Financiën
In dit onderdeel worden de financiën van het deelprogramma toegelicht op het niveau van het beleidsveld. Door een toelichting op het niveau van het beleidsveld, sluiten we aan bij de indeling in de tabel met resultaten/ activiteiten. Indien mogelijk wordt bij de toelichting op de totale lasten aangesloten bij de activiteiten.
Financieel overzicht lasten en baten
02.1 | Kwaliteit van de leefomgeving | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Rekening | Actuele Begroting | Primitieve begroting | |||||
(Bedragen x 1.000 euro) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Lasten | ||||||||
02.1.1 | Onderhoud en beheer van de openbare ruimte | 75.701 | 82.304 | 89.569 | 92.710 | 94.917 | 96.909 | |
02.1.2 | Afval en grondstoffen | 31.980 | 34.556 | 32.860 | 32.851 | 32.880 | 32.852 | |
02.1.3 | Leefkwaliteit | 5.519 | 6.137 | 6.545 | 5.999 | 5.999 | 5.062 | |
Totaal | 113.199 | 122.997 | 128.975 | 131.560 | 133.795 | 134.824 | ||
Baten | ||||||||
02.1.1 | Onderhoud en beheer van de openbare ruimte | 35.534 | 36.547 | 37.883 | 37.845 | 37.807 | 37.792 | |
02.1.2 | Afval en grondstoffen | 38.123 | 39.555 | 39.569 | 39.569 | 39.569 | 39.569 | |
02.1.3 | Leefkwaliteit | 229 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | |
Totaal | 73.886 | 76.367 | 77.717 | 77.679 | 77.641 | 77.626 | ||
Saldo van baten en lasten voor reservemutaties | -39.313 | -46.630 | -51.257 | -53.881 | -56.155 | -57.197 | ||
Reserve mutaties | ||||||||
Totaal toevoegingen | 1.041 | 75 | 30 | 30 | 30 | 30 | ||
Totaal onttrekkingen | 620 | 182 | 182 | 182 | 182 | 182 | ||
Saldo van baten en lasten na reservemutaties | -39.734 | -46.523 | -51.106 | -53.729 | -56.002 | -57.046 |
Financiële toelichtingen begroting 2024
Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Tot slot geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.
Toelichtingen op baten en lasten begroting 2024
2.1 Kwaliteit leefomgeving | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Begroting 2024 | 128.975 | 77.717 | -51.257 |
Waarvan intensiveringen 2024 | 626 | -626 | |
Bestaand beleid 2024 | 128.349 | 77.717 | -50.632 |
Verschil ten opzichte van 2023 | 5.352 | 1.350 | -4.002 |
Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid):
2.1.1 Onderhoud en beheer openbare ruimte | Lasten | Baten |
---|---|---|
Onderhoud en beheer | 57.800 | 1.100 |
Binnen het beleidsveld Onderhoud en beheer openbare ruimte onderscheiden we diverse onderhoud- en beheerbudgetten:
In zijn totaliteit gaat het hier om een begroot lastentotaal van circa 57,8 miljoen euro. Diverse baten in relatie tot deze onderhoudsbudgetten bedragen 1,1 miljoen euro. | ||
Rioolheffing | 20.900 | 22.300 |
Voor het beheer en in stand houden van het rioolstelsel bedragen de begrote lasten in totaal 20,9 miljoen euro, waarvan ruim 0,8 miljoen euro perceptiekosten. | ||
Leges begrafenisrechten | 1.500 | 1.800 |
Het faciliteren van de mogelijkheid om te begraven is een wettelijke verplichting voor de gemeente. De hiermee gepaarde lasten bedragen 1,5 miljoen euro, waarvan 0,3 miljoen euro perceptiekosten. | ||
Leges instemmingsbesluit telecommunicatieverordening graafwerkzaamheden | 500 | 600 |
Het betreft hier de instemmingsbesluiten voor onder andere de aanleg van (glasvezel-)kabels en leidingen. De begrote lasten hierbij bedragen 0,5 miljoen euro. Hiertegenover staan 0,6 miljoen euro begrote legesopbrengsten. | ||
