitkeringssituatie weten met behulp van passende ondersteuning hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten en succesvol uit te stromen naar een (reguliere) betaalde baan of als ondernemer, al dan niet via een scholingstraject. Hierin gaan we kennis en vakmanschap stimuleren.

  • Doorontwikkeling van de gebiedsgerichte en Groningse aanpak met als doel een toegankelijke, nabije en laagdrempelige dienstverlening voor inwoners te bieden en zo ook meer inwoners te bereiken, ook zonder bijstandsuitkering;
  • Ontwikkelen van basisbanen voor mensen die niet regulier aan het werk komen;
  • We zetten in op ontwikkeling en uitstroom van inwoners in een uitkeringssituatie, bijvoorbeeld door middel van scholing, praktijkleren en jobcoaching;
  • Voorkomen dat mensen (terug) in de bijstand komen, bijvoorbeeld door middel van project Nazorg of de doorval van WW naar bijstand te voorkomen;
  • Experimenteren met vernieuwende manieren om mensen aan het werk te helpen, bijvoorbeeld door middel van de projecten Op Koers en Brede inzet LKS;
  • Realiseren van 65 extra basisbanen. Zo komen we op een totaal van 185 in 2024;
  • Via GKB begeleiden krijgen statushouders begeleiding bij hun ontwikkeling (naar werk) en/of financieel begeleiding.

Maatschappelijke participatie

  • Meer inwoners in een uitkeringssituatie met daarbij een grote afstand tot de reguliere arbeidsmarkt worden geactiveerd en doen mee via verschillende vormen van maatschappelijke participatie;
  • Inwoners met een SW-indicatie of een NB-indicatie zijn actief binnen een Nieuw Beschut omgeving of met een LKS subsidie bij een werkgever.
  • Het aanbieden van ontwikkeltrajecten bij iederz ter voorbereiding voor opleiding of arbeidsmarkt, zoals de z-route, Kansrijk Talent en Praktijkleren;
  • Inwoners het hoogst haalbare traject aanbieden dat past bij het niveau en de mogelijkheden van de inwoner. Dit doen we op basis van maatwerk;
  • Het Instroomportaal biedt laagdrempelige ontwikkeltrajecten aan voor iedereen die ondersteuning wil of nodig heeft bij een eerste stap richting werk of onderwijs. Instromers hebben een grote diversiteit aan achtergronden. Denk aan dagbesteding, Wajong, statushouders, ggz-cliënten, cliënten van beschermd wonen en cliënten met een verslavingsachtergrond.

Inkomensondersteuning en schuldhulpverlening

Uitkeringen en minimaregelingen

Meer huishoudens die onder of rond het sociaaleconomisch minimum (dreigen te) geraken hebben financiële rust en stabiliteit en zijn daardoor beter in staat grip op het eigen leven te houden en aan verschillende facetten van het leven actief te (blijven) participeren.

  • Voortzetting verstrekken uitkeringen voor bijstand, IOAW en IOAZ, waarbij we steeds meer werken vanuit stress-sensitieve dienstverlening
  • Voortzetting verstrekken minima- en armoederegeling met speciale aandacht voor de laagdrempeligheid (vereenvoudiging, minder bewijslast, vanuit vertrouwen) en het bieden van bestaanszekerheid
  • Actief tegengaan van niet-gebruik door vereenvoudigen en harmonisering regelingen en door communicatie

Integraal armoedebeleid

  • Meer huishoudens die onder of rond het sociaaleconomisch leven kunnen actief (blijven) participeren aan verschillende facetten van het leven, waardoor sociale uitsluiting, gezondheidsverschillen en/of ongelijke ontwikkelingskansen voor kinderen kunnen worden beperkt;
  • Meer huishoudens zien kans - met aanvullende ondersteuning zo lang als nodig - de regie over het eigen leven te herwinnen en de eigen financiële redzaamheid te versterken.
  • Voortzetten breed palet aan armoedevoorzieningen gericht op bestaanszekerheid, ondersteuning en talentontwikkeling, zowel gemeentebreed als op gebiedsniveau;
  • Meer maatwerk bieden binnen het armoedebeleid, bijvoorbeeld via de doorbraakmethode;
  • Extra investeren in intensieve ondersteuning van inwoners, zoals bij de Kansrijk-aanpak;
  • Ontwikkelen van een samenhangende aanpak in Groningen Noord met onze Maatschappelijke Coalitie NPLV.

Schuldhulpverlening

  • Minder huishoudens raken in een financieel kwetsbare - of zelfs (problematische) schuldensituatie;
  • Daar waar dit wel gebeurt willen we de financiële situatie door tijdige en gerichte ondersteuning eerder stabiliseren en - daar waar mogelijk -laten leiden tot (financieel) herstel en een hogere uitstroom naar een financieel gezonde, zelfstandige, situatie.

Voorlichting, financiële educatie (budget-coaching) en andere preventieactiviteiten die gericht zijn op het voorkomen of beperken van financieel kwetsbare situaties.

  • Uitvoeren van de wettelijke taak ‘vroegsignalering’, waarbij inwoners bij signalen van betalingsachterstanden van vaste lasten (huur, energie, water en zorgpremie) proactief een hulpaanbod krijgen;
  • (integrale) Schuldhulpverlening aanbieden aan huishoudens met (problematische) schulden door meer aanwezig te zijn in de wijken en door middel van onder meer budgetbeheer, euro-coaching (jongeren), schuldregeling, sociale kredietverlening en (indien noodzakelijk) beschermingsbewind.
  • We zetten in op het bieden van een adempauze voor mensen die al schulden hebben door een pauzeknop te introduceren.
  • We zetten in op het verkorten van budgetbeheertrajecten met behulp van saneringskredieten en (indien nodig) het maatwerkfonds.
  • We richten ons op het leveren van financiële begeleiding en nazorg zo lang als nodig.
Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 15:43:03 met de export van 11/07/2023 15:35:31