Financiën
In dit onderdeel worden de financiën van het deelprogramma toegelicht op het niveau van het beleidsveld. Door een toelichting op het niveau van het beleidsveld, sluiten we aan bij de indeling in de tabel met resultaten/ activiteiten. Indien mogelijk wordt bij de toelichting op de totale lasten aangesloten bij de activiteiten.
Financieel overzicht lasten en baten
01.2 | Mobiliteit | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Rekening | Actuele Begroting | Primitieve begroting | |||||
(Bedragen x 1.000 euro) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Lasten | ||||||||
01.2.1 | Vervoerswijzen | 5.472 | 3.046 | 7.156 | 7.403 | 7.637 | 8.530 | |
01.2.2 | Impact op de directe omgeving | 16.948 | 20.632 | 23.929 | 24.707 | 25.560 | 26.336 | |
01.2.3 | Slim en duurzaam | 11.763 | 12.761 | 14.526 | 14.771 | 15.551 | 15.981 | |
Totaal | 34.183 | 36.440 | 45.611 | 46.881 | 48.748 | 50.846 | ||
Baten | ||||||||
01.2.1 | Vervoerswijzen | 218 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
01.2.2 | Impact op de directe omgeving | 29.053 | 27.138 | 31.163 | 31.956 | 32.894 | 33.634 | |
01.2.3 | Slim en duurzaam | 754 | 300 | 790 | 300 | 300 | 300 | |
Totaal | 30.025 | 27.438 | 31.953 | 32.256 | 33.194 | 33.934 | ||
Saldo van baten en lasten voor reservemutaties | -4.159 | -9.002 | -13.658 | -14.625 | -15.554 | -16.912 | ||
Reserve mutaties | ||||||||
Totaal toevoegingen | 3.337 | 460 | 110 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal onttrekkingen | 320 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Saldo van baten en lasten na reservemutaties | -7.175 | -9.462 | -13.768 | -14.625 | -15.554 | -16.912 |
Financiële toelichtingen begroting 2024
Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Tot slot geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.
Toelichtingen op baten en lasten begroting 2024
1.2 Mobiliteit | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Begroting 2024 | 45.611 | 31.953 | -13.658 |
Waarvan intensiveringen 2024 | 1.250 | -1.250 | |
Bestaand beleid 2024 | 44.361 | 31.953 | -12.408 |
Verschil ten opzichte van 2023 | 7.921 | 4.515 | -3.406 |
Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid):
1.2.1 Vervoerswijzen | Lasten | Baten |
---|---|---|
Fietsenstallingen | 2.500 | |
De lasten van dit beleidsveld bestaan onder meer uit begrote middelen voor de exploitatie van fietsenstallingen. | ||
Intensiveringsmiddelen mobiliteit | 2.200 | |
Daarnaast hebben we hier SIF-middelen begroot voor intensiveringen binnen het programma Mobiliteit. Een belangrijk deel van deze middelen dient ter dekking van kapitaallasten van projecten. Deze projecten hebben onder meer betrekking op de ontwikkeling en realisatie van fietstunnels, fietsverbindingen en fietsenstallingen. | ||
Kapitaallasten | 1.000 | |
Verder hebben we hier structurele middelen begroot, onder meer voor de dekking van kapitaallasten bij het project Groningen Spoorzone. Dit gaat bijvoorbeeld om de ontwikkeling en realisatie van de bustunnel en het busstation zuidzijde. |
1.2.2 Impact op de directie omgeving | Lasten | Baten |
---|---|---|
Parkeren | ||
Binnen het beleidsveld Impact op de directe leefomgeving zijn de lasten en baten van de gemeentelijke parkeertaak begroot. | ||
| 2.200 | 14.800 |
| 15.400 | 11.400 |
| 800 | 400 |
| 3.500 | 4.400 |
| 1.400 | |
SIF-middelen | 300 | |
SIF-middelen begroot voor verkeerseducatie en de aanpak van knelpunten verkeersveiligheid. |
1.2.3 Slim en duurzaam | Lasten | Baten |
---|---|---|
Kapitaallasten | 5.600 | |
Het kapitaallastenbudget voor gemeentelijke projecten/activa Mobiliteit. | ||
SIF-middelen programma Mobiliteit | 3.000 | |
SIF-middelen voor intensiveringen, waaronder de uitvoeringsprogramma’s Mobiliteit (1 miljoen euro), de jaarlijkse bijdrage aan Groningen Bereikbaar (0,5 miljoen euro), stedelijke distributie (395 duizend euro) en de meerkosten van intelligente verkeersregelinstallaties (150 duizend euro). | ||
SIF-middelen voor projecten | 2.400 | |
