Deelprogramma 2.1: Kwaliteit leefomgeving

Financiën

Financiën

In dit onderdeel worden de financiën van het deelprogramma toegelicht op het niveau van het beleidsveld. Door een toelichting op het niveau van het beleidsveld, sluiten we aan bij de indeling in de tabel met resultaten/ activiteiten. Indien mogelijk wordt bij de toelichting op de totale lasten aangesloten bij de activiteiten.

Financieel overzicht lasten en baten

02.1

Kwaliteit van de leefomgeving

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

(Bedragen x 1.000 euro)

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Lasten

02.1.1

Onderhoud en beheer van de openbare ruimte

75.701

82.304

89.569

92.710

94.917

96.909

02.1.2

Afval en grondstoffen

31.980

34.556

32.860

32.851

32.880

32.852

02.1.3

Leefkwaliteit

5.519

6.137

6.545

5.999

5.999

5.062

Totaal

113.199

122.997

128.975

131.560

133.795

134.824

Baten

02.1.1

Onderhoud en beheer van de openbare ruimte

35.534

36.547

37.883

37.845

37.807

37.792

02.1.2

Afval en grondstoffen

38.123

39.555

39.569

39.569

39.569

39.569

02.1.3

Leefkwaliteit

229

265

265

265

265

265

Totaal

73.886

76.367

77.717

77.679

77.641

77.626

Saldo van baten en lasten voor reservemutaties

-39.313

-46.630

-51.257

-53.881

-56.155

-57.197

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

1.041

75

30

30

30

30

Totaal onttrekkingen

620

182

182

182

182

182

Saldo van baten en lasten na reservemutaties

-39.734

-46.523

-51.106

-53.729

-56.002

-57.046

Financiële toelichtingen begroting 2024

Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Tot slot geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.

Toelichtingen op baten en lasten begroting 2024

2.1 Kwaliteit leefomgeving

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2024

128.975

77.717

-51.257

Waarvan intensiveringen 2024

626

-626

Bestaand beleid 2024

128.349

77.717

-50.632

Verschil ten opzichte van 2023

5.352

1.350

-4.002

Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid):

2.1.1 Onderhoud en beheer openbare ruimte

Lasten

Baten

Onderhoud en beheer

57.800

1.100

Binnen het beleidsveld Onderhoud en beheer openbare ruimte onderscheiden we diverse onderhoud- en beheerbudgetten:

  • Groen- en speelvoorzieningen, beheer en onderhoud van groen en speelvoorzieningen in de openbare ruimte (22,4 miljoen euro);
  • Onderhoud van wegen in de openbare ruimte (13,9 miljoen euro);
  • Schoonhouden van de openbare ruimte, waaronder ook onder meer gladheidsbestrijding, dierplaagbeheersing en fietsenbeheer (7,1 miljoen euro);
  • Verkeersvoorzieningen, onderhoud van verlichting en verkeersvoorzieningen zoals bebording en markeringen (5,6 miljoen euro);
  • Kunstwerken en water, onderhoud en beheer van civiele kunstwerken in de openbare ruimte, het betreft onder meer bruggen, kademuren en torens (4,2 miljoen euro);
  • Beheren en participatie, onder meer programmering van onderhoudsprogramma’s, beheerbeleid, beheer van data en stadsdeelbeheer (3,2 miljoen euro);
  • Onderhoud van begraafplaatsen, zoals parkonderhoud Selwerderhof en het onderhoud en beheer van inactieve begraafplaatsen (1,5 miljoen euro).

In zijn totaliteit gaat het hier om een begroot lastentotaal van circa 57,8 miljoen euro. Diverse baten in relatie tot deze onderhoudsbudgetten bedragen 1,1 miljoen euro.

Rioolheffing

20.900

22.300

Voor het beheer en in stand houden van het rioolstelsel bedragen de begrote lasten in totaal 20,9 miljoen euro, waarvan ruim 0,8 miljoen euro perceptiekosten.
Tegenover deze lasten staan 22,3 miljoen euro opbrengsten uit opgelegde aanslagen rioolheffing.
Voor een nadere toelichting verwijzen wij naar de paragraaf Lokale heffingen in deze begroting.
Voor de rioolheffing bepalen we de BTW op basis van het zgn. kasstelsel. Hierbij is het begrote BTW-bedrag gelijk aan de daadwerkelijk betaalde BTW over de jaarlijkse uitgaven en investeringen. In deze begroting hebben we hiervoor 2,9 miljoen euro opgenomen.

