Deelprogramma 2.2: Veiligheid
Doelen Deelprogramma 2.2: Veiligheid
Doel 1: We weten ondermijnende criminaliteit succesvol te voorkomen, aan te pakken en terug te dringen;
Doel 2: Een digitaal veilig(er) Groningen voor inwoners, ondernemers, bezoekers en organisatie;
Doel 3: Onze signalering- en interventiepositie is verstevigd om verscherping van polarisatie tegen te gaan en spanningen te verminderen. Om te voorkomen dat mensen overgaan tot radicaal gedrag realiseren we duurzame interventies samen met maatschappelijke organisaties en de veiligheidsketen.
Effect indicator(en) | Behaald 2021 | Behaald | Beoogd | Beoogd |
---|---|---|---|---|
Aantal geregistreerde misdrijven in Groningen | 11.370 | 11.920 | minder of gelijk | minder of gelijk |
Toelichting en bron
Indicator en (eventueel) nadere toelichting: | Bron |
---|---|
Aantal geregistreerde misdrijven en aangiften in Groningen Toelichting: | Registratiesysteem politie (BVH) |
Doel 4: De ernst en omvang van jeugd- en veiligheidsvraagstukken vraagt om een verstevigde aanpak waarin we niet alleen als één overheid duidelijke grenzen stellen en ingrijpen waar nodig, maar ook perspectief bieden, bijvoorbeeld aan jongeren die uit de ondermijnende criminaliteit willen stappen. Ons doel is om op bepalende momenten in de hele keten, van jongerenwerk tot het gevangeniswezen, klaar te staan om criminele carrières te doorbreken of in de kiem smoren en jongeren weer perspectief te bieden.
Doel 5: Aangezien we een toename zien aan personen die de grip op hun leven (dreigen te) verliezen én een (ernstig) veiligheidsrisico vormen, willen we met een langlopende, intensieve persoonsgerichte aanpak en stevige procesregie overlast en (escalatie)gevaar verminderen. Door nauwe samenwerking met ketenpartners willen we bijdragen aan de verbetering van de veiligheid en leefomstandigheden van personen met onbegrepen gedrag.
Doel 6: Betere naleving van wet- en regelgeving en grotere leefbaarheid op straat;
Doel 7: De brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en de geneeskundige zorg zijn goed op orde.
BBV-indicatoren *1
Groningen | Steden met 100.000 - 300.000 inwoners *2 | |||||||
2019 (peiljaar*3) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2019 (peiljaar) | 2022 | |
Aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners | 4,0 | 3,6 | 2,9 | 4,6 | Minder dan of gelijk aan 2019 | Minder dan of gelijk aan 2019 | 3,4 | 3,4 |
Aantal verwijzingen Halt per 1.000 jongeren | 19 | 11 | 9 | 7 | Minder dan of gelijk aan 2019 | Minder dan of gelijk aan 2019 | 15 | 10 |
Aantal geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners | 6,5 | 5,8 | 5,0 | 5,6 | Minder dan of gelijk aan 2019 | Minder dan of gelijk aan 2019 | 5,7 | 5,2 |
Aantal diefstallen uit woning per 1.000 inwoners | 2,8 | 1,8 | 1,5 | 1,7 | Minder dan of gelijk aan 2019 | Minder dan of gelijk aan 2019 | 2,5 | 1,5 |
Aantal vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) per 1.000 inwoners | 7,7 | 8,3 | 7,2 | 7,6 | Minder dan of gelijk aan 2019 | Minder dan of gelijk aan 2019 | 7,1 | 7,0 |
Toelichting en bron
Indicator en (eventueel) nadere toelichting: | Bron |
---|---|
Aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners | Via Waarstaatjegemeente.nl, oorspronkelijke bron CBS |
Aantal verwijzingen Halt per 1.000 jongeren | Via waarstaatjegemeente.nl, oorspronkelijke bron Bureau Halt |
Aantal geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners | Via Waarstaatjegemeente.nl, oorspronkelijke bron CBS |
Aantal diefstallen uit woning per 1.000 inwoners | Via Waarstaatjegemeente.nl, oorspronkelijke bron CBS |
Aantal vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) per 1.000 inwoners | Via Waarstaatjegemeente.nl, oorspronkelijke bron CBS |
*1) Bron: ‘waarstaatjegemeente.nl’. Deze cijfers zijn tot stand gekomen op basis van cijfers van bureau Halt en het CBS.
*2) Door het unieke profiel van Groningen (een relatief kleine, maar grootstedelijke studentenstad) vraagt een vergelijking met andere gemeenten soms extra duiding. Doordat steden van vergelijkbare grote vaak een minder stedelijk profiel hebben kunnen de cijfers in Groningen afwijken van steden van vergelijkbare grootte. We kijken daarom bij voorkeur naar de ontwikkeling van de cijfers in plaats van absolute cijfers op zich.
*3) In verband met de grote impact die covid-19 had op de openbare orde en veiligheid, hebben we ervoor gekozen om 2019 als peiljaar te nemen.
Prestatie-indicatoren
De prestatie indicator(en) meten de voortgang van de resultaten zoals opgenomen in de activiteitentabel. De activiteiten en resultaten zijn opgesteld aan de hand van de beleidsvelden waar het deelprogramma uit bestaat (ondermijning, digitale veiligheid, maatschappelijke onrust en polarisatie, veiligheid en Zorg, veilige leefomgeving en crisisbeheersing en brandveiligheid).
Prestatie indicator(en) | Behaald | Behaald | Beoogd | Beoogd |
---|---|---|---|---|
Integrale controles ondermijning | ||||
Aantal integrale controles i.s.m. onze veiligheidspartners | 4 | 4 | 4 | 8 |
Toelichting en bron
Indicator en (eventueel) nadere toelichting: | Bron |
---|---|
Aantal integrale controles i.s.m. onze veiligheidspartners Toelichting: De aanpak van ondermijning heeft prioriteit in de gemeente Groningen. Een onderdeel van deze actie-en interventiegerichte aanpak zijn integrale controles in samenwerking met ketenpartners. Deze controles spelen een belangrijke rol bij het toezien op wet- en regelgeving. Daarnaast vergroten we met de integrale controles ook ons inzicht in de aard en omvang van ondermijning in onze gemeente. Ketenpartners waarmee we deze controles uit kunnen voeren zijn bijvoorbeeld: Politie, Belastingdienst en de Nederlandse Arbeidsinspectie. | Eigen registratie medewerkers |