Financiën
In dit onderdeel worden de financiën van het deelprogramma toegelicht op het niveau van het beleidsveld. Door een toelichting op het niveau van het beleidsveld, sluiten we aan bij de indeling in de tabel met resultaten/ activiteiten. Indien mogelijk wordt bij de toelichting op de totale lasten aangesloten bij de activiteiten.
Financieel overzicht lasten en baten
02.2 | Veiligheid | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Rekening | Actuele Begroting | Primitieve begroting | |||||
(Bedragen x 1.000 euro) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Lasten | ||||||||
02.2.1 | Ondermijning | 152 | 1.293 | 1.395 | 1.210 | 1.210 | 1.210 | |
02.2.3 | Maatschappelijke onrust en polarisatie | 473 | 390 | 491 | 491 | 396 | 396 | |
02.2.4 | Veiligheid en Zorg | 2.013 | 3.184 | 5.100 | 5.242 | 4.213 | 3.784 | |
02.2.5 | Veilige leefomgeving | 7.333 | 9.550 | 10.955 | 11.545 | 11.193 | 11.237 | |
02.2.6 | Crisisbeheersing en brandveiligheid | 21.213 | 21.705 | 24.727 | 24.409 | 25.481 | 26.611 | |
Totaal | 31.185 | 36.123 | 42.668 | 42.897 | 42.493 | 43.238 | ||
Baten | ||||||||
02.2.1 | Ondermijning | 39 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
02.2.3 | Maatschappelijke onrust en polarisatie | 96 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
02.2.4 | Veiligheid en Zorg | 581 | 1.138 | 2.301 | 2.401 | 1.542 | 913 | |
02.2.5 | Veilige leefomgeving | 3.284 | 2.954 | 3.129 | 3.129 | 3.129 | 3.129 | |
02.2.6 | Crisisbeheersing en brandveiligheid | 0 | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 | |
Totaal | 4.000 | 4.110 | 5.447 | 5.547 | 4.688 | 4.060 | ||
Saldo van baten en lasten voor reservemutaties | -27.185 | -32.013 | -37.221 | -37.350 | -37.805 | -39.178 | ||
Reserve mutaties | ||||||||
Totaal toevoegingen | ||||||||
Totaal onttrekkingen | ||||||||
Saldo van baten en lasten na reservemutaties | -27.185 | -32.013 | -37.221 | -37.350 | -37.805 | -39.178 |
Financiële toelichtingen begroting 2024
Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Tot slot geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.
Toelichtingen op baten en lasten begroting 2024
2.2 Veiligheid | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Begroting 2024 | 42.668 | 5.447 | -37.221 |
Waarvan intensiveringen 2024 | 1.389 | -1.389 | |
Bestaand beleid 2024 | 41.279 | 5.447 | -35.832 |
Verschil ten opzichte van 2023 | 5.156 | 1.337 | -3.819 |
Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid):
2.2.1 Ondermijning | Lasten | Baten |
---|---|---|
Aanpak ondermijning | 1.000 | |
De begrote lasten binnen dit beleidsveld bestaan vooral uit middelen voor de aanpak van ondermijning (1 miljoen euro). | ||
Experiment gesloten coffeeshopketen | 185 | |
Het experiment gesloten coffeeshopketen is een meerjarig project. In de begroting 2024 is hiervoor 185 duizend euro begroot. |
2.2.3 Maatschappelijke onrust en polarisatie | Lasten | Baten |
---|---|---|
Cameratoezicht | 375 | |
De begrote lasten binnen dit beleidsveld bestaan uit middelen voor het cameratoezicht. |
2.2.4 Veiligheid en zorg | Lasten | Baten |
---|---|---|
Jeugd en Veiligheid | ||
De begrote lasten binnen dit beleidsveld bestaan vooral uit middelen voor het versterken van de aanpak Jeugd en Veiligheid. De middelen worden onder meer ingezet voor: | ||
| 1.600 | 1.600 |
| 552 | |
| 389 | |
| 406 | |
Zorg- en veiligheidshuis Groningen | 1.600 | 653 |
Het Zorg- en Veiligheidshuis Groningen (ZVHG) is een regionaal samenwerkingsverband waar medewerkers van gemeenten, justitie en zorg samenwerken aan een veiliger samenleving. Hiervoor hebben we binnen dit beleidsveld 1,6 miljoen euro begroot. Daarnaast is op andere beleidsvelden binnen deelprogramma 2.2 Veiligheid 350 duizend euro begroot. Hiermee bedraagt het begrote lastentotaal voor het ZVHG 1,95 miljoen euro. |
2.2.5 Veilige leefomgeving | Lasten | Baten |
---|---|---|
Toezicht en handhaving in de openbare ruimte | 4.600 | |
Dit betreft met name personele inzet voor het toezicht en handhaving in de openbare ruimte. | ||
Handhaving van veiligheids- en milieuvoorschriften | 2.500 | |
Dit betreft met name personele inzet voor de handhaving van veiligheids- en milieuvoorschriften. | ||
Precariobelasting | 900 | 1.500 |
De begrote lasten voor het heffen van precariobelasting zijn 0,9 miljoen euro, waarvan 0,1 miljoen euro perceptiekosten. Tegenover deze lasten staat 1,5 miljoen euro uit begrote opbrengsten precariobelasting. | ||
