Deelprogramma 1.1: Economie en werkgelegenheid

Financiën

Financiën

In dit onderdeel worden de financiën van het deelprogramma toegelicht op het niveau van het beleidsveld. Door een toelichting op het niveau van het beleidsveld, sluiten we aan bij de indeling in de tabel met resultaten/ activiteiten. Indien mogelijk wordt bij de toelichting op de totale lasten aangesloten bij de activiteiten.

Financieel overzicht lasten en baten

01.1

Economie en werkgelegenheid

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

(Bedragen x 1.000 euro)

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Lasten

01.1.1

Economische Ontwikkeling

8.401

7.127

7.227

7.502

7.750

7.983

01.1.2

Ruimtelijk-economische ontwikkeling

3.084

4.035

4.542

4.493

4.352

4.363

01.1.3

Grondzaken

11.930

10.998

14.888

15.249

15.711

15.711

01.1.4

Overige Economie

20.739

13.791

13.158

13.895

14.570

15.143

Totaal

44.154

35.952

39.815

41.139

42.382

43.200

Baten

01.1.1

Economische Ontwikkeling

1.917

961

896

896

896

896

01.1.2

Ruimtelijk-economische ontwikkeling

1.242

1.089

1.307

1.313

1.313

1.313

01.1.3

Grondzaken

13.936

4.544

5.158

5.158

5.158

5.158

01.1.4

Overige Economie

657

243

250

250

250

250

Totaal

17.752

6.837

7.611

7.617

7.617

7.617

Saldo van baten en lasten voor reservemutaties

-26.402

-29.115

-32.203

-33.522

-34.765

-35.583

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

737

608

0

0

0

0

Totaal onttrekkingen

0

0

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten na reservemutaties

-27.139

-29.723

-32.204

-33.522

-34.765

-35.583

Financiële toelichtingen begroting 2024

Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Tot slot geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.

Toelichtingen op baten en lasten begroting 2024

1.1 Economie en werkgelegenheid

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2024

39.815

7.611

-32.203

Waarvan intensiveringen 2024

190

-190

Bestaand beleid 2024

39.625

7.611

-32.014

Verschil ten opzichte van 2023

3.673

1.350

-2.323

Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid):

1.1.1 Economische ontwikkeling

Lasten

Baten

Economische agenda

1.600

We verwachten voor de Economische Agenda in de periode 2023-2026 in totaal 1,6 miljoen euro per jaar in te zetten.

Marketing Groningen

1.200

De begrote gemeentelijke bijdrage aan de Stichting Marketing Groningen bedraagt ca. 1,2 miljoen euro.

Akkoord van Groningen

1.200

750

De begrote lasten voor het Akkoord van Groningen bedragen ca. 1,2 miljoen euro. Tegenover deze lasten staan bijdragen van de partners van het Akkoord van Groningen (750 duizend euro).

Personele inzet

2.100

Personele inzet op diverse onderdelen binnen dit beleidsveld (2,1 miljoen euro).

Reguliere activiteiten

800

De begrote lasten in verband met reguliere activiteiten voortkomend uit voorgaande economische programma’s bedragen ca. 0,8 miljoen euro.

1.1.2 Ruimtelijk-economische ontwikkeling

Lasten

Baten

Opgaven programma Ruimtelijke economie

900

Voor de opgaven binnen het programma Ruimtelijke economie hebben we hier 0,9 miljoen euro begroot.

Kapitaallasten

445

Ook zijn hier de kapitaallasten begroot voor de realisatie van bestaande projecten binnen het meerjarenprogramma Ruimtelijke Economie (445 duizend euro).

Broedplaatsen

200

Met dit budget stellen we beleid op om nieuwe broedplaatsen te kunnen faciliteren.

Markt- en havenwezen

2.200

1.300

Voor het markt- en havenwezen hebben we middelen begroot (2,2 miljoen euro), waaronder de lasten voor de brugbediening in onze gemeente (1,2 miljoen euro).
In 2024 verwachten we uit marktgelden 1,0 miljoen euro en uit havengelden 0,2 miljoen euro te ontvangen.

1.1.3 Grondzaken

Lasten

Baten

Strategisch bezit

7.500

4.500

Gemeentelijke panden en percelen, die aan zijn gekocht met het doel om op een later tijdstip te worden (her)ontwikkeld. Naast de lasten zijn hier ook de opbrengsten uit het strategisch bezit begroot.

