Deelprogramma 4.3: Algemene inkomsten en post onvoorzien

Financiën

Financiën

In dit onderdeel worden de financiën van het deelprogramma toegelicht op het niveau van het beleidsveld. Door een toelichting op het niveau van het beleidsveld, sluiten we aan bij de indeling in de tabel met resultaten/ activiteiten. Indien mogelijk wordt bij de toelichting op de totale lasten aangesloten bij de activiteiten.

Financieel overzicht lasten en baten

04.3

Algemene inkomsten en post onvoorzien

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

(Bedragen x 1.000 euro)

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Lasten

04.3.1

Algemene Inkomsten

11.269

9.050

9.955

8.957

9.943

10.394

04.3.2

Post Onvoorzien

0

179

185

192

200

200

Totaal

11.269

9.229

10.140

9.149

10.143

10.594

Baten

04.3.1

Algemene Inkomsten

811.972

795.353

855.963

896.796

879.884

906.500

Totaal

811.972

795.353

855.963

896.796

879.884

906.500

Saldo van baten en lasten voor reservemutaties

800.704

786.124

845.824

887.647

869.741

895.906

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

Totaal onttrekkingen

Saldo van baten en lasten na reservemutaties

800.703

786.124

845.823

887.647

869.741

895.906

Financiële toelichtingen begroting 2024

Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Tot slot geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.

Toelichtingen op baten en lasten begroting 2024

4.3 Algemene inkomsten en post onvoorzien

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2024

10.140

855.963

845.824

Waarvan intensiveringen 2024

Bestaand beleid 2024

10.140

855.963

845.824

Verschil ten opzichte van 2023

910

60.610

59.700

Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid):

Onderwerp

4.3.1 Algemene inkomsten

Lasten

Baten

Gemeentefonds

0

728.870

De bijdrage vanuit het Gemeentefonds hebben we begroot op afgerond 729 miljoen euro. De berekening is gebaseerd op de gegevens vanuit de meicirculaire 2023.

Onroerend zaakbelasting

3.037

114.580

De opbrengst van de Onroerende zaakbelasting (OZB) hebben we begroot op 114 miljoen euro. De direct toe te wijzen lasten aan de uitvoering van de OZB bedragen 3,0 miljoen euro.

Overige belastingen

0

3.265

De raming van de opbrengst logiesbelasting, reclamebelasting en roerende zaakbelasting is ruim 3 miljoen euro.

Treasury financieringsfunctie

6.790

7.278

Bij de financieringsfunctie van de gemeente hebben we een rentelast van 6,8 miljoen euro begroot. De externe lasten worden berekend aan de hand van reeds afgesloten leningen en een prognose voor nog aan te trekken leningen op basis van de investeringsplannen.
De aan derden door te belasten rente (baten) hebben we begroot op 7,3 miljoen euro.

Dividenden/deelnemingen

128

1.970

De lasten van deelnemingen (Euroborg, Martiniplaza, BNG, Enexis en Waterbedrijf) bedragen tezamen afgerond 100 duizend euro.
Aan dividend van de deelnemingen in Enexis en BNG verwachten we 2 miljoen euro te ontvangen.

4.3.2 Post onvoorzien

Lasten

Baten

Post onvoorzien

185

0

In de begroting houden we rekening met een post voor onvoorziene zaken voor een bedrag van 185 duizend euro.

Toelichting op hoofdlijnen op het verschil in de baten en lasten ten opzichte van de begroting 2023

Onderwerp

Lasten

Baten

Hogere rentelasten

872

323

Door de gestegen rente op de kapitaalmarkt zijn de lasten 872 duizend euro hoger. Daarvan wordt 323 duizend euro meer doorbelast aan derden.

Toename uitkering Gemeentefonds

0

50.832

De uitkering van het Gemeentefonds is met 50,8 miljoen euro gestegen. Dit zijn de effecten op basis van de septembercirculaire 2022 en de meicirculaire 2023. Naast wijzigingen in de omvang van taakwijzigingen wordt de toename vooral verklaard door een toename van het accres en uitkeringsbasis. De hogere ontvangst als gevolg van taakwijzigingen komen als lasten terug op de inhoudelijke programma’s. De ontwikkeling van het accres en de uitkeringsbasis is verrekend als mutatie in het financieel meerjarenbeeld.

Onroerend zaakbelasting

16

8.766

De OZB stijgt naar verwachting met 8,8 miljoen euro door de nominale tariefstijging en verwachte volumeontwikkeling door nieuwbouw. De tariefstijging betreft de gebruikelijke aanpassing van het tarief aan loon- en prijsontwikkelingen op basis van de voorjaarsraming van het CPB. Daarnaast zijn de tarieven gecorrigeerd met de nacalculaties (loon en prijs) over voorgaande jaren. De uitvoeringslasten zijn met 16 duizend euro toegenomen.

Reclamebelasting en roerende zaakbelasting

0

654

Door de invoering van reclamebelasting verwachten wij 650 duizend euro te ontvangen. Het effect op de roerende zaakbelasting is door tariefstijging 4 duizend euro voordelig.

Dividenden/deelnemingen

16

35

Door de gestegen rente zijn de kapitaallasten van onze deelnemingen met 16 duizend euro gestegen. Aan dividenduitkeringen van BNG en Enexis verwachten wij per saldo 35 duizend euro meer te ontvangen.

In het hoofdstuk financiële positie zijn aanvullend nog de volgende overzichten en toelichtingen opgenomen:

Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft een totaaloverzicht van en een toelichting op de (financiële) risico’s.

Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 15:43:03 met de export van 11/07/2023 15:35:31