Deelprogramma 2.2: Veiligheid

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld).

Wat willen we bereiken (resultaten)

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

Ondermijning steviger aanpakken

We pakken zowel de criminelen als de achterliggende structuren van ondermijning steviger aan.

  • We verstevigen onze inzet op de thema’s vastgoed, drugshandel- en productie, mensenhandel en zorg. We zetten specifiek in op de buitengebieden, de noordelijke wijken en de zorgsector;
  • We geven een stevige impuls aan de aanpak van ondermijning. We werpen barrières op om ondermijnende criminaliteit in al haar facetten aan te pakken. Dat doen we samen met onze ketenpartners en in publiek-private samenwerking;
  • Omdat ondermijnende criminaliteit niet stopt bij de gemeentegrens werken we op regionaal niveau intensief samen met andere gemeenten in de provincie Groningen;
  • We behandelen ondermijningscasuïstiek aan de lokale casustafel ondermijning en met het Regionaal Informatie-en Expertise Centrum (RIEC);
  • We continueren de inzet van de pandenbrigade;
  • We initiëren bestuurlijke controles gericht op risicobranches en risicogebieden;
  • We monitoren de effecten van onze inzet en rapporteren hierover aan onze gemeenteraad;
  • We starten met de experimentfase van het experiment gesloten coffeeshopketen.

We gaan (digitale) ondermijnende criminaliteit voorkomen, danwel beëindigen.

  • We zetten in op bewustwording op het gebied van ondermijnende criminaliteit, onder andere door het organiseren van bewustwordingsbijeenkomsten;
  • We voeren steeds meer integriteitstoetsen uit dan voorheen. Dit doen we op partijen die met de gemeente Groningen een relatie aangaan (wet Bibob);
  • We zetten meer bestuurlijke controles in op voor ondermijning gevoelige branches.

Integrale programma-aanpak mensenhandel voor de gemeente Groningen voor 2022 en verder gericht op maatwerk en adequate samenwerking tussen alle veiligheid-en zorgketen-partners.

  • We doen onderzoek naar de aard en omvang van arbeids- seksuele- en criminele uitbuiting om zicht te krijgen op de aard en omvang van het probleem en een gerichte aanpak te ontwikkelen;
  • We ontwikkelen samen met de VNG een effectief barrièremodel;
  • We organiseren trainingen voor collega’s en ketenpartners om beter te signaleren en adequate hulp te verlenen;
  • We organiseren integrale controles met interne en externe partners gericht op het opsporen en beeindigen van mensenhandel;
  • We voeren regie op signalen van mensenhandel waarbij het uitganspunt is om de situatie te beeindigen, zorg in te zetten voor het slachtoffer en de dader aan te pakken;
  • We gaan verder met de ontwikkeling van de bestuurlijke aanpak van daders mensenhandel.

Digitaal veilig(er) Groningen

We voorkomen en bestrijden cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit.

  • We zetten in op bewustwording en weerbaarheid onder kwetsbare groepen waar het gaat over (de gevolgen van) online criminaliteit;
  • We maken basisschoolleerlingen bewust van online risico's en verbeteren hun weerbaarheid door het inzetten van het programma Hackshield;
  • We verkennen de mogelijkheid om een netwerk van aandachtsfunctionarissen in de keten jeugd en veiligheid op te zetten, om zo vroegtijdig signalen over slachtofferschap en daderschap van online criminaliteit te herkennen;
  • We volgen de aanbevelingen op uit een wetenschappelijk onderzoek naar de link tussen cybercriminaliteit en (criminele) jeugdgroepen.

Maatschappelijke onrust en polarisatie

Nauwere samenwerking op het gebied van preventie, netwerkvorming en vroegtijdige signalering en interventie om problematisch gedrag te voorkomen.

