Deelprogramma 4.1: Dienstverlening

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld).

Wat willen we bereiken (resultaten)

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

Regie op dienstverlening

  • Onze dienstverlening inrichten vanuit het perspectief van de inwoner en ondernemer;
  • Eén gemeente: voor de inwoner spreken met één mond (integraliteit).
  • Onze producten en diensten samen met onze inwoners verbeteren door middel van focusgroepen;
  • Meer producten en diensten via MijnGroningen beschikbaar maken voor onze inwoners.

Burgerzaken

  • Onze dienstverlening toegankelijk en bereikbaar houden, zowel fysiek als digitaal;
  • Huidige niveau van de kwaliteit van de Basisregistratie personen handhaven en in 2024 voldoen aan de wettelijke norm ‘goed’;
  • Goed opvangen van de vijfjaarlijkse piek in reisdocumenten (2024-2029);
  • De organisatie van de Europese Parlementsverkiezing in juni 2024.
  • Afgeven van paspoorten, Nederlandse identiteitskaarten, rijbewijzen en overige persoonsdocumenten;
  • Uitvoeren werkzaamheden Burgerlijke stand en uitvoering Wet basisregistratie personen; in 2024 werkzaamheden i.v.m. invoering van Wet Dubbele Geslachtsnaam uitvoeren, (incl. terugwerkende kracht vanaf 2016);
  • Investeren in de professionaliteit en veiligheid van medewerkers en processen;
  • De projectorganisatie verkiezingen met organisatiebrede ondersteuning bereidt alle taken voor en voert deze uit.

Website en nieuwsbrieven

  • Binnen- en buitenwereld aan elkaar blijven verbinden en aansluiten bij wensen en behoeften van inwoners.
  • Focus van gemeentelijke communicatie ligt op de relevante onderwerpen waar dit het meest maatschappelijke impact heeft. We gaan (nog) nadrukkelijker gebruik maken van data-analyse. Zo breiden we SiteImprove uit als analyse-instrument voor websites en faseren Google Analytics uit.
  • We blijven inzetten op monitoren en meten vanuit de Newsroom en passen de website aan op basis van de wensen van onze inwoners. Verder herijken we onze social media inzet op basis van het veranderende landschap aan digitale kanalen.

Belastingen (Noordelijk Belastingkantoor)

  • Vanuit onze regierol het NBK laten uitgroeien tot een deskundige, betrouwbare en flexibele organisatie die haar werk tegen de laagst mogelijke maatschappelijke kosten uitvoert.
  • We zorgen ervoor dat het Noordelijk Belastingkantoor de prestatieafspraken over de dienstverlening nakomt en we bewaken de voortgang van de verbetermaatregelen en de informatievoorziening daarover.

Klant Contact Centrum

  • Als gezicht van de gemeente de vragen van inwoners en ondernemers zo goed mogelijk beantwoorden;
  • Vanuit de signaleringsrol actief bijdragen aan het verbeteren van de dienstverlening.
  • Binnen de bestaande servicenormen bereikbaar zijn voor vragen en melding van inwoners, ondernemers en derden via de telefoon, social media, webcare en de post;
  • Actief beheren van uniforme en zuivere informatie voor eenduidige informatievoorziening (kennismanagement);
  • Signalen van inwoners over problemen aan de voorkant analyseren en op de juiste plek agenderen.
Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 15:43:03 met de export van 11/07/2023 15:35:31