Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

Financiën

Financiën

In dit onderdeel worden de financiën van het deelprogramma toegelicht op het niveau van het beleidsveld. Door een toelichting op het niveau van het beleidsveld, sluiten we aan bij de indeling in de tabel met resultaten/ activiteiten. Indien mogelijk wordt bij de toelichting op de totale lasten aangesloten bij de activiteiten.

Financieel overzicht lasten en baten

01.2

Mobiliteit

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

(Bedragen x 1.000 euro)

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Lasten

01.2.1

Vervoerswijzen

5.472

3.046

7.156

7.403

7.637

8.530

01.2.2

Impact op de directe omgeving

16.948

20.632

23.929

24.707

25.560

26.336

01.2.3

Slim en duurzaam

11.763

12.761

14.526

14.771

15.551

15.981

Totaal

34.183

36.440

45.611

46.881

48.748

50.846

Baten

01.2.1

Vervoerswijzen

218

0

0

0

0

0

01.2.2

Impact op de directe omgeving

29.053

27.138

31.163

31.956

32.894

33.634

01.2.3

Slim en duurzaam

754

300

790

300

300

300

Totaal

30.025

27.438

31.953

32.256

33.194

33.934

Saldo van baten en lasten voor reservemutaties

-4.159

-9.002

-13.658

-14.625

-15.554

-16.912

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

3.337

460

110

0

0

0

Totaal onttrekkingen

320

0

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten na reservemutaties

-7.175

-9.462

-13.768

-14.625

-15.554

-16.912

Financiële toelichtingen begroting 2024

Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Tot slot geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.

Toelichtingen op baten en lasten begroting 2024

1.2 Mobiliteit

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2024

45.611

31.953

-13.658

Waarvan intensiveringen 2024

1.250

-1.250

Bestaand beleid 2024

44.361

31.953

-12.408

Verschil ten opzichte van 2023

7.921

4.515

-3.406

Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid):

1.2.1 Vervoerswijzen

Lasten

Baten

Fietsenstallingen

2.500

De lasten van dit beleidsveld bestaan onder meer uit begrote middelen voor de exploitatie van fietsenstallingen.

Intensiveringsmiddelen mobiliteit

2.200

Daarnaast hebben we hier SIF-middelen begroot voor intensiveringen binnen het programma Mobiliteit. Een belangrijk deel van deze middelen dient ter dekking van kapitaallasten van projecten. Deze projecten hebben onder meer betrekking op de ontwikkeling en realisatie van fietstunnels, fietsverbindingen en fietsenstallingen.

Kapitaallasten

1.000

Verder hebben we hier structurele middelen begroot, onder meer voor de dekking van kapitaallasten bij het project Groningen Spoorzone. Dit gaat bijvoorbeeld om de ontwikkeling en realisatie van de bustunnel en het busstation zuidzijde.

1.2.2 Impact op de directie omgeving

Lasten

Baten

Parkeren

Binnen het beleidsveld Impact op de directe leefomgeving zijn de lasten en baten van de gemeentelijke parkeertaak begroot.
De belangrijkste onderdelen waarvoor we middelen inzetten en baten ontvangen zijn:

  • Straatparkeren

2.200

14.800

  • Exploitatie van parkeergarages en buurtstallingen

15.400

11.400

  • Exploitatie van laadpalen

800

400

  • Parkeerhandhaving

3.500

4.400

  • Perceptiekosten, kosten gemoeid met de heffing van parkeerbelastingen

1.400

SIF-middelen

300

SIF-middelen begroot voor verkeerseducatie en de aanpak van knelpunten verkeersveiligheid.

1.2.3 Slim en duurzaam

Lasten

Baten

Kapitaallasten

5.600

Het kapitaallastenbudget voor gemeentelijke projecten/activa Mobiliteit.

SIF-middelen programma Mobiliteit

3.000

SIF-middelen voor intensiveringen, waaronder de uitvoeringsprogramma’s Mobiliteit (1 miljoen euro), de jaarlijkse bijdrage aan Groningen Bereikbaar (0,5 miljoen euro), stedelijke distributie (395 duizend euro) en de meerkosten van intelligente verkeersregelinstallaties (150 duizend euro).

SIF-middelen voor projecten

2.400

SIF-middelen begroot voor projecten, waaronder het Uitvoeringsprogramma Binnenstad (1,6 miljoen euro), de spaarregeling ringwegen (454 duizend euro) en het project Oosterhamrikzone (250 duizend euro).

Personele inzet

2.500

Personele inzet met name voor reguliere taken binnen het programma Mobiliteit (o.m. beleidsvorming, deelname aan pilots en nieuwe ontwikkelingen, het verrichten van studies en onderzoek en het uitvoeren van maatregelen).

Klimaatakkoord

490

490

Beschikbare middelen voor het programma Mobiliteit vanuit het Klimaatakkoord.