Leges begrafenisrechten

1.500

1.800

Het faciliteren van de mogelijkheid om te begraven is een wettelijke verplichting voor de gemeente. De hiermee gepaarde lasten bedragen 1,5 miljoen euro, waarvan 0,3 miljoen euro perceptiekosten.
Tegenover deze lasten staan 1,8 miljoen euro legesopbrengsten begrafenisrechten.
Voor een nadere toelichting verwijzen wij naar de paragraaf Lokale heffingen in deze begroting.

Leges instemmingsbesluit telecommunicatieverordening graafwerkzaamheden

500

600

Het betreft hier de instemmingsbesluiten voor onder andere de aanleg van (glasvezel-)kabels en leidingen. De begrote lasten hierbij bedragen 0,5 miljoen euro. Hiertegenover staan 0,6 miljoen euro begrote legesopbrengsten.
Voor een nadere toelichting verwijzen wij naar de paragraaf Lokale heffingen in deze begroting.

Zakelijke dienstverlening

Binnen dit beleidsveld begroten we ook de lasten en baten van producten die vallen onder de zakelijke dienstverlening van Stadsbeheer. De wet markt en overheid stelt dat overheden een product of dienst niet onder de kostprijs mogen bieden. Daarom dienen commerciële producten minimaal 100% kostendekkend zijn. Het gaat hier om de producten inzameling van bedrijfsafval, klein gevaarlijk afval, straatreiniging en de zakelijke werkplaats Stadsbeheer. Hieronder worden de baten en lasten per product kort toegelicht.

  • Inzameling bedrijfsafval

7.400

9.300

We leveren onder andere aan bedrijven en instellingen diensten op het gebied van inzameling en verwerking van bedrijfsmatig vrijkomende afvalstromen. Ook faciliteren we omliggende gemeenten bij de inzameling van huishoudelijk afval.
Binnen dit deelprogramma bedragen de begrote lasten voor dit product 7,4 miljoen euro.
Tegenover deze lasten staan 9,3 miljoen euro begrote opbrengsten.

  • Klein gevaarlijk afval

1.000

1.000

Dit betreft de inzameling van afval waarin chemische stoffen zitten, die schadelijk kunnen zijn voor het milieu en de gezondheid van mens en dier. Voor dit product bedragen de begrote lasten voor 1,0 miljoen euro.
Tegenover deze lasten staan 1,0 miljoen euro begrote opbrengsten.

  • Straatreiniging

600

700

Dit betreft de reiniging van verharding op private terreinen. Binnen dit beleidsveld bedragen de begrote lasten voor dit product 0,6 miljoen euro. Tegenover deze lasten staan 0,7 miljoen euro begrote opbrengsten uit privaatrechtelijke heffingen.

  • Zakelijke werkplaats Stadsbeheer

1.000

1.000

Dit betreft het onderhoud en reparaties van voertuigen in bezit van derden, de verkoop van brandstoffen, in- en verkoop van diverse soorten brandstoffen aan bedrijven en particulieren en het leasen van voertuigen aan derden.
De begrote lasten voor dit product 1,0 miljoen euro. Tegenover deze lasten staan 1,0 miljoen euro begrote opbrengsten uit privaatrechtelijke heffingen.
Voor een nadere toelichting verwijzen wij naar de paragraaf Lokale heffingen in deze begroting.

Beheer van geo-data

1.300

Tot slot hebben we aan de lastenzijde middelen begroot voor het beheer van geo-data (1,3 miljoen euro). Dit betreft met name personele inzet en lasten van ICT-applicaties.

