Deelprogramma 1.3: Wonen

Financiën

Financiën

In dit onderdeel worden de financiën van het deelprogramma toegelicht op het niveau van het beleidsveld. Door een toelichting op het niveau van het beleidsveld, sluiten we aan bij de indeling in de tabel met resultaten/ activiteiten. Indien mogelijk wordt bij de toelichting op de totale lasten aangesloten bij de activiteiten.

Financieel overzicht lasten en baten

01.3

Wonen

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

(Bedragen x 1.000 euro)

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Lasten

01.3.1

Stimuleren en reguleren woningmarkt

888

4.117

4.949

5.449

6.423

6.623

01.3.2

Doelgroepen

3.210

1.816

6.428

1.918

1.918

1.918

01.3.3

Kwaliteit en duurzaamheid

9.412

13.393

15.998

7.055

7.355

7.555

01.3.4

Overig Wonen

13.750

16.966

19.177

17.815

17.656

16.893

Totaal

27.258

36.292

46.552

32.237

33.352

32.989

Baten

01.3.1

Stimuleren en reguleren woningmarkt

351

727

500

500

500

500

01.3.2

Doelgroepen

1.014

673

610

610

610

610

01.3.3

Kwaliteit en duurzaamheid

2.341

4.650

8.007

2.667

2.667

2.667

01.3.4

Overig Wonen

13.742

15.694

17.987

18.216

18.217

17.217

Totaal

17.447

21.744

27.103

21.993

21.993

20.994

Saldo van baten en lasten voor reservemutaties

-9.811

-14.548

-19.449

-10.244

-11.358

-11.995

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

3.030

1.100

600

600

126

126

Totaal onttrekkingen

2.416

0

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten na reservemutaties

-10.425

-15.648

-20.049

-10.844

-11.485

-12.121

Financiële toelichtingen begroting 2024

Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Tot slot geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.

Toelichtingen op baten en lasten begroting 2024

1.3 Wonen

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2024

46.552

27.103

-19.449

Waarvan intensiveringen 2024

6.435

1.000

-5.435

Bestaand beleid 2024

40.117

26.103

-14.014

Verschil ten opzichte van 2023

3.825

4.359

534

Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid):

1.3.1 Stimuleren en reguleren woningmarkt

Lasten

Baten

Stimuleren en reguleren woningmarkt

400

Binnen dit beleidsveld hebben we onder meer SIF-middelen begroot voor het stimuleren en  reguleren van de woningmarkt 0,4 miljoen euro.

Actieplan sociale huur

500

Van de beschikbare intensiveringsmiddelen Wonen  is 500 duizend euro geoormerkt voor de uitvoering van het actieplan sociale huur.

Meer betaalbare woningen

600

Voor het realiseren van extra sociale huur- en betaalbare koopwoningen begroten we hier 600 duizend euro.

Plankosten Stedelijk investeringsfonds

1.475

Daarnaast hebben we hier SIF-middelen begroot voor de plankosten van projecten uit het Stedelijk Investeringsfonds.

Kapitaallasten Stadshavens

1.100

Voor de structurele dekking van de kapitaallasten gebiedsontwikkeling Stadshavens-Eemskanaalzone hebben we 1,1 miljoen euro begroot.

Woontoezicht

400

500

Voor de bestrijding van woonfraude hebben we 0,5 miljoen euro begroot. Woonfraude gaat voornamelijk om illegale woningomzettingen (ten behoeve van kamerverhuur), onttrekken van woningen aan de woningvoorraad ten behoeve van kort verblijf en de aankoop van woningen met de intentie deze te verhuren. Van deze middelen is 0,1 miljoen euro geoormerkt als overhead en begroot in het beleidsveld 4.4.1 Overhead.
De dekking van deze kosten bestaat uit geraamde opbrengsten van bestuurlijke boetes (0,5 miljoen euro).

Implementatie en uitvoering Wet goed verhuurderschap

216

1.3.2 Doelgroepen

Lasten

Baten

Doelgroepen

600

Binnen dit beleidsveld hebben we SIF-middelen begroot voor groepen die we extra aandacht willen geven (0,6 miljoen euro). Dit gaat bijvoorbeeld om (zorgbehoevende) ouderen, jongeren en studenten.

Handhaving

300

Daarnaast begroten we hier middelen voor de handhaving van illegale verhuur (0,3 miljoen euro).

Woonwagenparken

500

300

Voor het beheer en onderhoud van woonwagenparken begroten we 0,5 miljoen euro. Tegenover de beheer- en onderhoudslasten van woonwagenparken staan ook huuropbrengsten begroot (0,3 miljoen euro).