  • Met het opvolgen van de aanbevelingen uit de Fenomeenanalyse Noord-Nederland krijgen we de basis op orde. We pakken hierin onze regionale rol;
  • De gemeente Groningen faciliteert met behulp van de Versterkingsgelden 2023-2024 gemeenten in heel Noord Nederland met het trainen van professionals om het signalerend vermogen op alle vormen van radicalisering te versterken;
  • De casustafel radicalisering wordt verder geprofessionaliseerd. Deze werkwijze wordt in heel Noord-Nederland uitgerold;
  • We organiseren opnieuw een congres voor (getrainde) professionals met als doel kennis te delen en een samenwerking te bevorderen;
  • De preventie van maatschappelijke onrust is een diffuse uitdaging. We stellen een brede analyse op waarmee we richting en structuur geven aan de aanpak en preventie van maatschappelijke onrust.

Effectieve verbinding tussen veiligheid en zorg

Minder jeugdoverlast en meer perspectief voor jongeren met problematisch gedrag.

Vanuit het meerjarige programma Preventie met Gezag voeren we in 2024 de volgende aanpakken/interventies uit:

  • We zetten de aanpak op problematische jeugdgroepen voort;
  • We ontwikkelen een repressieve aanpak voor kopstukken;
  • We ontwikkelen een aanpak en/of passen bestaande aanpakken toe ten aanzien van de (netwerken van) subjecten die uit het Beke-onderzoek 'Het (boven)lokale netwerk in Paddepoel ontleed', naar voren komen;
  • We realiseren een stedelijk dekkend netwerk van breed jeugdoverleggen. Hierin zijn lokale netwerkpartners vertegenwoordigd om risicogedrag en overlast in de wijk te bespreken en zorg in te zetten waar nodig;
  • In de noordelijke wijken zetten we extra jeugdboa’s in en continueren we het extra jongerenwerk in de avonduren en weekenden.;
  • We continueren de inzet van intensief jongerencoaches;
  • Ter ondersteuning van (ex-)gedetineerde jongeren/jongvolwassenen continueren we de inzet van 2 re-integratie-officieren;
  • We verbreden de pilot Preventie en Vroegsignalering naar jongere kinderen, van 0-4 jaar;
  • We breiden de Halt-spreekuren uit naar meer VO-scholen en naar een aantal basischolen met veel risicojongeren;
  • We financieren 1 fte leerplicht om specifiek in te zetten voor de nieuwkomers ter voorkoming van schooluitval;
  • We zetten de gedrags-(sport)interventie ‘Alleen jij bepaalt Wie je bent’ in om te voorkomen dat risicojongeren (verder) afglijden;
  • We ontwikkelen een training voor professionals gericht op het herkennen van en omgaan met jongeren met LVB-problematiek;
  • We trainen professionals in het beter zicht krijgen op de onlinewereld waarin jongeren zich begeven.

Meer aansluiting tussen veiligheid- en zorgprofessionals op het gebied van personen met onbegrepen of verward gedrag én een gevaarrisico.

  • Het aantal incidenten met personen met onbegrepen gedrag stijgt. Bij mensen met multiproblematiek is een domeinoverstijgende aanpak een voorwaarde. Het is  noodzakelijk dat veiligheids- en zorgprofessionals hun inzet nog beter op elkaar laten aansluiten om een sluitende keten te realiseren;
  • We continueren de inzet van de ketenregisseur Zorg en Veiligheid die landelijke, regionale en lokale zorg- en veiligheidsnetwerken verbindt;
  • In spoedeisende en bedreigende situaties zetten wij huisverboden en gebiedsverboden in;
  • We organiseren bijeenkomsten tussen veiligheid-en zorgprofessionals;
  • We vragen subsidie aan binnen het programma Grip op Onbegrip (ZonMw) met als doel het domeinoverstijgende samenwerken te versterken;
  • We onderzoeken hoe we de aanbevelingen uit het rekenkameronderzoek Meldpunt Overlast en Zorg (organisatorisch) inbedden en opvolgen;
  • We werken aan mensen beter zicht laten krijgen op hun eigen herstel en zelf de regie te houden op momenten dat het mis gaat (zie deelprogramma 3.3.).

Veilige en leefbare omgeving

Minder overlast en criminaliteit.