Bovenwijkse voorzieningen Meerstad

4.100

Kapitaallastenbudget voor bovenwijkse voorzieningen in en rondom Meerstad.

Bovenwijkse infrastructuur

1.000

SIF-middelen voor de ontwikkeling en realisatie van bovenwijkse infrastructuur.

Hortus/Biotoop

1.100

Middelen ten behoeve van de voortzetting huidig gebruik van de Biotoop in Haren.

Erfpachtterreinen

600

700

Begrote lasten en baten bij de exploitatie van erfpachtterreinen.

1.1.4 Overige economie

Lasten

Baten

Kapitaallasten

7.300

Dit betreft het kapitaallastenbudget in verband met investeringen in gemeentelijke ruimtelijk-economische projecten/activa.

Suikerzijde

3.000

SIF-middelen begroot voor de structurele dekking van beheer- en rentelasten bij de gebiedsontwikkeling van de Suikerzijde.

Regio Groningen-Assen

1.600

De begrote jaarlijkse bijdrage aan de Regio Groningen-Assen bedraagt ca. 1,6 miljoen euro.

Personeel

1.100

Waar zetten we dit jaar extra geld voor in (intensiveringen) en waar hebben we extra dekkingsbronnen binnen dit deelprogramma:

1.1

Intensiveringen en dekkingsbronnen 2024

Intensivering

I/S

Dekking

11

Handhaving op het water

140

I

5

Exploitatiekosten stadse monumenten GMF

550

S

5

Achterstallig onderhoud stadse monumenten GMF

500

I

Dekking vrijval SIF

I

250

Dekking vrijval SIF

I

750

De nummering komt overeen met de nummering in het Financieel meerjarenbeeld , hier staat een totaaloverzicht en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen.

Toelichting op hoofdlijnen op het verschil in de baten en lasten ten opzichte van de begroting 2023

1.1.3 Grondzaken  

Lasten

Baten

Strategisch bezit

700

600

De lasten van het strategisch bezit stijgen met ca. 0,7 miljoen euro. Dit wordt onder meer verklaard door indexatie van prijzen. Hiertegenover staan hogere geraamde opbrengsten uit strategisch bezit (0,6 miljoen euro).

Bovenwijkse voorzieningen Meerstad

1.400

De kapitaallasten in verband met de bovenwijkse voorzieningen in en rondom Meerstad zijn aangepast op basis van de geactualiseerde meerjarenraming.

Bovenwijkse infrastructuur

1.000

Voor de bovenwijkse voorzieningen die gepaard gaan met de groei van de gemeente en niet uit de grondexploitatie gedekt kunnen worden, zijn in het coalitieakkoord aanvullend middelen beschikbaar gesteld.

Biotoop

600

Om de totale kosten voor het gebruik van de Biotoop te kunnen dekken zijn aanvullend middelen beschikbaar gesteld in deze begroting.

1.1.4 Overige economie

Lasten

Baten

Kapitaallasten

-1.000

De begrote kapitaallasten in verband met gemeentelijke ruimtelijk-economische projecten dalen met 1 miljoen euro. De belangrijkste oorzaken worden hieronder toegelicht.
In juni 2023 heeft de raad besloten de aanvullende kredietaanvraag voor het project herontwikkeling locatie St. Jansstraat & herhuisvesting VRIJDAG vast te stellen. Om uitvoering te geven aan dit besluit zijn structurele middelen overgeheveld naar het beleidsveld 3.5.1 Culturele infrastructuur voor de dekking van kapitaallasten van het project. Binnen het beleidsveld 1.1.4 Overige economie leidt dit tot een daling van de kapitaallasten van ruim 0,5 miljoen euro.
Daarnaast leidt de recente afwaardering van de investering in het viaduct dat het bedrijventerrein Westpoort ontsluit naar de A7 tot een structurele vrijval van het begrote kapitaallastenbudget (450 duizend euro).

Suikerzijde

500

De begrote kapitaallasten voor de gebiedsontwikkeling Suikerzijde zijn aangepast op basis van de actuele meerjarenraming.

In het hoofdstuk financiële positie zijn aanvullend nog de volgende overzichten en toelichtingen opgenomen:

Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft een totaaloverzicht van en een toelichting op de (financiële) risico’s.

Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 15:43:03 met de export van 11/07/2023 15:35:31