Deelprogramma 2.2: Veiligheid

Financiën

Financiën

In dit onderdeel worden de financiën van het deelprogramma toegelicht op het niveau van het beleidsveld. Door een toelichting op het niveau van het beleidsveld, sluiten we aan bij de indeling in de tabel met resultaten/ activiteiten. Indien mogelijk wordt bij de toelichting op de totale lasten aangesloten bij de activiteiten.

Financieel overzicht lasten en baten

02.2

Veiligheid

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

(Bedragen x 1.000 euro)

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Lasten

02.2.1

Ondermijning

152

1.293

1.395

1.210

1.210

1.210

02.2.3

Maatschappelijke onrust en polarisatie

473

390

491

491

396

396

02.2.4

Veiligheid en Zorg

2.013

3.184

5.100

5.242

4.213

3.784

02.2.5

Veilige leefomgeving

7.333

9.550

10.955

11.545

11.193

11.237

02.2.6

Crisisbeheersing en brandveiligheid

21.213

21.705

24.727

24.409

25.481

26.611

Totaal

31.185

36.123

42.668

42.897

42.493

43.238

Baten

02.2.1

Ondermijning

39

0

0

0

0

0

02.2.3

Maatschappelijke onrust en polarisatie

96

0

0

0

0

0

02.2.4

Veiligheid en Zorg

581

1.138

2.301

2.401

1.542

913

02.2.5

Veilige leefomgeving

3.284

2.954

3.129

3.129

3.129

3.129

02.2.6

Crisisbeheersing en brandveiligheid

0

17

17

17

17

17

Totaal

4.000

4.110

5.447

5.547

4.688

4.060

Saldo van baten en lasten voor reservemutaties

-27.185

-32.013

-37.221

-37.350

-37.805

-39.178

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

Totaal onttrekkingen

Saldo van baten en lasten na reservemutaties

-27.185

-32.013

-37.221

-37.350

-37.805

-39.178

Financiële toelichtingen begroting 2024

Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Tot slot geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.

Toelichtingen op baten en lasten begroting 2024

2.2 Veiligheid

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2024

42.668

5.447

-37.221

Waarvan intensiveringen 2024

1.389

-1.389

Bestaand beleid 2024

41.279

5.447

-35.832

Verschil ten opzichte van 2023

5.156

1.337

-3.819

Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid):

2.2.1 Ondermijning

Lasten

Baten

Aanpak ondermijning

1.000

De begrote lasten binnen dit beleidsveld bestaan vooral uit middelen voor de aanpak van ondermijning (1 miljoen euro).

Experiment gesloten coffeeshopketen

185

Het experiment gesloten coffeeshopketen is een meerjarig project. In de begroting 2024 is hiervoor 185 duizend euro begroot.

2.2.3 Maatschappelijke onrust en polarisatie

Lasten

Baten

Cameratoezicht

375

De begrote lasten binnen dit beleidsveld bestaan uit middelen voor het cameratoezicht.

2.2.4 Veiligheid en zorg

Lasten

Baten

Jeugd en Veiligheid

De begrote lasten binnen dit beleidsveld bestaan vooral uit middelen voor het versterken van de aanpak Jeugd en Veiligheid. De middelen worden onder meer ingezet voor:

  • Preventie met gezag; Met de landelijke aanpak Preventie met Gezag zetten we in op het versterken van de keten jeugd en veiligheid. Dit gaat onder meer om het voorkomen van georganiseerde en ondermijnende jeugdcriminaliteit. In totaal hebben we hiervoor ca. 1,6 miljoen euro begroot. Ook is hier de dekking vanuit de rijksmiddelen voor Preventie met Gezag begroot.

1.600

1.600

  • Jeugdboa’s

552

  • Problematische jeugdgroepen

389

  • Top-X Aanpak; gericht op jongeren met een hardnekkige criminele leefstijl en ernstige problematiek

406

Zorg- en veiligheidshuis Groningen

1.600

653

Het Zorg- en Veiligheidshuis Groningen (ZVHG) is een regionaal samenwerkingsverband waar medewerkers van gemeenten, justitie en zorg samenwerken aan een veiliger samenleving. Hiervoor hebben we binnen dit beleidsveld 1,6 miljoen euro begroot. Daarnaast is op andere beleidsvelden binnen deelprogramma 2.2 Veiligheid 350 duizend euro begroot. Hiermee bedraagt het begrote lastentotaal voor het ZVHG 1,95 miljoen euro.
Ook zijn hier de bijdragen van gemeenten voor het Zorg- en Veiligheidshuis begroot (653 duizend euro).

2.2.5 Veilige leefomgeving

Lasten

Baten

Toezicht en handhaving in de openbare ruimte

4.600

Dit betreft met name personele inzet voor het toezicht en handhaving in de openbare ruimte.

Handhaving van veiligheids- en milieuvoorschriften

2.500

Dit betreft met name personele inzet voor de handhaving van veiligheids- en milieuvoorschriften.

Precariobelasting

900

1.500

De begrote lasten voor het heffen van precariobelasting zijn 0,9 miljoen euro, waarvan 0,1 miljoen euro perceptiekosten. Tegenover deze lasten staat 1,5 miljoen euro uit begrote opbrengsten precariobelasting.