SIF-middelen begroot voor projecten, waaronder het Uitvoeringsprogramma Binnenstad (1,6 miljoen euro), de spaarregeling ringwegen (454 duizend euro) en het project Oosterhamrikzone (250 duizend euro). | ||
Personele inzet | 2.500 | |
Personele inzet met name voor reguliere taken binnen het programma Mobiliteit (o.m. beleidsvorming, deelname aan pilots en nieuwe ontwikkelingen, het verrichten van studies en onderzoek en het uitvoeren van maatregelen). | ||
Klimaatakkoord | 490 | 490 |
Beschikbare middelen voor het programma Mobiliteit vanuit het Klimaatakkoord. | ||
Rijkssubsidie Sanering geluidsoverlast | 300 | 300 |
Waar zetten we dit jaar extra geld voor in (intensiveringen) en waar hebben we extra dekkingsbronnen binnen dit deelprogramma:
1.2 | Intensiveringen en dekkingsbronnen 2024 | Intensivering | I/S | Dekking |
---|---|---|---|---|
2 | Operatie ingebruikname Julianaplein | 500 | I | |
8 | Exploitatie Fietsenstalling Grote Markt | 250 | S | |
8 | Dekking uit begroting parkeren | S | 250 | |
4 | Verkenning en realisatie station De Suikerzijde | 750 | I | |
7 | Toekomstige herinrichting van straten (inzet meeropbrengst parkeren) | 400 | S | |
7 | Dekking uit begroting parkeren | S | 400 |
De nummering komt overeen met de nummering in het Financieel meerjarenbeeld , hier staat een totaaloverzicht en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen.
Toelichting op hoofdlijnen op het verschil in de baten en lasten ten opzichte van de begroting 2023
1.2.1 Vervoerswijzen | Lasten | Baten |
---|---|---|
Beheer fietsenstallingen | 600 | |
De toename van de lasten wordt voor circa 0,4 miljoen euro verklaard door de exploitatiekosten van de uitbreiding van de fietstunnel bij het NS-station. De overige 0,2 miljoen euro wordt voornamelijk verklaard doordat de handhavings- en toezichtkosten voor de 24-uurs openstelling van de fietsenstalling Grote Markt vanaf 2024 voor rekening komen van het parkeerbedrijf. Tot en met 2023 worden deze kosten gedekt binnen het programma Leefkwaliteit. | ||
Taakstelling SIF | 1.000 | |
Met ingang van 2022 is een structurele bezuinigingstaakstelling op het Stedelijk Investeringsfonds afgesproken van 200 duizend euro. In 2023 is deze incidenteel verhoogd met 1 miljoen euro. In deze begroting wordt deze taakstelling weer teruggebracht naar het oorspronkelijke niveau. | ||
Kapitaallasten | 400 | |
De kapitaallasten lopen op door een hoger investeringsvolume. | ||
Groningen Spoorzone/HOV | 400 | |
De begrote kapitaallasten van het project Groningen Spoorzone zijn aangepast op basis van de geactualiseerde meerjarenraming. | ||
SIF-middelen Stationsgebied | 340 | |
Hogere kapitaallasten in verband met investeringen in de ontwikkeling van het Stationsgebied. Deze kapitaallasten zijn aangepast op basis van de geactualiseerde meerjarenraming. |
1.2.2 Impact op de directe omgeving | Lasten | Baten |
---|---|---|
Parkeerexploitatie | 2.900 | 3.600 |
Lasten Baten |
1.2.3 Slim en duurzaam | Lasten | Baten |
---|---|---|
Mobiliteitsvisie | 250 | |
Voor de uitvoeringsprogramma's van de Mobiliteitsvisie is in deze begroting 1 miljoen euro beschikbaar. In de vorige begroting was dit 750 duizend euro. | ||
Kapitaallasten | 500 | |
Hogere kapitaallasten met name veroorzaakt door een verdeling van ruilmiddelen over de diverse programma's op basis van de geactualiseerde meerjarenraming. | ||
Klimaatakkoord | 490 | 490 |
Vanuit het klimaatakkoord zijn middelen voor het programma Mobiliteit beschikbaar gesteld. In de vorige begroting waren deze middelen niet opgenomen. |
In het hoofdstuk financiële positie zijn aanvullend nog de volgende overzichten en toelichtingen opgenomen:
- In het Financieel meerjarenbeeld staat een totaaloverzicht van en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen uit voorgaande jaarschijven;
- In de Intensiveringen 2024-2027 staat een totaaloverzicht van en toelichting op alle intensiveringen 2024;
- In de Dekkingsbronnen 2024-2027 staat een totaaloverzicht van en toelichting op alle dekkingsbronnen.
Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft een totaaloverzicht van en een toelichting op de (financiële) risico’s.