Programma 2: Leefomgeving en Veiligheid

Deelprogramma 2.2: Veiligheid

Deelprogramma 2.2: Veiligheid

Doelen Deelprogramma 2.2: Veiligheid

Doel 1: We weten ondermijnende criminaliteit succesvol te voorkomen, aan te pakken en terug te dringen;
Doel 2: Een digitaal veilig(er) Groningen voor inwoners, ondernemers, bezoekers en organisatie;
Doel 3: Onze signalering- en interventiepositie is verstevigd om verscherping van polarisatie tegen te gaan en spanningen te verminderen. Om te voorkomen dat mensen overgaan tot radicaal gedrag realiseren we duurzame interventies samen met maatschappelijke organisaties en de veiligheidsketen.  

Effect indicator(en)

Behaald

2021

Behaald
2022

Beoogd
2023

Beoogd
2024

Aantal geregistreerde misdrijven in Groningen

11.370

11.920

minder of gelijk

minder of gelijk

Toelichting en bron

Indicator en (eventueel) nadere toelichting:

Bron

Aantal geregistreerde misdrijven en aangiften in Groningen

Toelichting:
We streven ernaar om het aantal misdrijven in Groningen elk jaar te laten afnemen en tijdig bij te sturen als dit niet het geval is. We zijn hierbij afhankelijk van vele factoren. Met onze inspanningen willen we bijdragen aan een gelijk of minder aantal misdrijven in Groningen.

Registratiesysteem politie (BVH)

Doel 4: De ernst en omvang van jeugd- en veiligheidsvraagstukken vraagt om een verstevigde aanpak waarin we niet alleen als één overheid duidelijke grenzen stellen en ingrijpen waar nodig, maar ook perspectief bieden, bijvoorbeeld aan jongeren die uit de ondermijnende criminaliteit willen stappen. Ons doel is om op bepalende momenten in de hele keten, van jongerenwerk tot het gevangeniswezen, klaar te staan om criminele carrières te doorbreken of in de kiem smoren en jongeren weer perspectief te bieden.
Doel 5: Aangezien we een toename zien aan personen die de grip op hun leven (dreigen te) verliezen én een (ernstig) veiligheidsrisico vormen, willen we met een langlopende, intensieve persoonsgerichte aanpak en stevige procesregie overlast en (escalatie)gevaar verminderen. Door nauwe samenwerking met ketenpartners willen we bijdragen aan de verbetering van de veiligheid en leefomstandigheden van personen met onbegrepen gedrag.
Doel 6: Betere naleving van wet- en regelgeving en grotere leefbaarheid op straat;
Doel 7: De brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en de geneeskundige zorg zijn goed op orde.

BBV-indicatoren *1

Groningen

Steden met 100.000 - 300.000 inwoners *2

2019 (peiljaar*3)

2020

2021

2022

2023

2024

2019 (peiljaar)

2022

Aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners

4,0

3,6

2,9

4,6

Minder dan of gelijk aan 2019

Minder dan of gelijk aan 2019

3,4

3,4

Aantal verwijzingen Halt per 1.000 jongeren

19

11

9

7

Minder dan of gelijk aan 2019

Minder dan of gelijk aan 2019

15

10

Aantal geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners

6,5

5,8

5,0

5,6

Minder dan of gelijk aan 2019

Minder dan of gelijk aan 2019

5,7

5,2

Aantal diefstallen uit woning per 1.000 inwoners

2,8

1,8

1,5

1,7

Minder dan of gelijk aan 2019

Minder dan of gelijk aan 2019

2,5

1,5

Aantal vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) per 1.000 inwoners

7,7

8,3

7,2

7,6

Minder dan of gelijk aan 2019

Minder dan of gelijk aan 2019

7,1

7,0

Toelichting en bron

Indicator en (eventueel) nadere toelichting:

Bron

Aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners

Via Waarstaatjegemeente.nl, oorspronkelijke bron CBS

Aantal verwijzingen Halt per 1.000 jongeren

Via waarstaatjegemeente.nl, oorspronkelijke bron Bureau Halt

Aantal geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners

Via Waarstaatjegemeente.nl, oorspronkelijke bron CBS

Aantal diefstallen uit woning per 1.000 inwoners

Via Waarstaatjegemeente.nl, oorspronkelijke bron CBS

Aantal vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) per 1.000 inwoners

Via Waarstaatjegemeente.nl, oorspronkelijke bron CBS

*1) Bron: ‘waarstaatjegemeente.nl’. Deze cijfers zijn tot stand gekomen op basis van cijfers van bureau Halt en het CBS.
 *2) Door het unieke profiel van Groningen (een relatief kleine, maar grootstedelijke studentenstad) vraagt een vergelijking met andere gemeenten soms extra duiding. Doordat steden van vergelijkbare grote vaak een minder stedelijk profiel hebben kunnen de cijfers in Groningen afwijken van steden van vergelijkbare grootte. We kijken daarom bij voorkeur naar de ontwikkeling van de cijfers in plaats van absolute cijfers op zich.
 *3) In verband met de grote impact die covid-19 had op de openbare orde en veiligheid, hebben we ervoor gekozen om 2019 als peiljaar te nemen.

Prestatie-indicatoren

De prestatie indicator(en) meten de voortgang van de resultaten zoals opgenomen in de activiteitentabel. De activiteiten en resultaten zijn opgesteld aan de hand van de beleidsvelden waar het deelprogramma uit bestaat (ondermijning, digitale veiligheid, maatschappelijke onrust en polarisatie, veiligheid en Zorg, veilige leefomgeving en crisisbeheersing en brandveiligheid).

Prestatie indicator(en)

Behaald
2021

Behaald
2022

Beoogd
2023

Beoogd
2024

Integrale controles ondermijning

Aantal integrale controles i.s.m. onze veiligheidspartners

4

4

4

8

Toelichting en bron

Indicator en (eventueel) nadere toelichting:

Bron

Aantal integrale controles i.s.m. onze veiligheidspartners

Toelichting: De aanpak van ondermijning heeft prioriteit in de gemeente Groningen.  Een onderdeel van deze actie-en interventiegerichte aanpak zijn integrale controles in samenwerking met ketenpartners. Deze controles spelen een belangrijke rol bij het toezien op wet- en regelgeving. Daarnaast vergroten we met de integrale controles ook ons inzicht in de aard en omvang van ondermijning in onze gemeente. Ketenpartners waarmee we deze controles uit kunnen voeren zijn bijvoorbeeld: Politie, Belastingdienst en de Nederlandse Arbeidsinspectie.

Eigen registratie medewerkers

Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 15:43:03 met de export van 11/07/2023 15:35:31