Reclamedragend straatmeubilair

500

1.200

De begrote lasten voor het reclamedragend straatmeubilair zijn 0,5 miljoen euro. Tegenover deze lasten staan baten van 1,2 miljoen euro, met name uit huuropbrengsten.

Diverse veiligheidsbudgetten

700

Dit gaat onder meer om budgetten voor integraal veiligheidsbeleid en voor veilig uitgaan en evenementen.

Leges

300

300

Lasten en baten i.v.m. met diverse legessoorten.

2.2.6 Crisisbeheersing en brandveiligheid

Lasten

Baten

Veiligheidsregio Groningen

24.700

De lasten bestaan volledig uit de begrote bijdrage aan de Veiligheidsregio Groningen (24,7 miljoen euro). Van deze bijdrage is het grootste deel bestemd voor de brandweerzorg en risicobeheersing (22,5 miljoen euro). Daarnaast zijn er bedragen begroot voor de regionale ondersteuning van de gemeentelijke kolom (0,5 miljoen euro), de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (0,2 miljoen euro) en rampenbestrijding en crisisbeheersing (0,3 miljoen euro).
Ook zit in het genoemde totaalbedrag een tijdelijke extra gemeentelijke bijdrage van 1,1 miljoen euro begrepen. Deze geldt gedurende de periode 2020 tot en met 2024, voor het aanzuiveren van de negatieve algemene reserve van de VRG. Deze is ontstaan doordat de Veiligheidsregio Groningen een voorziening heeft getroffen voor het opvangen van toekomstige kosten van functioneel leeftijdsontslag.

Waar zetten we dit jaar extra geld voor in (intensiveringen) en waar hebben we extra dekkingsbronnen binnen dit deelprogramma:

2.2

Intensiveringen en dekkingsbronnen 2024

Intensivering

I/S

Dekking

22

Betaald voetbal

95

I

20

Overlastcoördinator

128

I

19

Extra toezicht en handhaving VTH

384

I

13

Beleidsvernieuwing externe veiligheid

100

I

21

Woontoezicht/pandenbrigade

682

I

De nummering komt overeen met de nummering in het Financieel meerjarenbeeld , hier staat een totaaloverzicht  en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen.

Toelichting op hoofdlijnen op het verschil in de baten en lasten ten opzichte van de begroting 2023

2.2.4 Veiligheid en Zorg

Lasten

Baten

Preventie met Gezag

1.000

1.000

Voor de aanpak Preventie met Gezag is een subsidie ontvangen met een looptijd van 2023 tot 1 juni 2026. In 2023 bevinden de activiteiten zich in de opstartfase. Naar verwachting zijn vanaf 2024 alle interventies gestart. Daardoor nemen de lasten toe met ca. 1 miljoen euro. Deze lasten worden gedekt uit de specifieke uitkering Preventie met Gezag.

Jeugdboa’s

500

Dit betreft een verschuiving van lasten. Voorheen hadden we de lasten van alle boa's begroot binnen beleidsveld 2.2.5 Veilige leefomgeving. Omdat in het coalitieakkoord specifiek geld is vrijgemaakt voor twee extra jeugdboa's, worden deze lasten apart gevolgd. Dit gebeurt binnen beleidsveld 2.2.4 Jeugd en Veiligheid. Vanaf 2024 komen de lasten van alle jeugdboa’s binnen beleidsveld 2.2.4 Jeugd en Veiligheid. Deze activiteiten passen beter binnen dit beleidsveld.

2.2.5 Veilige leefomgeving

Lasten

Baten

Jeugdboa’s

-500

Dit betreft een verschuiving van lasten tussen de beleidsvelden 2.2.5 Veilige leefomgeving en 2.2.4 Veiligheid en Zorg. Voor een nadere toelichting hierop verwijzen wij naar de toelichting bij beleidsveld 2.2.4 Veiligheid en Zorg.

Omgevingsdienst

400

De begrote lasten stijgen met ca. 0,4 miljoen euro door een hogere bijdrage aan de Omgevingsdienst (ODG) in 2024. De stijging van de bijdrage wordt voor het grootste gedeelte veroorzaakt door een verplichte overdracht van basistaken als gevolg van de Omgevingswet en loon- en prijsindexatie.

2.2.6 Crisisbeheersing en brandveiligheid

Lasten

Baten

Veiligheidsregio Groningen

3.000

Op basis van de begroting van de Veiligheidsregio Groningen 2024 wordt de bijdrage van de gemeente Groningen 24,7 miljoen euro. Ten opzichte van de begroting 2023 houdt dit een stijging in van ca. 3,0 miljoen euro. Deze stijging wordt veroorzaakt door:

  • de verandering van de Brandweer & Rampenbestrijding-verdeelsleutel in het Gemeentefonds (1,1 miljoen euro)
  • de loon- en prijsindexatie (1,8 miljoen euro)
  • het aflopen van de standaard FLO-bijdrage (-/- 0,5 miljoen euro)
  • het Strategisch Huisvestingsplan (0,6 miljoen euro)
  • overige mutaties (0,1 miljoen euro)

In het hoofdstuk financiële positie zijn aanvullend nog de volgende overzichten en toelichtingen opgenomen:

Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft een totaaloverzicht van en een toelichting op de (financiële) risico’s.

Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 15:43:03 met de export van 11/07/2023 15:35:31