1.3.3 Kwaliteit en duurzaamheid

Lasten

Baten

Programma Groningen Geeft Energie

6.000

Voor het programma Energie hebben we hier structureel 2 miljoen euro begroot. Daarnaast is aanvullend vanuit het coalitieakkoord incidenteel 4 miljoen euro beschikbaar gesteld. Deze SIF-middelen worden ingezet voor de opgaven isolatie & warmtetransitie gebouwde omgeving en opwekking hernieuwbare energie.

Klimaatakkoord

3.000

3.000

Vanuit het Klimaatakkoord zijn voor het programma Energie rijksmiddelen ontvangen en begroot.

Verkoop warmtenet

2.300

2.300

In deze begroting hebben we de effecten verwerkt met betrekking tot de verkoop van het distributienet Selwerd-Zuid aan WarmteStad. De gemeente Groningen is voornemens een investeringssubsidie te verstrekken aan WarmteStad. Daarvoor nemen we een bedrag van 2,3 miljoen euro op. Dit is gelijk aan de hoogte van het krediet dat de gemeenteraad eerder beschikbaar heeft gesteld om de (voor-)investering in het distributienet te kunnen doen.
Dekking bestaat uit de verkoopopbrengsten van het distributienet aan Warmtestad.
Voor een nadere toelichting verwijzen wij naar de paragraaf Duurzaamheid in deze begroting.

Volkshuisvestingsfonds

1.700

1.200

Vanuit het Volkshuisvestingsfonds is 10,5 miljoen euro toegekend. Deze middelen zijn bestemd voor het isoleren van woningen van particuliere eigenaren, specifiek gericht op  de wijken Paddepoel, Vinkhuizen en Selwerd.
In 2024 verwachten wij 1,7 miljoen euro te besteden. Van deze 1,7 miljoen euro is reeds 500 duizend euro begroot. Dit is de cofinancieringbijdrage van de gemeente Groningen aan dit project. Een van de voorwaarden van de specifieke uitkering is dat de gemeente jaarlijks 30% als cofinanciering bijdraagt.

Energiearmoede

1.000

1.000

Vanuit het Rijk heeft de gemeente Groningen middelen ontvangen voor de aanpak van energiearmoede.  In totaal gaat dit om een bedrag van 7,2 miljoen euro. In 2024 hebben we van de beschikbare middelen 1 miljoen euro in de begroting opgenomen.
Voor huurders en woningeigenaren bestaat deze aanpak energiearmoede uit de volgende onderdelen:

1. het inzetten van de energiecoaches en energieadviseurs;
2. uitdeelacties kleine maatregelen in de wijken (kleine energiebesparende maatregelen);
3. grote energiebesparende maatregelen (isolatie);

4. het vervangen van energieslurpend witgoed.

Proeftuin Aardgasvrije Wijken

500

500

Voor de proeftuin Aardgasvrije Wijken in de Wijert is 500 duizend euro begroot. Tegenover deze kosten staat de begrote rijksbijdrage als dekking.

Kapitaallasten WarmteStad

495

Dit gaat om de structureel begrote rentelasten voor WarmteStad BV.

Personeel

1.600

Personele inzet voor reguliere taken duurzaamheid (1,6 miljoen euro).

Circulaire economie

400

In 2024 is binnen het programma Energie incidenteel een budget begroot voor het bevorderen van een circulaire economie.

1.3.4 Overig wonen

Lasten

Baten

Leges omgevingsvergunning en leges Monumenten

10.500

16.300

De lasten en baten in verband met het verlenen van een omgevingsvergunning vormen het belangrijkste onderdeel van dit beleidsveld. Voor onder meer personele inzet en kosten van ICT-applicaties is ca. 10 miljoen euro aan de lastenzijde begroot.
Daarnaast is hier voor de heffing van de leges monumenten ca. 0,5 miljoen euro begroot.
De baten bestaan  vooral uit de begrote legesopbrengsten omgevingsvergunning  (16,3 miljoen euro).

Programma Wonen

2.200

Personele inzet voor reguliere activiteiten binnen het programma Wonen.

Toezicht en handhaving Wonen (VTH)

1.900

Personele inzet voor toezicht en handhaving.

Routekaart verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed

1.500

Voor de verduurzaming van het maatschappelijk vastgoed van de gemeente Groningen hebben we hier middelen begroot.

Klimaatakkoord

440

440

Vanuit het Klimaatakkoord is 440 duizend euro begroot voor het programma Wonen.