Rijkssubsidie Sanering geluidsoverlast  

300

300

Waar zetten we dit jaar extra geld voor in (intensiveringen) en waar hebben we extra dekkingsbronnen binnen dit deelprogramma:

1.2

Intensiveringen en dekkingsbronnen 2024

Intensivering

I/S

Dekking

2

Operatie ingebruikname Julianaplein

500

I

8

Exploitatie Fietsenstalling Grote Markt

250

S

8

Dekking uit begroting parkeren

S

250

4

Verkenning en realisatie station De Suikerzijde

750

I

7

Toekomstige herinrichting van straten (inzet meeropbrengst parkeren)

400

S

7

Dekking uit begroting parkeren

S

400

De nummering komt overeen met de nummering in het Financieel meerjarenbeeld , hier staat een totaaloverzicht en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen.

Toelichting op hoofdlijnen op het verschil in de baten en lasten ten opzichte van de begroting 2023

1.2.1 Vervoerswijzen

Lasten

Baten

Beheer fietsenstallingen

600

De toename van de lasten wordt voor circa 0,4 miljoen euro verklaard door de exploitatiekosten van de uitbreiding van de fietstunnel bij het NS-station. De overige 0,2 miljoen euro wordt voornamelijk verklaard doordat de handhavings- en toezichtkosten voor de 24-uurs openstelling van de fietsenstalling Grote Markt vanaf 2024 voor rekening komen van het parkeerbedrijf. Tot en met 2023 worden deze kosten gedekt binnen het programma Leefkwaliteit.

Taakstelling SIF

1.000

Met ingang van 2022 is een structurele bezuinigingstaakstelling op het Stedelijk Investeringsfonds afgesproken van 200 duizend euro. In 2023 is deze incidenteel verhoogd met 1 miljoen euro. In deze begroting wordt deze taakstelling weer teruggebracht naar het oorspronkelijke niveau.  

Kapitaallasten

400

De kapitaallasten lopen op door een hoger investeringsvolume.

Groningen Spoorzone/HOV

400

De begrote kapitaallasten van het project Groningen Spoorzone zijn aangepast op basis van de geactualiseerde meerjarenraming.

SIF-middelen Stationsgebied

340

Hogere kapitaallasten in verband met investeringen in de ontwikkeling van het Stationsgebied. Deze kapitaallasten zijn aangepast op basis van de geactualiseerde meerjarenraming.

1.2.2 Impact op de directe omgeving

Lasten

Baten

Parkeerexploitatie

2.900

3.600

Lasten
De toename van de lasten wordt voor 800 duizend euro verklaard door het in exploitatie nemen van laadpalen op straat. Ook de baten nemen hierdoor toe (400 duizend euro).
De lasten van de parkeergarages nemen met 750 duizend euro toe, voornamelijk doordat de energieprijzen zijn gestegen (500 duizend euro) en doordat de rente is gestegen (265 duizend euro).
De lasten van het straatparkeren nemen met 156 duizend euro toe. Dit wordt onder meer verklaard door de stijging van energielasten (42 duizend euro) en uitbestede werkzaamheden (65 duizend euro).
Het parkeerbedrijf heeft een vast begrotingskader (saldo baten minus lasten). Indien de baten stijgen wordt het hogere positieve resultaat tegen geboekt aan de lastenzijde. Dit leidt tot hogere lasten van 1,2 miljoen euro.

Baten
De baten nemen in totaal met 3,6 miljoen euro toe. Bij straatparkeren nemen de baten toe met 2,2 miljoen euro, vooral verklaard door vergunningen en parkeren op straat als gevolg van tariefsverhogingen en een hoger gebruik.
De baten bij de parkeergarages nemen met 1,4 miljoen euro toe voornamelijk door tariefstijgingen en een hogere bezetting bij de garages Forum, Boterdiep en Damsterdiep.

1.2.3 Slim en duurzaam

Lasten

Baten

Mobiliteitsvisie

250

Voor de uitvoeringsprogramma's van de Mobiliteitsvisie is in deze begroting 1 miljoen euro beschikbaar. In de vorige begroting was dit 750 duizend euro.

Kapitaallasten  

500

Hogere kapitaallasten met name veroorzaakt door een verdeling van ruilmiddelen over de diverse programma's op basis van de geactualiseerde meerjarenraming.

Klimaatakkoord

490

490

Vanuit het klimaatakkoord zijn middelen voor het programma Mobiliteit beschikbaar gesteld. In de vorige begroting waren deze middelen niet opgenomen.

In het hoofdstuk financiële positie zijn aanvullend nog de volgende overzichten en toelichtingen opgenomen:

Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft een totaaloverzicht van en een toelichting op de (financiële) risico’s.

Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 15:43:03 met de export van 11/07/2023 15:35:31