2.1.2 Afval en grondstoffen

Lasten

Baten

Afvalstoffenheffing

34.100

38.700

Als gemeente hebben we een wettelijke taak om zorg te dragen voor een adequate inzameling en verwerking van het afval dat vrijkomt bij huishoudens. Binnen dit beleidsveld bedragen de hiervoor begrote lasten in totaal 34,1 miljoen euro, waarvan 1,0 miljoen euro perceptiekosten.
Tegenover deze lasten staan 38,7 miljoen euro opbrengsten met name uit opgelegde aanslagen afvalstoffenheffing.
Voor een nadere toelichting verwijzen wij naar de paragraaf Lokale heffingen in deze begroting.

Voor de afvalstoffenheffing bepalen we jaarlijks de BTW op basis van de geraamde uitvoeringskosten en investeringen voor de inzameling van het afval. In de begroting hebben we hiervoor 2,5 miljoen euro compensabele BTW opgenomen.

Ondersteuning ARCG

900

900

Sinds 2022 wordt het restafval, GFT, bedrijfsafval en ongescheiden grof huishoudelijk afval niet meer in ARCG- verband verwerkt, een verbonden partij van de gemeente Groningen. De individuele ARCG-gemeenten zijn toegetreden tot de nieuwe afvalverwerker Omrin.
Een aantal activiteiten blijft wel onderdeel van het ARCG-domein, zoals het gebruik van het afvalbrengstation Woldjerspoor, de chemokar en het KGA-depot.
De hiermee verband houdende begrote personele lasten voor met name administratieve en ondersteunende werkzaamheden bedragen 0,9 miljoen euro. Doorberekening van deze lasten aan de ARCG leidt tot begrote baten van 0,9 miljoen euro.

2.1.3 Leefkwaliteit

Lasten

Baten

Meerjarenprogramma Leefkwaliteit

3.500

We hebben hier diverse SIF-middelen begroot zoals opgenomen in het meerjarenprogramma Leefkwaliteit. Het gaat hier onder meer om middelen voor de tijdelijke maatregelen om de overlast van het fietsparkeren terug te dringen (1,1 miljoen euro, de plan- en investeringskosten Stadspark (650 duizend euro) het groenplan Vitamine G (500 duizend euro) en het herwinnen van groen aan de hand van de Leidraad openbare ruimte (250 duizend euro).

Cultuurhistorisch erfgoed

700

Ook zijn binnen dit beleidsveld de personeelslasten begroot voor het beschermen, het in stand houden en het zorgvuldig beheren van het cultuurhistorisch erfgoed.

Bodembeheer

300

Voor het uitvoeren van wettelijke taken bodembeheer hebben we 0,3 miljoen euro begroot. Met deze middelen saneren we o.m. spoedeisende locaties.

Ecologisch beheer

500

Dit betreft onder meer personele inzet bij het ecologisch beheer van groen, het monitoren van de ecologische kwaliteit in de gebieden van de gemeente Groningen, het beheer van de ganzenpopulatie en schapenbegrazing.

Overige taken meerjarenprogramma Leefkwaliteit

600

Personele inzet voor overige taken in relatie tot het meerjarenprogramma Leefkwaliteit.

Waar zetten we dit jaar extra geld voor in (intensiveringen) en waar hebben we extra dekkingsbronnen binnen dit deelprogramma:

2.1

Intensiveringen en dekkingsbronnen 2024

Intensivering

I/S

Dekking

16

Onderhoud openbare ruimte - kosten sociaal werkgeverschap

176

I

17

Voedsel- en eiwittransitie, visie landelijk gebied, landbouwtransitie

450

I

65

Revitalisering pand Duinkerkenstraat en aanpak wijkposten

300

S

65

Inzet middelen parkeerbedrijf

S

300

De nummering komt overeen met de nummering in het Financieel meerjarenbeeld , hier staat een totaaloverzicht en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen.