Zakelijke dienstverlening | ||
Binnen dit beleidsveld begroten we ook de lasten en baten van producten die vallen onder de zakelijke dienstverlening van Stadsbeheer. De wet markt en overheid stelt dat overheden een product of dienst niet onder de kostprijs mogen bieden. Daarom dienen commerciële producten minimaal 100% kostendekkend zijn. Het gaat hier om de producten inzameling van bedrijfsafval, klein gevaarlijk afval, straatreiniging en de zakelijke werkplaats Stadsbeheer. Hieronder worden de baten en lasten per product kort toegelicht. | ||
| 7.400 | 9.300 |
We leveren onder andere aan bedrijven en instellingen diensten op het gebied van inzameling en verwerking van bedrijfsmatig vrijkomende afvalstromen. Ook faciliteren we omliggende gemeenten bij de inzameling van huishoudelijk afval. | ||
| 1.000 | 1.000 |
Dit betreft de inzameling van afval waarin chemische stoffen zitten, die schadelijk kunnen zijn voor het milieu en de gezondheid van mens en dier. Voor dit product bedragen de begrote lasten voor 1,0 miljoen euro. | ||
| 600 | 700 |
Dit betreft de reiniging van verharding op private terreinen. Binnen dit beleidsveld bedragen de begrote lasten voor dit product 0,6 miljoen euro. Tegenover deze lasten staan 0,7 miljoen euro begrote opbrengsten uit privaatrechtelijke heffingen. | ||
| 1.000 | 1.000 |
Dit betreft het onderhoud en reparaties van voertuigen in bezit van derden, de verkoop van brandstoffen, in- en verkoop van diverse soorten brandstoffen aan bedrijven en particulieren en het leasen van voertuigen aan derden. | ||
Beheer van geo-data | 1.300 | |
Tot slot hebben we aan de lastenzijde middelen begroot voor het beheer van geo-data (1,3 miljoen euro). Dit betreft met name personele inzet en lasten van ICT-applicaties. |
2.1.2 Afval en grondstoffen | Lasten | Baten |
---|---|---|
Afvalstoffenheffing | 34.100 | 38.700 |
Als gemeente hebben we een wettelijke taak om zorg te dragen voor een adequate inzameling en verwerking van het afval dat vrijkomt bij huishoudens. Binnen dit beleidsveld bedragen de hiervoor begrote lasten in totaal 34,1 miljoen euro, waarvan 1,0 miljoen euro perceptiekosten. Voor de afvalstoffenheffing bepalen we jaarlijks de BTW op basis van de geraamde uitvoeringskosten en investeringen voor de inzameling van het afval. In de begroting hebben we hiervoor 2,5 miljoen euro compensabele BTW opgenomen. | ||
Ondersteuning ARCG | 900 | 900 |
Sinds 2022 wordt het restafval, GFT, bedrijfsafval en ongescheiden grof huishoudelijk afval niet meer in ARCG- verband verwerkt, een verbonden partij van de gemeente Groningen. De individuele ARCG-gemeenten zijn toegetreden tot de nieuwe afvalverwerker Omrin. |
2.1.3 Leefkwaliteit | Lasten | Baten |
---|---|---|
Meerjarenprogramma Leefkwaliteit | 3.500 | |
We hebben hier diverse SIF-middelen begroot zoals opgenomen in het meerjarenprogramma Leefkwaliteit. Het gaat hier onder meer om middelen voor de tijdelijke maatregelen om de overlast van het fietsparkeren terug te dringen (1,1 miljoen euro, de plan- en investeringskosten Stadspark (650 duizend euro) het groenplan Vitamine G (500 duizend euro) en het herwinnen van groen aan de hand van de Leidraad openbare ruimte (250 duizend euro). | ||
Cultuurhistorisch erfgoed | 700 | |