  • We bevorderen naleving van wet-regelgeving en bestrijden overlast door de inzet van toezicht en handhaving;
  • We prioriteren, in samenspraak met de politie, de inzet op het verminderen van middelengebruik, drugscriminaliteit en de aanpak van scooter- en carmeetings;
  • We verminderen de overlast in de wijken. Daarvoor gebruiken we onder andere de methode stratenaanpak. Met deze aanpak verbeteren we de zichtbaarheid van de gemeente en van andere maatschappelijke organisaties en bevorderen wij de leefbaarheid en veiligheid op straatniveau. We verbeteren onze aanpak door aanbevelingen uit het rekenkameronderzoek Meldpunt Overlast en Zorg over te nemen;
  • We geven invulling aan de lijn ‘veilig’ vanuit de opgave van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid . We intensiveren onze inzet in de noordelijke stadswijken en werken aan doorbraken om de leefbaarheid en veiligheid structureel te verbeteren. Daarbij geven we invulling aan het thema veiligheid binnen de wijkvernieuwing;
  • Om de leefbaarheid en veiligheid in de wijken te verhogen zijn wijkagenten van essentieel belang. We zien dat deze capaciteit flink onder druk staat. De wijkagent en wijkboa hebben, met name in de noordelijke wijken, een cruciale rol te vervullen. We maken daarom van de wijkagent en wijkboa een duidelijke prioriteit;
  • We intensiveren onze inzet in de bijzondere woonvormen en werken aan doorbraken om de leefbaarheid en veiligheid structureel te verbeteren;
  • We verminderen (woon-)overlast door in te zetten op een sluitende aanpak van mensen met onbegrepen gedrag en zetten waar nodig repressieve maatregelen in om woonoverlast met een veiligheidsrisico te verminderen;
  • We dragen bij aan een veilig uitgaansklimaat en gebruiken daarbij het convenant Veilig Uitgaan 2022-2027;
  • We ontwikkelen een brede integrale aanpak met focus op veiligheid, fysieke infrastructuur en sociale interventies om leefbaarheid en veiligheid rondom, onder andere het gebied van de Gele Loper, te verbeteren;
  • We monitoren de overlast in de binnenstad , in het bijzonder op de Gele Loper en brengen notoire overlastveroorzakers in beeld. De inzet van maatregelen zoals een persoonsgerichte aanpak (pga) en gebiedsverboden is onderdeel van de aanpak. We gebruiken cameratoezicht daarvoor mede als ondersteunend middel;
  • We bereiden grote demonstraties en grote of risicovolle evenementen zorgvuldig voor en zetten in op een veilig verloop van betaald voetbalwedstrijden.

Goede balans in levendigheid en leefbaarheid door evenementen

  • We stellen een nieuwe Nota vergunningen evenementen vast. Hierin herijken we de kaders voor vergunningverlening en nemen we randvoorwaarden op over duurzame mobiliteit voor bezoeker en organisator.
  • We evalueren de evenementen op het Evenemententerrein Stadspark in 2024 en de op de jaarplanning ingeplande stilteperiodes;
  • We gaan op zoek naar nieuwe (tijdelijke) evenementenlocaties, om betere spreiding van evenementen te kunnen realiseren;
  • We onderzoeken het vergroten van de bereikbaarheid van de gemeente tijdens evenementen met voicemailservice;
  • We gaan de juridische borging van grootschalige evenementen op evenemententerrein Stadspark onderzoeken.

Crisisbeheersing en brandveiligheid

Goed georganiseerde brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening, rampenbestrijding, cyber-, crisisbestrijding en gevolgbestrijding.

  • We geven onze crisisorganisatie verder vorm door te investeren in het opleiden en trainen van lokaal- en regionaal inzetbare professionals;
  • We ontwikkelen met de Veiligheidsregio een gemeentelijke rampenoefening gericht op klimaatadapatie;
  • Het huidige onderkomen van de Veiligheidsregio Groningen en de brandweer aan de Sontweg is verouderd. We faciliteren de Veiligheidsregio bij de herhuisvesting.
Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 15:43:03 met de export van 11/07/2023 15:35:31