Toelichting op hoofdlijnen op het verschil in de baten en lasten ten opzichte van de begroting 2023

2.1.1 Onderhoud en beheer van de openbare ruimte

Lasten

Baten

Groen- en speelvoorzieningen

2.000

Bij Groen en speelvoorzieningen zien we een toename in de lasten van 2,0 miljoen euro. Hierna een toelichting bij de grootste kostenontwikkelingen:

  • areaaluitbreiding; door de toenemende omvang van het te onderhouden gebied stijgen de lasten met 230 duizend euro
  • toename van kosten voor medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt (340 duizend euro)
  • salarissen; door een toename in de formatie (met name wijkonderhoud) en een ruime CAO-stijging nemen de salarissen toe met 525 duizend euro
  • het budget voor het programma Groen is verhoogd met 540 duizend euro
  • bij de reguliere onderhoudsbudgetten voor groen verwachten we dat de lasten met 300 duizend euro stijgen als gevolg van prijsstijgingen

Wegen

1.700

Bij Wegen nemen de lasten toe met 1,7 miljoen euro. De stijging van de lasten ten opzichte van een jaar eerder wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het ophogen van de budgetten voor planmatig onderhoud (1,1 miljoen euro) en toegenomen kapitaallasten (460 duizend euro).

Verkeersvoorzieningen

1.400

De stijging van de lasten met 1,4 miljoen euro wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het ophogen van de energiebudgetten. Dit betreft een stijging van 1,5 miljoen euro.

Schoon openbare ruimte

900

De stijging van de lasten wordt onder meer veroorzaakt door een stijging van de loonkosten (0,5 miljoen euro). De uitvoeringsbudgetten voor onderhoud stijgen met 0,4 miljoen euro als gevolg van areaaluitbreiding en prijsstijgingen.

Rioolheffing

1.500

1.700

Lasten
Bij Riolering verwachten we een stijging in de lasten van 1,5 miljoen euro. De belangrijkste oorzaken zijn een toename in de salarissen van bijna 200 duizend euro, een toename van de kapitaallasten met 300 duizend euro door extra investeringen in het rioolstelsel. Ook nemen door gestegen prijzen de energielasten sterk toe met 400 duizend euro. Diverse uitvoeringsbudgetten nemen per saldo toe 500 duizend euro als gevolg van gestegen externe kosten.
Baten
Daarnaast stijgen de baten met 1,7 miljoen euro. De baten stijgen enerzijds doordat het tarief van de rioolheffing wordt verhoogd. Anderzijds neemt het aantal aansluitingen toe door een verwachte toename in het aantal op te leveren nieuwbouwwoningen.

2.1.2 Afval en grondstoffen

Lasten

Baten

Afvalstoffenheffing

-1.800

-100

Lasten
De lasten van de afvalstoffenheffing nemen af met 1,8 miljoen euro. Hieronder de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de begroting 2023.

  • Salarislasten (toename 940 duizend euro): de stijging van de salarislasten is met name het gevolg van een toename van de formatie . Daarnaast heeft de nieuwe CAO een grote impact.
  • Kwijtscheldingslasten (afname 800 duizend euro): we verwachten 800 duizend euro minder kwijtscheldingslasten . De raad heeft bij het vaststellen van de gemeentebegroting 2023 besloten eenmalig de voorwaarden te verruimen waardoor de kwijtscheldingslasten in 2023 incidenteel hoog lagen (3,4 miljoen euro).
  • Vuilverwerkingskosten (afname 600 duizend euro): dit komt vooral door een daling van het aantal tonnages bij het huishoudelijke restafval en grofvuil als gevolg van de maatregelen voor minder afval.
  • Bijdrage ARCG (afname 300 duizend euro): lagere bijdrage ARCG door lagere kosten van diverse afvalstromen als gevolg van gunstige tarieven voor vuilverwerking.
  • Inzet voorziening Afvalstoffenheffing (afname 954 duizend euro): we zetten 754 duizend euro in ter verlaging van het tarief in 2024 . Daarnaast onttrekken we 200 duizend euro aan de voorziening Afvalstoffenheffing voor het initiatiefvoorstel Afvalpreventie.

Baten
De lagere baten van 0,1 miljoen euro ontstaan met name door een toegepaste verlaging van de tarieven.

In het hoofdstuk financiële positie zijn aanvullend nog de volgende overzichten en toelichtingen opgenomen:

Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft een totaaloverzicht van en een toelichting op de (financiële) risico’s.

Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 15:43:03 met de export van 11/07/2023 15:35:31