Deelprogramma 4.1: Dienstverlening

Financiën

Financiën

In dit onderdeel worden de financiën van het deelprogramma toegelicht op het niveau van het beleidsveld. Door een toelichting op het niveau van het beleidsveld, sluiten we aan bij de indeling in de tabel met resultaten/ activiteiten. Indien mogelijk wordt bij de toelichting op de totale lasten aangesloten bij de activiteiten.

Financieel overzicht lasten en baten

04.1

Dienstverlening

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

(Bedragen x 1.000 euro)

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Lasten

04.1.1

Dienstverlening

13.815

15.341

17.968

17.577

18.110

18.680

Totaal

13.815

15.341

17.968

17.577

18.110

18.680

Baten

04.1.1

Dienstverlening

4.090

3.477

5.037

4.747

4.900

4.903

Totaal

4.090

3.477

5.037

4.747

4.900

4.903

Saldo van baten en lasten voor reservemutaties

-9.725

-11.864

-12.931

-12.830

-13.210

-13.777

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

Totaal onttrekkingen

Saldo van baten en lasten na reservemutaties

-9.725

-11.864

-12.931

-12.830

-13.210

-13.777

Financiële toelichtingen begroting 2024

Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Tot slot geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.

Toelichtingen op baten en lasten begroting 2024

4.1 Dienstverlening

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2024

17.968

5.037

-12.931

Waarvan intensiveringen 2024

392

Bestaand beleid 2024

17.576

5.037

-12.539

Verschil ten opzichte van 2023

2.235

1.560

-675

Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid):

4.1.1 Dienstverlening

Lasten

Baten

Leges Burgerzaken

4.100

4.200

De lasten voor de uitgifte van diverse leges burgerzaken, zoals reisdocumenten, rijbewijzen en naturalisaties, zijn begroot op 4,1 miljoen euro. We verwachten hiervoor 4,2 miljoen euro aan inkomsten te ontvangen

Registratie Niet-ingezetenen (RNI)

380

354

De lasten voor de inschrijvingen in de RNI zijn begroot op 380 duizend euro. We verwachten hiervoor 354 duizend euro aan inkomsten te ontvangen

Namenrecht: invoering dubbele geslachtsnaam

504

361

Per 1 januari 2024 treedt een wetswijziging in werking waarbij ouders bij de geboorteaangifte of erkenning van een kind kunnen kiezen voor een dubbele geslachtsnaam. Met de invoering is ook een overgangsregeling van kracht waarbij ouders gedurende één jaar de mogelijkheid hebben met terugwerkende kracht een dubbele geslachtsnaam te kiezen. We verwachten dat 21% van de ouders zal kiezen voor een dubbele geslachtsnaam. Voor de extra personele capaciteit verwachten we 504 duizend euro uit te geven en we verwachten 361 duizend euro aan inkomsten hiervoor te ontvangen.

Burgerzaken

4.100

De lasten van de publieke dienstverlening voor het uitvoeren van algemene burgerzaken zijn begroot op 4,1 miljoen euro, dit is inclusief 1,2 miljoen euro voor het organiseren van de Europese Parlementsverkiezingen in 2024.

Belastingen

4.600

Voor de uitvoering van de dienstverlening van diverse belastingen verwachten we 4,6 miljoen euro uit te geven.

ICT

703

Voor de ICT-ondersteuning, functioneel beheer en onderhoud van applicaties van publieke dienstverlening verwachten we 737 duizend euro aan lasten.

Klant Contactcentrum (KCC)

De lasten voor uit uitvoeren van het KCC bedragen 3,2 miljoen euro.

3.200

Waar zetten we dit jaar extra geld voor in (intensiveringen) en waar hebben we extra dekkingsbronnen binnen dit deelprogramma:

4.1

Intensiveringen en dekkingsbronnen 2024

Intensivering

I/S

Dekking

71

Dienstverlening Burgerzaken locaties Burgerzaken

392

S

De nummering komt overeen met de nummering in het Financieel meerjarenbeeld, hier staat een totaaloverzicht  en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen.

Toelichting op hoofdlijnen op het verschil in de baten en lasten ten opzichte van de begroting 2023

4.1 Dienstverlening

Lasten

Baten

Leges Burgerzaken

987

1.300

In 2024 verwachten we een hogere afgifte leges Burgerzaken. Dit komt voornamelijk door de zogenaamde 'reisdocumenten cyclus'. Vanaf 3 maart 2024  hebben we te maken met een periode van vijf jaar waarin meer reisdocumenten worden afgegeven. In verband met een hogere afgifte worden er ook meer rijksleges, 584 duizend euro, aan het rijk afgedragen. De personele capaciteit is eveneens aangepast op de hogere afgifte en dat levert 403 duidend euro meer lasten op.
Door deze hogere afgifte ramen we in 2024 afgerond 1,3 miljoen meer aan baten. Dit betreft 679 duizend aan gemeenteleges en 584 duizend euro aan rijksleges.

Namenrecht: invoering dubbele geslachtsnaam

504

361

Per 1 januari 2024 treedt een wetswijziging in werking waarbij ouders bij de geboorteaangifte of erkenning van een kind kunnen kiezen voor een dubbele geslachtsnaam. Met de invoering is ook een overgangsregeling van kracht waarbij ouders gedurende één jaar de mogelijkheid hebben met terugwerkende kracht een dubbele geslachtsnaam te kiezen. We verwachten dat 21% van de ouders zal kiezen voor een dubbele geslachtsnaam. Voor de extra personele capaciteit hiervoor verwachten we 504 duizend extra lasten en we verwachten 361 duizend euro aan opbrengsten.

Loon- en prijsstijging

630

Door de loon- en prijsontwikkeling stijgen de lasten 630 duizend euro in dit beleidsveld.

Taakstelling Dienstverlening Burgerzaken locaties Burgerzaken

-392

In 2022 en 2023 is er incidenteel een bedrag van 180 duizend euro gehonoreerd voor het niet halen van de bezuiniging voor verwachte efficiencyvoordelen als gevolg van hervormingen in de publieke dienstverlening, maar er is geen compensatie toegekend voor het personeel om de locaties open te houden. In 2024 hebben we hiervoor een taakstelling opgenomen van 392 duizend euro. 

Proceskostenvergoedingen belastingen

210

De afgelopen jaren is het aantal bezwaarschriften tegen de WOZ afkomstig van no-cure/ no-pay bureau sterk toegenomen en daarmee eveneens de uitgekeerde proceskostenvergoedingen. De lasten stijgen hierdoor incidenteel met 210 duizend euro. De staatssecretaris van Financiën heeft aangekondigd in het najaar 2023 met een plan van aanpak te komen dat zich richt op het wegnemen van de financiële prikkel voor no-cure/no-pay bedrijven om namens een belanghebbende een bezwaarprocedure te starten. Maar het is nog niet duidelijk hoe de maatregelen eruit komen te zien en wanneer ze in werking treden.

In het hoofdstuk financiële positie zijn aanvullend nog de volgende overzichten en toelichtingen opgenomen:

Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft een totaaloverzicht van en een toelichting op de (financiële) risico’s.

Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 15:43:03 met de export van 11/07/2023 15:35:31