Financiën
In dit onderdeel worden de financiën van het deelprogramma toegelicht op het niveau van het beleidsveld. Door een toelichting op het niveau van het beleidsveld, sluiten we aan bij de indeling in de tabel met resultaten/ activiteiten. Indien mogelijk wordt bij de toelichting op de totale lasten aangesloten bij de activiteiten.
Financieel overzicht lasten en baten
04.1 | Dienstverlening | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Rekening | Actuele Begroting | Primitieve begroting | |||||
(Bedragen x 1.000 euro) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
Lasten | ||||||||
04.1.1 | Dienstverlening | 13.815 | 15.341 | 17.968 | 17.577 | 18.110 | 18.680 | |
Totaal | 13.815 | 15.341 | 17.968 | 17.577 | 18.110 | 18.680 | ||
Baten | ||||||||
04.1.1 | Dienstverlening | 4.090 | 3.477 | 5.037 | 4.747 | 4.900 | 4.903 | |
Totaal | 4.090 | 3.477 | 5.037 | 4.747 | 4.900 | 4.903 | ||
Saldo van baten en lasten voor reservemutaties | -9.725 | -11.864 | -12.931 | -12.830 | -13.210 | -13.777 | ||
Reserve mutaties | ||||||||
Totaal toevoegingen | ||||||||
Totaal onttrekkingen | ||||||||
Saldo van baten en lasten na reservemutaties | -9.725 | -11.864 | -12.931 | -12.830 | -13.210 | -13.777 |
Financiële toelichtingen begroting 2024
Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Tot slot geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.
Toelichtingen op baten en lasten begroting 2024
4.1 Dienstverlening | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Begroting 2024 | 17.968 | 5.037 | -12.931 |
Waarvan intensiveringen 2024 | 392 | ||
Bestaand beleid 2024 | 17.576 | 5.037 | -12.539 |
Verschil ten opzichte van 2023 | 2.235 | 1.560 | -675 |
Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid):
4.1.1 Dienstverlening | Lasten | Baten |
---|---|---|
Leges Burgerzaken | 4.100 | 4.200 |
De lasten voor de uitgifte van diverse leges burgerzaken, zoals reisdocumenten, rijbewijzen en naturalisaties, zijn begroot op 4,1 miljoen euro. We verwachten hiervoor 4,2 miljoen euro aan inkomsten te ontvangen | ||
Registratie Niet-ingezetenen (RNI) | 380 | 354 |
De lasten voor de inschrijvingen in de RNI zijn begroot op 380 duizend euro. We verwachten hiervoor 354 duizend euro aan inkomsten te ontvangen | ||
Namenrecht: invoering dubbele geslachtsnaam | 504 | 361 |
Per 1 januari 2024 treedt een wetswijziging in werking waarbij ouders bij de geboorteaangifte of erkenning van een kind kunnen kiezen voor een dubbele geslachtsnaam. Met de invoering is ook een overgangsregeling van kracht waarbij ouders gedurende één jaar de mogelijkheid hebben met terugwerkende kracht een dubbele geslachtsnaam te kiezen. We verwachten dat 21% van de ouders zal kiezen voor een dubbele geslachtsnaam. Voor de extra personele capaciteit verwachten we 504 duizend euro uit te geven en we verwachten 361 duizend euro aan inkomsten hiervoor te ontvangen. | ||
Burgerzaken | 4.100 | |
De lasten van de publieke dienstverlening voor het uitvoeren van algemene burgerzaken zijn begroot op 4,1 miljoen euro, dit is inclusief 1,2 miljoen euro voor het organiseren van de Europese Parlementsverkiezingen in 2024. | ||
Belastingen | 4.600 | |
Voor de uitvoering van de dienstverlening van diverse belastingen verwachten we 4,6 miljoen euro uit te geven. | ||
ICT | 703 | |
Voor de ICT-ondersteuning, functioneel beheer en onderhoud van applicaties van publieke dienstverlening verwachten we 737 duizend euro aan lasten. | ||
Klant Contactcentrum (KCC) | ||
De lasten voor uit uitvoeren van het KCC bedragen 3,2 miljoen euro. | 3.200 |
Waar zetten we dit jaar extra geld voor in (intensiveringen) en waar hebben we extra dekkingsbronnen binnen dit deelprogramma:
4.1 | Intensiveringen en dekkingsbronnen 2024 | Intensivering | I/S | Dekking |
---|---|---|---|---|
71 | Dienstverlening Burgerzaken locaties Burgerzaken | 392 | S |
De nummering komt overeen met de nummering in het Financieel meerjarenbeeld, hier staat een totaaloverzicht en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen.
