Deelprogramma 3.5: Cultuur en evenementen

Financiën

Financiën

In dit onderdeel worden de financiën van het deelprogramma toegelicht op het niveau van het beleidsveld. Door een toelichting op het niveau van het beleidsveld, sluiten we aan bij de indeling in de tabel met resultaten/ activiteiten. Indien mogelijk wordt bij de toelichting op de totale lasten aangesloten bij de activiteiten.

Financieel overzicht lasten en baten

03.5

Cultuur en evenementen

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

(Bedragen x 1.000 euro)

2022

2023

2024

2025

2026

2027

Lasten

03.5.1

Culturele infrastructuur

32.641

33.112

36.817

37.006

38.352

42.709

03.5.2

Cultuur beleven

24.244

25.847

27.193

27.236

28.557

29.988

Totaal

56.885

58.958

64.010

64.242

66.909

72.697

Baten

03.5.1

Culturele infrastructuur

14.792

14.845

16.613

16.570

18.993

17.473

03.5.2

Cultuur beleven

481

521

732

247

247

247

Totaal

15.273

15.366

17.345

16.817

19.240

17.720

Saldo van baten en lasten voor reservemutaties

-41.612

-43.592

-46.665

-47.425

-47.668

-54.976

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

1.819

2.708

6.182

7.644

10.832

8.970

Totaal onttrekkingen

1.481

2.246

4.668

4.913

6.296

7.958

Saldo van baten en lasten na reservemutaties

-41.950

-44.054

-48.179

-50.156

-52.205

-55.989

Financiële toelichtingen begroting 2024

Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Tot slot geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.

Toelichtingen op baten en lasten begroting 2024

3.5 Cultuur

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2024

64.010

17.345

-46.665

Waarvan intensiveringen 2024*

2.368

0

-2.368

Bestaand beleid 2024

61.642

17.345

-44.297

Verschil ten opzichte van 2023

2.684

1.979

-705

*Dit betreffen de intensiveringen exclusief reservemutaties.

Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid):

3.5.1 Culturele infrastructuur

Lasten

Baten

Stadsschouwburg en Oosterpoort (SPOT)

18.400

11.300

De uitgaven betreffen de kosten van culturele activiteiten (waaronder kosten voor personeel, programmering en marketing) en horeca- en facilitaire lasten. De baten bestaan met name uit entreegelden, opbrengsten horeca en huuropbrengsten.

Culturele instellingen en activiteiten

16.000

 5.000

We zetten de middelen in voor culturele gebouwen zoals het Groninger Forum, het Groninger Museum, Vrijdag, Grand Futura, Kunstwerf en Simplon. Daarnaast verstrekken we subsidies in het kader van podiumkunsten en beeldende kunsten, onder meer aan het Noord Nederlands Orkest en Toneel, Noorderlicht, Noorderzon, Vera en het Jonge Harten Festival. Voor het gemeentelijke aandeel in de meerkosten van de opgave van Fair Practice (eerlijke betaling en versterking culturele arbeidsmarkt) is een budget van 375 duizend euro beschikbaar. De baten bestaan met name uit huuropbrengsten, onder meer van het Groninger Forum en het Groninger Museum.

Overig

 1.900     

   375

We hebben lasten en baten voor het verlenen van vergunningen en voor kermissen en evenementen. Daarnaast geven we 1,0 miljoen euro uit aan plankosten voor de ontwikkeling van het nieuwe muziekcentrum en voor de nieuwbouw Martiniplaza.

3.5.2 Cultuur beleven

Lasten

Baten

Cultuur bezoeken en uitvoeren

18.300

   296

We zetten de middelen onder andere in voor het Groninger Forum, Stichting Vrijdag en Martiniplaza. Ook zetten we middelen in voor diverse media, mediabeleid, cultuureducatie en amateurkunst. De baten betreffen met name les- en cursusgelden.

Overal cultuur

  4.400

We ondersteunen het aanbod van cultuur en erfgoed in de openbare ruimte door bijdragen aan onder meer Eurosonic Noorderslag, het Peter de Grote Festival, het Kunstpunt en gebiedsgerichte activiteiten.

Groninger Archieven

  2.700

    436

De lasten betreffen de gemeentelijke bijdrage aan de gemeenschappelijke regeling RHC Groninger archieven. De bate is een eenmalig BTW-voordeel dat we in 2024 verwachten als gevolg van compensabele BTW op verbouwingskosten.

Waar zetten we dit jaar extra geld voor in (intensiveringen) en waar hebben we extra dekkingsbronnen binnen dit deelprogramma:

3.5

Intensiveringen en dekkingsbronnen 2024*

Intensivering

I/S

Dekking

63

Capaciteit maatschappelijke opgaven sociaal domein (totaal 1,5 miljoen euro binnen programma 3)

117

I

52

Gesubsidieerde instellingen (in totaal 4,3 miljoen binnen programma 3)

1.506

I

52

Dekking uit reserve accres instellingen

I

1.506

56

Compensatie stijging lonen en prijzen Martiniplaza

500

I

53

Fair practice code

49

I

57

Verlengen talentregeling

120

I

58

Hoge indexaties en verhoging kosten podiumtechniek

70

S

58

Opvangen binnen programma Cultuur

S

70

37

Shelfisch

40

I

66

Verzekeringen en belastingen vastgoed

33

S

Toegerekende overhead vanuit intensiveringen

4

S

*Dit betreffen de intensiveringen inclusief reservemutaties die op deze intensiveringen betrekking hebben.

De nummering komt overeen met de nummering in het Financieel meerjarenbeeld , hier staat een totaaloverzicht  en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen.

Toelichting op hoofdlijnen op het verschil in de baten en lasten ten opzichte van de begroting 2023

Onderwerp

Lasten

Baten

Programmering en horeca

1.300

1.100

Het aantal (pop-)concerten stijgt en daarmee nemen de lasten toe op het gebied van programmering, horeca en personeelskosten. Hier tegenover staan hogere baten uit horeca en entree.

Energie

   743

  223

Als gevolg van nieuwe aanbesteding van het energiecontract in 2024 en de gestegen energieprijzen verwachten we hogere energielasten in 2024. Hier staat een bate tegenover uit doorbelasting van deze kosten aan huurders en gebruikers van culturele faciliteiten.

Onderhoud

    629

De onderhoudslasten nemen in 2024 toe onder meer doordat onderhoudsbegrotingen zijn geactualiseerd en doordat voor het Groninger Forum een nieuw onderhoudscontract is afgesloten.

In het hoofdstuk financiële positie zijn aanvullend nog de volgende overzichten en toelichtingen opgenomen:

Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft een totaaloverzicht van en een toelichting op de (financiële) risico’s.

Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 15:43:03 met de export van 11/07/2023 15:35:31