Ook zijn binnen dit beleidsveld de personeelslasten begroot voor het beschermen, het in stand houden en het zorgvuldig beheren van het cultuurhistorisch erfgoed. | ||
Bodembeheer | 300 | |
Voor het uitvoeren van wettelijke taken bodembeheer hebben we 0,3 miljoen euro begroot. Met deze middelen saneren we o.m. spoedeisende locaties. | ||
Ecologisch beheer | 500 | |
Dit betreft onder meer personele inzet bij het ecologisch beheer van groen, het monitoren van de ecologische kwaliteit in de gebieden van de gemeente Groningen, het beheer van de ganzenpopulatie en schapenbegrazing. | ||
Overige taken meerjarenprogramma Leefkwaliteit | 600 | |
Personele inzet voor overige taken in relatie tot het meerjarenprogramma Leefkwaliteit. |
Waar zetten we dit jaar extra geld voor in (intensiveringen) en waar hebben we extra dekkingsbronnen binnen dit deelprogramma:
2.1 | Intensiveringen en dekkingsbronnen 2024 | Intensivering | I/S | Dekking |
---|---|---|---|---|
16 | Onderhoud openbare ruimte - kosten sociaal werkgeverschap | 176 | I | |
17 | Voedsel- en eiwittransitie, visie landelijk gebied, landbouwtransitie | 450 | I | |
65 | Revitalisering pand Duinkerkenstraat en aanpak wijkposten | 300 | S | |
65 | Inzet middelen parkeerbedrijf | S | 300 |
De nummering komt overeen met de nummering in het Financieel meerjarenbeeld , hier staat een totaaloverzicht en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen.
Toelichting op hoofdlijnen op het verschil in de baten en lasten ten opzichte van de begroting 2023
2.1.1 Onderhoud en beheer van de openbare ruimte | Lasten | Baten |
---|---|---|
Groen- en speelvoorzieningen | 2.000 | |
Bij Groen en speelvoorzieningen zien we een toename in de lasten van 2,0 miljoen euro. Hierna een toelichting bij de grootste kostenontwikkelingen:
| ||
Wegen | 1.700 | |
Bij Wegen nemen de lasten toe met 1,7 miljoen euro. De stijging van de lasten ten opzichte van een jaar eerder wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het ophogen van de budgetten voor planmatig onderhoud (1,1 miljoen euro) en toegenomen kapitaallasten (460 duizend euro). | ||
Verkeersvoorzieningen | 1.400 | |
De stijging van de lasten met 1,4 miljoen euro wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het ophogen van de energiebudgetten. Dit betreft een stijging van 1,5 miljoen euro. | ||
Schoon openbare ruimte | 900 | |
De stijging van de lasten wordt onder meer veroorzaakt door een stijging van de loonkosten (0,5 miljoen euro). De uitvoeringsbudgetten voor onderhoud stijgen met 0,4 miljoen euro als gevolg van areaaluitbreiding en prijsstijgingen. | ||
Rioolheffing | 1.500 | 1.700 |
Lasten |
2.1.2 Afval en grondstoffen | Lasten | Baten |
---|---|---|
Afvalstoffenheffing | -1.800 | -100 |
Lasten
Baten |
In het hoofdstuk financiële positie zijn aanvullend nog de volgende overzichten en toelichtingen opgenomen:
- In het Financieel meerjarenbeeld staat een totaaloverzicht van en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen uit voorgaande jaarschijven;
- In de Intensiveringen 2024-2027 staat een totaaloverzicht van en toelichting op alle intensiveringen 2024;
- In de Dekkingsbronnen 2024-2027 staat een totaaloverzicht van en toelichting op alle dekkingsbronnen.
Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft een totaaloverzicht van en een toelichting op de (financiële) risico’s.