Implementatie Omgevingswet

250

Waar zetten we dit jaar extra geld voor in (intensiveringen) en waar hebben we extra dekkingsbronnen binnen dit deelprogramma:

1.3

Intensiveringen en dekkingsbronnen 2024

Intensivering

I/S

Dekking

1

Flexwonen

4.500

I

9

Implementatie Omgevingswet

800

I

10

Investeringen VTH ten gevolge van invoering Omgevingswet

1.000

I

10

Dekking uit bouwleges

I

1.000

12

Wettelijke taak informatie verzoeken/Woo verzoeken

135

I

De nummering komt overeen met de nummering in het Financieel meerjarenbeeld , hier staat een totaaloverzicht en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen.

Toelichting op hoofdlijnen op het verschil in de baten en lasten ten opzichte van de begroting 2023

1.3.1 Stimuleren en reguleren woningmarkt

Lasten

Baten

Kapitaallasten Stadshavens

700

Dit betreft de stijging van kapitaallasten voor de gebiedsontwikkeling Stadshavens. Hiermee sluiten we aan bij de geactualiseerde meerjarenraming.

Meer betaalbare woningen

300

Ten opzichte van de vorige begroting is voor  het realiseren van meer betaalbare woningen 300 duizend euro aanvullend beschikbaar.

1.3.3 Kwaliteit en duurzaamheid

Lasten

Baten

Klimaatakkoord

3.000

3.000

Voor het programma Energie hebben we vanuit het Klimaatakkoord rijksmiddelen ontvangen en begroot.

Amendement energiebesparing eerst

-1.000

Bij het vaststellen van de gemeentebegroting 2023 heeft de raad het amendement ‘Energiebesparing eerst’ aangenomen. Toen is besloten incidenteel 1 miljoen euro beschikbaar te stellen voor uitbreiding van de capaciteit Groningen werkt Slim, de handhaving van het activiteitenbesluit milieubeheer en de aanschaf van een nieuw accusysteem aan de Duinkerkenstraat 45. In deze begroting nemen we deze middelen niet meer op.

Aanpak energiearmoede

-2.000

-2.000

Voor de aanpak van energiearmoede hebben we in deze begroting 1 miljoen euro opgenomen. Dit leidt tot lagere lasten en baten van ca. 2 miljoen euro.

Verkoop distributienet Selwerd-Zuid aan WarmteStad

2.300

2.300

In deze begroting hebben we de effecten verwerkt met betrekking tot de verkoop van het distributienet Selwerd-Zuid aan WarmteStad. Voor een nadere toelichting verwijzen wij naar de paragraaf Duurzaamheid in deze begroting.

1.3.4 Overig wonen

Lasten

Baten

Leges omgevingsvergunning en leges monumenten

1.300

1.800

Lasten
De lastenstijging wordt vooral veroorzaakt door de extra werkzaamheden die de nieuwe Omgevingswet met zich meebrengt. Onder meer hebben we extra capaciteit voor VTH begroot (1 miljoen euro). Deze extra capaciteit is nodig om de nieuwe werkwijze in voeren en voor de ontwikkeling van een omgevingsvisie/-plan waarin alle regelgeving op elkaar wordt afgestemd.
Baten
De legesopbrengsten stijgen onder meer doordat de kosten van de extra capaciteit voor VTH kunnen worden toegerekend aan het tarief voor de omgevingsvergunning. Dit leidt tot hogere opbrengsten van 1 miljoen euro, waarmee de hogere kosten kunnen worden gedekt.
Ook leidt de aanpassing naar een kostendekkend tarief tot een stijging van de opbrengsten (1,3 miljoen euro). Overige effecten leiden tot een daling van per saldo 0,5 miljoen euro.

Implementatie Omgevingswet

-842

In de begroting 2023 zijn voor de implementatie van de Omgevingswet incidenteel intensiveringsmiddelen beschikbaar gesteld.

Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb)

-511

In de begroting 2023 is een incidentele formatie-uitbreiding opgenomen in verband met de inwerkingtreding Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (351 duizend euro). Toen is ook incidenteel 160 duizend euro beschikbaar gesteld voor inhuur en incidentele ondersteuning en projectkosten voor de Wkb. In de begroting 2024 nemen we deze middelen niet meer op.

Klimaatakkoord

440

440

Vanuit het Klimaatakkoord zijn rijksmiddelen beschikbaar voor het programma Wonen. In de vorige begroting waren deze middelen nog niet verwerkt.

Routekaart verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed

500

Toename lasten vooral door toegerekende kosten van personeel en inhuur. In 2023 zijn deze lasten toegerekend aan andere beleidsvelden in de begroting.


In het hoofdstuk financiële positie zijn aanvullend nog de volgende overzichten en toelichtingen opgenomen:

Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft een totaaloverzicht van en een toelichting op de (financiële) risico’s.

Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 15:43:03 met de export van 11/07/2023 15:35:31