Financiën
In dit onderdeel worden de financiën van het deelprogramma toegelicht op het niveau van het beleidsveld. Door een toelichting op het niveau van het beleidsveld, sluiten we aan bij de indeling in de tabel met resultaten/ activiteiten. Indien mogelijk wordt bij de toelichting op de totale lasten aangesloten bij de activiteiten.
Financieel overzicht lasten en baten
04.3 | Algemene inkomsten en post onv | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Rekening | Actuele Begroting | Primitieve begroting | |||||
(Bedragen x 1.000 euro) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Lasten | ||||||||
04.3.1 | Algemene Inkomsten | 11.269 | 9.050 | 9.955 | 8.957 | 9.943 | 10.394 | |
04.3.2 | Post Onvoorzien | 0 | 179 | 185 | 192 | 200 | 200 | |
Totaal | 11.269 | 9.229 | 10.140 | 9.149 | 10.143 | 10.594 | ||
Baten | ||||||||
04.3.1 | Algemene Inkomsten | 811.972 | 795.353 | 855.963 | 896.796 | 879.884 | 906.500 | |
Totaal | 811.972 | 795.353 | 855.963 | 896.796 | 879.884 | 906.500 | ||
Saldo van baten en lasten voor reservemutaties | 800.704 | 786.124 | 845.824 | 887.647 | 869.741 | 895.906 | ||
Reserve mutaties | ||||||||
Totaal toevoegingen | ||||||||
Totaal onttrekkingen | ||||||||
Saldo van baten en lasten na reservemutaties | 800.703 | 786.124 | 845.823 | 887.647 | 869.741 | 895.906 |
Financiële toelichtingen begroting 2024
Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Tot slot geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.
Toelichtingen op baten en lasten begroting 2024
4.3 Algemene inkomsten en post onvoorzien | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Begroting 2024 | 10.140 | 855.963 | 845.824 |
Waarvan intensiveringen 2024 | |||
Bestaand beleid 2024 | 10.140 | 855.963 | 845.824 |
Verschil ten opzichte van 2023 | 910 | 60.610 | 59.700 |
Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid):
Onderwerp
4.3.1 Algemene inkomsten | Lasten | Baten |
---|---|---|
Gemeentefonds | 0 | 728.870 |
De bijdrage vanuit het Gemeentefonds hebben we begroot op afgerond 729 miljoen euro. De berekening is gebaseerd op de gegevens vanuit de meicirculaire 2023. | ||
Onroerend zaakbelasting | 3.037 | 114.580 |
De opbrengst van de Onroerende zaakbelasting (OZB) hebben we begroot op 114 miljoen euro. De direct toe te wijzen lasten aan de uitvoering van de OZB bedragen 3,0 miljoen euro. | ||
Overige belastingen | 0 | 3.265 |
De raming van de opbrengst logiesbelasting, reclamebelasting en roerende zaakbelasting is ruim 3 miljoen euro. | ||
Treasury financieringsfunctie | 6.790 | 7.278 |
Bij de financieringsfunctie van de gemeente hebben we een rentelast van 6,8 miljoen euro begroot. De externe lasten worden berekend aan de hand van reeds afgesloten leningen en een prognose voor nog aan te trekken leningen op basis van de investeringsplannen. | ||
Dividenden/deelnemingen | 128 | 1.970 |
De lasten van deelnemingen (Euroborg, Martiniplaza, BNG, Enexis en Waterbedrijf) bedragen tezamen afgerond 100 duizend euro. |
4.3.2 Post onvoorzien | Lasten | Baten |
---|---|---|
Post onvoorzien | 185 | 0 |
In de begroting houden we rekening met een post voor onvoorziene zaken voor een bedrag van 185 duizend euro. |
Toelichting op hoofdlijnen op het verschil in de baten en lasten ten opzichte van de begroting 2023
Onderwerp | Lasten | Baten |
---|---|---|
Hogere rentelasten | 872 | 323 |
Door de gestegen rente op de kapitaalmarkt zijn de lasten 872 duizend euro hoger. Daarvan wordt 323 duizend euro meer doorbelast aan derden. | ||
Toename uitkering Gemeentefonds | 0 | 50.832 |
De uitkering van het Gemeentefonds is met 50,8 miljoen euro gestegen. Dit zijn de effecten op basis van de septembercirculaire 2022 en de meicirculaire 2023. Naast wijzigingen in de omvang van taakwijzigingen wordt de toename vooral verklaard door een toename van het accres en uitkeringsbasis. De hogere ontvangst als gevolg van taakwijzigingen komen als lasten terug op de inhoudelijke programma’s. De ontwikkeling van het accres en de uitkeringsbasis is verrekend als mutatie in het financieel meerjarenbeeld. | ||
Onroerend zaakbelasting | 16 | 8.766 |
De OZB stijgt naar verwachting met 8,8 miljoen euro door de nominale tariefstijging en verwachte volumeontwikkeling door nieuwbouw. De tariefstijging betreft de gebruikelijke aanpassing van het tarief aan loon- en prijsontwikkelingen op basis van de voorjaarsraming van het CPB. Daarnaast zijn de tarieven gecorrigeerd met de nacalculaties (loon en prijs) over voorgaande jaren. De uitvoeringslasten zijn met 16 duizend euro toegenomen. | ||
Reclamebelasting en roerende zaakbelasting | 0 | 654 |
Door de invoering van reclamebelasting verwachten wij 650 duizend euro te ontvangen. Het effect op de roerende zaakbelasting is door tariefstijging 4 duizend euro voordelig. | ||
Dividenden/deelnemingen | 16 | 35 |
Door de gestegen rente zijn de kapitaallasten van onze deelnemingen met 16 duizend euro gestegen. Aan dividenduitkeringen van BNG en Enexis verwachten wij per saldo 35 duizend euro meer te ontvangen. |
In het hoofdstuk financiële positie zijn aanvullend nog de volgende overzichten en toelichtingen opgenomen:
- In het Financieel meerjarenbeeld staat een totaaloverzicht van en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen uit voorgaande jaarschijven;
- In de Intensiveringen 2024-2027 staat een totaaloverzicht van en toelichting op alle intensiveringen 2024;
- In de Dekkingsbronnen 2024-2027 staat een totaaloverzicht van en toelichting op alle dekkingsbronnen.
Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft een totaaloverzicht van en een toelichting op de (financiële) risico’s.