Programma 1: Economie en Ruimte

Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

Doelen Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

Het deelprogramma Mobiliteit heeft de volgende doelen:

  1. Wij stimuleren lopen, fietsen en het openbaar vervoer;
  2. Wij willen dat Groningen voor iedereen goed bereikbaar is en blijft op een zo veilige en duurzame manier;
  3. Wij geven voorrang aan innovatieve en schone vormen van personen- en goederenvervoer waarmee de CO 2 -uitstoot verminderd wordt.

Doel 1: Wij stimuleren lopen, fietsen en het openbaar vervoer.

Effect indicator(en)

Behaald
2019

Behaald
2021

Beoogd
2023

Beoogd
2025

Vervoerswijzekeuze (modal split) binnen Groningen*:

  • Aandeel voetganger

25,3%

33,4%

26%

30%

  • Aandeel fiets

47,2%

42,8%

48%

48%

  • Aandeel openbaar vervoer

2,9%

1,1%

3%

3%

  • Aandeel auto

22,8%

22,7%

22%

19%

Vervoerswijzekeuze (modal split) van en naar Groningen*: -

  • Aandeel voetganger

1,3%

-

2%

2%

  • Aandeel fiets

8,2%

8,0%

10%

10%

  • Aandeel openbaar vervoer

19,1%

13,6%

20%

22%

  • Aandeel auto

68,9%

72,2%

68%

66%

Toelichting en bron:

Indicator en (eventueel) nadere toelichting:

Bron

Vervoerswijzekeuze (modal split) binnen Groningen*:

CBS - Onderweg in Nederland (ODiN).

Vervoerswijzekeuze (modal split) van en naar Groningen*:

Toelichting: De cijfers die betrekking hebben op het aandeel verplaatsingen binnen de gemeente Groningen en van en naar de gemeente Groningen ontvangen we tweejaarlijks van het CBS. De optelsom van het aandeel verplaatsingen is geen 100%, omdat een beperkt deel van de verplaatsingen onder de categorie 'overig' valt.

CBS - Onderweg in Nederland (ODiN).

Vervoerswijzen

CBS - Onderweg in Nederland (ODiN).

Tevredenheidscijfer voor fietsen in Groningen

OIS enquête Inwonerspanel Groningen Gehoord (tweejaarlijks)

Betrouwbaarheid van het openbaar vervoer in Groningen

Registratie OV-bureau

Bezetting van de P+R terreinen in Groningen:

OIS onderzoek bezetting P+R

Tevredenheidscijfer parkeergarages Groningen

Enquête van een onderzoeksbureau

Aantal kilometers 50 km/uur-weg gewijzigd in 30 km/uur

Eigen registratie medewerkers

Doel 2: Wij willen dat Groningen voor iedereen goed bereikbaar is en blijft op een zo veilige en duurzame manier.
Doel 3: Wij geven voorrang aan innovatieve en schone vormen van personen- en goederenvervoer waarmee de CO 2 -uitstoot verminderd wordt.

Effect indicator(en)

Behaald
2021

Behaald
 2022

Beoogd
 2023

Beoogd
 2024

Maximum aantal verkeersslachtoffers (doden en gewonden) in Groningen

351

430

290

290

Aandeel schone voertuigen in het wagenpark:

  • Gemeentelijk wagenpark

20%

21%

25%

25%

  • Stedelijke logistiek binnenstad

-

-

12%

17%

Prestatie-indicatoren

De prestatie indicator(en) meten de voortgang van de resultaten zoals opgenomen in de activiteitentabel. De activiteiten en resultaten zijn opgesteld aan de hand van de onderstaande beleidsvelden (dikgedrukt in de tabel).

Prestatie indicator(en)

Behaald
2021

Behaald
2022

Beoogd
2023

Beoogd
2024

Slim en Duurzaam

CO2-uitstoot per reizigerskilometer bus in gram per reizigerskilometer

20,5

14,2

11,2

1

Aantal openbare laadpunten voor elektrische/waterstof voertuigen

  • Op straat en P+R

720

740

750

930

  • In gemeentelijke parkeergarages

54

68

86

112

Aantal spitsmijdingen per dag

-

5.473

1.250

5.000

Vervoerswijzen

Tevredenheidscijfer voor fietsen in Groningen

7,1

7,1

7,4

7,5

Betrouwbaarheid van het openbaar vervoer in Groningen

56%

> 65%

≥ 60%

≥ 60%

Effect op de directe omgeving

Bezetting van de P+R terreinen in Groningen:

  • Autoparkeerplaatsen

50%

54%

60%

64%

  • Fietsparkeervoorzieningen

69%

83%

71%

71%

Tevredenheidscijfer parkeergarages Groningen

8,2

-

8,0

-

Aantal kilometers 50 km/uur-weg gewijzigd in 30 km/uur

-

0

2

2

Toelichting en bron

Indicator en (eventueel) nadere toelichting:

Bron

Maximum aantal verkeersslachtoffers (doden en gewonden) in Groningen

Bliq rapportage gemaakt door het bedrijf Via (ViaStat)

Aandeel schone voertuigen in het wagenpark:
·   Gemeentelijk wagenpark
·   Stedelijke logistiek binnenstad

Eigen registratie medewerkers

CO2-uitstoot per reizigerskilometer bus in gram per reizigerskilometer

Registratie OV-bureau

Aantal openbare laadpunten voor elektrische/waterstof voertuigen

  • Op straat en P+R
  • In gemeentelijke parkeergarages

Toelichting:

Registratiesysteem stadsingenieurs (Relatics)

Aantal spitsmijdingen per dag

Registratiesysteem van Groningen Bereikbaar

Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 15:43:03 met de export van 11/07/2023 15:35:31