Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

Voortgang lopende jaar en relevante ontwikkelingen

Voortgang lopende jaar en relevante ontwikkelingen

We zien dat het op fietspaden en wegen steeds drukker wordt. De druk op het verkeer- en vervoerssysteem in en rond onze gemeente blijft onverminderd groot. Steeds vaker lopen we tegen de grenzen van de mobiliteit aan. Groningen groeit en dat geldt ook voor de mobiliteit. Om te voorkomen dat de mobiliteitsgroei ten koste gaat van het welzijn van onze inwoners, geven we andere vervoersvormen dan de auto prioriteit. In onze Mobiliteitsvisie hebben we een omslag in ons denken gemaakt. Waar de auto vaak leidend was bij het maken van keuzes, is de kwaliteit van de openbare ruimte dat nu. Steeds vaker nemen we afscheid van het uitgangspunt dat de auto centraal staat. Daarmee ontstaat meer ruimte voor andere functies en maken we de straat weer aantrekkelijk en leefbaar. De doelstellingen uit de Mobiliteitsvisie sluiten naadloos aan op het coalitieakkoord 'Het begint in Groningen: voor wat echt van waarde is'.

De Regio Groningen-Assen is door het Rijk aangewezen als één van de zestien NOVEX-gebieden: gebieden die een prominente rol hebben in het vervullen van de landelijke woningbouwopgave. In NOVEX-gebied Groningen-Assen werken we als regio en Rijk al meerdere jaren samen aan de verstedelijkingsopgave. Met de status als NOVEX-gebied is in het BO Leefomgeving van 2022 besloten dat de eerder opgestelde Verstedelijkingsstrategie Regio Groningen-Assen een verdiepingsslag behoeft op een aantal thema's om tot ontwikkelperspectief te komen. Voor de thema's wonen, werken, mobiliteit, groen en energie worden actualisaties gemaakt. De NOVEX-aanpak Regio Groningen-Assen geeft richting aan de ontwikkeling van woningbouw en werkgelegenheid in de regio. Gezamenlijk is afgesproken dat we tot 2040 netto 36.000 woningen bouwen en 28.000 extra arbeidsplaatsen accommoderen.

Vanuit onze eigen doelstelling om in 2035 CO2-neutraal te zijn én in het kader van het Klimaatakkoord nemen wij samen met het Rijk voortvarend maatregelen om de klimaatverandering aan te pakken. Zodoende maken we onze gemeente klaar voor de toekomst: klimaatneutraal, fossielvrij en circulair. Mobiliteit is één van de vijf pijlers om CO2 te reduceren. De ambitie van het Klimaatakkoord raakt daarmee ook ons directe takenpakket. Hoewel we nu al inzetten op de aanleg van elektrische laadinfrastructuur, de realisatie van zero-emissiezones en meer deelmobiliteit, zal dit de komende jaren meer druk op onze organisatie leggen.

Het openbaar busvervoer heeft sinds corona te maken met een ander reizigerspatroon. De reizigersaantallen in de bussen liggen daardoor op zo’n 80-85% ten opzichte van 2019, terwijl busreizigers gemiddeld juist langer zijn gaan reizen. Met name voor de korte reisafstand hebben mensen een reisalternatief gevonden. Het OV-bureau Groningen Drenthe speelt in op het ‘nieuwe normaal’ door het aanbod beter af te stemmen op de vraag, wat betekent dat het openbaar vervoer op sommige plekken minder frequent of niet langer rijdt.

In 2024 nadert de Aanpak Ring Zuid (ARZ), het grootste infrastructurele project in onze gemeente, zijn voltooiing. De hoofdverkeersrijbaan van de Zuidelijke Ringweg kan vanaf september 2024 gebruikt worden door het autoverkeer. Het jaar daarop worden de laatste werkzaamheden afgerond. Met de ombouw van de Zuidelijke Ringweg leggen we een solide basis voor de toekomst en verbetert de bereikbaarheid, doorstroming, leefbaarheid en veiligheid. Voordat de werkzaamheden aan de Zuidelijke Ringweg echter voltooid zijn, krijgen automobilisten nog eenmaal te maken met grootschalige wegafsluitingen. In 2024 zal het Julianaplein in totaal 26 weken worden afgesloten, dat is tweemaal zo lang als de duur van Operatie Julianaplein in 2022. Het Julianaplein gaat in 2024 één maand dicht aan de kant van Drachten en vier maanden aan de kant van Hoogezand. Om de overlast voor het verkeer op de ringweg zelf, op de toeleidende wegen én voor omwonenden zoveel mogelijk te beperken, zetten we vol in op alternatieve vormen van vervoer (zoals de fiets) en goede communicatie en informatie. Samen met collega-overheden, het bedrijfsleven en het onderwijs zorgt Groningen Bereikbaar voor het beschikbaar maken van (reis)alternatieven, communicatie en grip op de uitvoeringsplanning.

Deze pagina is gebouwd op 11/07/2023 15:43:03 met de export van 11/07/2023 15:35:31