Reclamedragend straatmeubilair | 500 | 1.200 |
De begrote lasten voor het reclamedragend straatmeubilair zijn 0,5 miljoen euro. Tegenover deze lasten staan baten van 1,2 miljoen euro, met name uit huuropbrengsten. | ||
Diverse veiligheidsbudgetten | 700 | |
Dit gaat onder meer om budgetten voor integraal veiligheidsbeleid en voor veilig uitgaan en evenementen. | ||
Leges | 300 | 300 |
Lasten en baten i.v.m. met diverse legessoorten. |
2.2.6 Crisisbeheersing en brandveiligheid | Lasten | Baten |
---|---|---|
Veiligheidsregio Groningen | 24.700 | |
De lasten bestaan volledig uit de begrote bijdrage aan de Veiligheidsregio Groningen (24,7 miljoen euro). Van deze bijdrage is het grootste deel bestemd voor de brandweerzorg en risicobeheersing (22,5 miljoen euro). Daarnaast zijn er bedragen begroot voor de regionale ondersteuning van de gemeentelijke kolom (0,5 miljoen euro), de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (0,2 miljoen euro) en rampenbestrijding en crisisbeheersing (0,3 miljoen euro). |
Waar zetten we dit jaar extra geld voor in (intensiveringen) en waar hebben we extra dekkingsbronnen binnen dit deelprogramma:
2.2 | Intensiveringen en dekkingsbronnen 2024 | Intensivering | I/S | Dekking |
---|---|---|---|---|
22 | Betaald voetbal | 95 | I | |
20 | Overlastcoördinator | 128 | I | |
19 | Extra toezicht en handhaving VTH | 384 | I | |
13 | Beleidsvernieuwing externe veiligheid | 100 | I | |
21 | Woontoezicht/pandenbrigade | 682 | I |
De nummering komt overeen met de nummering in het Financieel meerjarenbeeld , hier staat een totaaloverzicht en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen.
Toelichting op hoofdlijnen op het verschil in de baten en lasten ten opzichte van de begroting 2023
2.2.4 Veiligheid en Zorg | Lasten | Baten |
---|---|---|
Preventie met Gezag | 1.000 | 1.000 |
Voor de aanpak Preventie met Gezag is een subsidie ontvangen met een looptijd van 2023 tot 1 juni 2026. In 2023 bevinden de activiteiten zich in de opstartfase. Naar verwachting zijn vanaf 2024 alle interventies gestart. Daardoor nemen de lasten toe met ca. 1 miljoen euro. Deze lasten worden gedekt uit de specifieke uitkering Preventie met Gezag. | ||
Jeugdboa’s | 500 | |
Dit betreft een verschuiving van lasten. Voorheen hadden we de lasten van alle boa's begroot binnen beleidsveld 2.2.5 Veilige leefomgeving. Omdat in het coalitieakkoord specifiek geld is vrijgemaakt voor twee extra jeugdboa's, worden deze lasten apart gevolgd. Dit gebeurt binnen beleidsveld 2.2.4 Jeugd en Veiligheid. Vanaf 2024 komen de lasten van alle jeugdboa’s binnen beleidsveld 2.2.4 Jeugd en Veiligheid. Deze activiteiten passen beter binnen dit beleidsveld. |
2.2.5 Veilige leefomgeving | Lasten | Baten |
---|---|---|
Jeugdboa’s | -500 | |
Dit betreft een verschuiving van lasten tussen de beleidsvelden 2.2.5 Veilige leefomgeving en 2.2.4 Veiligheid en Zorg. Voor een nadere toelichting hierop verwijzen wij naar de toelichting bij beleidsveld 2.2.4 Veiligheid en Zorg. | ||
Omgevingsdienst | 400 | |
De begrote lasten stijgen met ca. 0,4 miljoen euro door een hogere bijdrage aan de Omgevingsdienst (ODG) in 2024. De stijging van de bijdrage wordt voor het grootste gedeelte veroorzaakt door een verplichte overdracht van basistaken als gevolg van de Omgevingswet en loon- en prijsindexatie. |
2.2.6 Crisisbeheersing en brandveiligheid | Lasten | Baten |
---|---|---|
Veiligheidsregio Groningen | 3.000 | |
Op basis van de begroting van de Veiligheidsregio Groningen 2024 wordt de bijdrage van de gemeente Groningen 24,7 miljoen euro. Ten opzichte van de begroting 2023 houdt dit een stijging in van ca. 3,0 miljoen euro. Deze stijging wordt veroorzaakt door:
|
In het hoofdstuk financiële positie zijn aanvullend nog de volgende overzichten en toelichtingen opgenomen:
- In het Financieel meerjarenbeeld staat een totaaloverzicht van en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen uit voorgaande jaarschijven;
- In de Intensiveringen 2024-2027 staat een totaaloverzicht van en toelichting op alle intensiveringen 2024;
- In de Dekkingsbronnen 2024-2027 staat een totaaloverzicht van en toelichting op alle dekkingsbronnen.
Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft een totaaloverzicht van en een toelichting op de (financiële) risico’s.