Toelichting op hoofdlijnen op het verschil in de baten en lasten ten opzichte van de begroting 2023
4.1 Dienstverlening | Lasten | Baten |
---|---|---|
Leges Burgerzaken | 987 | 1.300 |
In 2024 verwachten we een hogere afgifte leges Burgerzaken. Dit komt voornamelijk door de zogenaamde 'reisdocumenten cyclus'. Vanaf 3 maart 2024 hebben we te maken met een periode van vijf jaar waarin meer reisdocumenten worden afgegeven. In verband met een hogere afgifte worden er ook meer rijksleges, 584 duizend euro, aan het rijk afgedragen. De personele capaciteit is eveneens aangepast op de hogere afgifte en dat levert 403 duidend euro meer lasten op. | ||
Namenrecht: invoering dubbele geslachtsnaam | 504 | 361 |
Per 1 januari 2024 treedt een wetswijziging in werking waarbij ouders bij de geboorteaangifte of erkenning van een kind kunnen kiezen voor een dubbele geslachtsnaam. Met de invoering is ook een overgangsregeling van kracht waarbij ouders gedurende één jaar de mogelijkheid hebben met terugwerkende kracht een dubbele geslachtsnaam te kiezen. We verwachten dat 21% van de ouders zal kiezen voor een dubbele geslachtsnaam. Voor de extra personele capaciteit hiervoor verwachten we 504 duizend extra lasten en we verwachten 361 duizend euro aan opbrengsten. | ||
Loon- en prijsstijging | 630 | |
Door de loon- en prijsontwikkeling stijgen de lasten 630 duizend euro in dit beleidsveld. | ||
Taakstelling Dienstverlening Burgerzaken locaties Burgerzaken | -392 | |
In 2022 en 2023 is er incidenteel een bedrag van 180 duizend euro gehonoreerd voor het niet halen van de bezuiniging voor verwachte efficiencyvoordelen als gevolg van hervormingen in de publieke dienstverlening, maar er is geen compensatie toegekend voor het personeel om de locaties open te houden. In 2024 hebben we hiervoor een taakstelling opgenomen van 392 duizend euro. | ||
Proceskostenvergoedingen belastingen | 210 | |
De afgelopen jaren is het aantal bezwaarschriften tegen de WOZ afkomstig van no-cure/ no-pay bureau sterk toegenomen en daarmee eveneens de uitgekeerde proceskostenvergoedingen. De lasten stijgen hierdoor incidenteel met 210 duizend euro. De staatssecretaris van Financiën heeft aangekondigd in het najaar 2023 met een plan van aanpak te komen dat zich richt op het wegnemen van de financiële prikkel voor no-cure/no-pay bedrijven om namens een belanghebbende een bezwaarprocedure te starten. Maar het is nog niet duidelijk hoe de maatregelen eruit komen te zien en wanneer ze in werking treden. |
In het hoofdstuk financiële positie zijn aanvullend nog de volgende overzichten en toelichtingen opgenomen:
- In het Financieel meerjarenbeeld staat een totaaloverzicht van en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen uit voorgaande jaarschijven;
- In de Intensiveringen 2024-2027 staat een totaaloverzicht van en toelichting op alle intensiveringen 2024;
- In de Dekkingsbronnen 2024-2027 staat een totaaloverzicht van en toelichting op alle dekkingsbronnen.
Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft een totaaloverzicht van en een toelichting op de (financiële) risico’s.